Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-11-26, 02:09   #16
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Fantastiskt!

att få en sådan gåva! Glädje!
Du kommer förstå så mycket bara genom att titta på proportioner på mönstren och teckningarna!
Vad roligt att hon har behållit detta genom alla år. Farmor måste vara stolt över dig som vill ta emot detta och själv prova?
Jag måste säga att jag är mycket glad och tacksam för att du visar detta, och delar med dig!
Det här är ju syhistoria!!
Tack så mycket!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-26, 09:56   #17
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Lövkillen, Tack för en intressant länk.
ichigo: Vilken skatt du fått av din farmor. Jag tror hon gav den till rätt person. Tack för att du visar upp den!
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-26, 14:10   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tack,jag är jätteglad över att ha fått ritboken och bunten med arbetsprover. Jag tror hon gav till mig för att jag är den enda av hennes barn/barnbarn som syr med intresse. Annars har jag tyvärr inte stor kontakt med henne för att jag är döv och kommunikationen brukar gå knaggligt till.

Då hade jag större personlig kontakt med min mormor som dött tidigt av cancer och morfar, farfar också som båda dog tidigt av hjärtproblem. (69, 65 samt 71 år) De tre (mest mormor och också särskilt farfar) ansträngde sig att lära sig vissa tecken. Så jag saknar dem alla. Farmor lever än, fyllt 97 i början av november och hon var ganska pigg när jag besökt för att fira henne. Har jätteont i benen pga höftlederna, hon opererade i början av 80-talet och nu är de för slitna men sjukhuset vill inte operera på henne igen pga åldern så hon har ont. Men trots det så är hon duktig och bor hemma än (med hjälp av hemtjänsten förstås)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-26, 16:34   #19
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Tack,jag är jätteglad över att ha fått ritboken och bunten med arbetsprover. Jag tror hon gav till mig för att jag är den enda av hennes barn/barnbarn som syr med intresse. Annars har jag tyvärr inte stor kontakt med henne för att jag är döv och kommunikationen brukar gå knaggligt till.
...
Vet du exakt när hon gjorde ritboken, hon är väl född 1914?

Det är så kul att fråga dessa människor om deras minne av 1:a världskriget och inte minst 2:a världskriget.
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-26, 17:25   #20
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det vet jag tyvärr inte. Jag kanske ska försöka komma ihåg att be far fråga henne.

På senaste födelsedagsfest berättade hon om när hon och hennes man min farfar (som blev kapten för fraktfartyg hos Johnson Line) av någon anledning ignorerade varningarna om att inte åka ut med båt under andra världskriget, de tog en båtutflykt. Militären upptäckte dem och de fick utskällning. Tror jag det var. Min far tolkade inte fullständigt utan bara i korta drag lösryckt så jag får inte alltid riktigt grepp om vad som pratas på festerna, tyvärr. (nackdelen med att vara döv)

Det var ju inte riktigt bra att åka ut med båt under den tiden... Det har ju hänt att svenskar drabbats av kriget... Man hittar ju fortfarande minor i havet som fortfarande kan vara aktiva trots åldern.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-26, 17:34   #21
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Ja. Det var säkert farligt för folk att röra sig som de ville under kriget.

Din farmors ritbok kan vara från 20-talet. Vilken fin handstil hon hade. Siffrorna har hon skrivit mycket fin. Det är jätte kul att titta i den.
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-27, 15:55   #22
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Köpte en Elna no.1 till. Den som finns i länken i mitt inledningsinlägg. Den är jätte fin!
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
gammal elna symaskin, gräshoppa

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons