Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-26, 21:42   #1
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Snälla, behöver hjälp med pressarfot för quiltning

Jag har en sådan här pressarfot till min gamla Singer: http://sewingonline.co.uk/feet/singe...dery-foot.html
Man kan ha den att brodera eller frihandsquilta med. Jag har tyvärr inga instruktioner till den, men jag hittade den här instruktionsfilmen (som i och för sig handlar om en annan fot men med samma funktion): http://www.singerco.com/support/vide...dery_Foot.html
I den filmen så rör sig liksom pressarfoten upp och ner för varje stygn, men det gör inte min, och jag förstår ärligt talat inte hur den ska kunna göra det heller med den konstruktion den har. Ska den göra det och vad kan jag i så fall tänkas göra för fel? Den kan förresten justeras i höjdled också (sättas fast olika högt), och jag har provat lite olika, men förstår inte riktigt det heller.

Hmmm... Jag är ingen quiltare, men hoppas att någon här är, eller har erfarenhet och kan berätta mer om min fot.

Jättetack på förhand!
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-27, 07:16   #2
KerstinL KerstinL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 136
Din pressarfot ser ut som en "stoppfot" och den används utan matning! Man rör tyget själv. På moderna maskiner kan man sänka matartänderna, kolla om du kan göra det. För att kunna föra tyget är det bäst att använda ett par tunna vantar med gumminabbar, finns i vissa tygaffärer och elfirmor bl a.
KerstinL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-27, 07:40   #3
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
KerstinL skrev: Visa inlägg
Din pressarfot ser ut som en "stoppfot" och den används utan matning! Man rör tyget själv. På moderna maskiner kan man sänka matartänderna, kolla om du kan göra det. För att kunna föra tyget är det bäst att använda ett par tunna vantar med gumminabbar, finns i vissa tygaffärer och elfirmor bl a.
Tack för ditt svar. Ja, jag har sänkt matartänderna (på min "moderna" gjutjärnskoloss från 1938 ) och jag tror att den funkar bra att frihandsquilta med nu, men undrar fortfarande lite om det är meningen att den ska röra sig mer upp och ner. Det sitter ju en fjäder i den, och jag förstår inte riktigt funktionen hos den. Fjädern gör alltså att om man drar "ringen" på pressarfoten neråt, så åker den upp igen, men vilken funktion har det egentligen? "Ringen" åker ju aldrig neråt, eller?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-27, 07:43   #4
KerstinL KerstinL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 136
Det kan jag inte svara på - nån annan här?
KerstinL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-27, 08:27   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Har du verkligen satt fast pressarfoten rätt? om du gjort det så fjädrar den per automatik upp och ner.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-27, 09:04   #6
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Har du verkligen satt fast pressarfoten rätt? om du gjort det så fjädrar den per automatik upp och ner.
Ja, det är lite det jag undrar över. Jag förstår inte vad det är som ska göra att den trycks neråt. Någonting måste ju trycka på den då, eller? Som det är nu så är "ringen" i sitt högsta läge hela tiden så att säga, och om jag trycker ner den så fjädrar den upp, men den trycker inte ner sig automatiskt. Kan någon (utifrån bilderna i länken eller kanske egen erfarenhet) förstå hur rörelsen upp och ner ska åstadkommas. Vad är det som ska påverka den att röra sig (rent mekaniskt liksom)?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-27, 09:12   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag ska kolla på min gamla Singer om jag har en bruksförvirring kvar hur den sitter fast. Ringen skall vara fixerad i fast läge på maskinen för att fjädra.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-27, 09:34   #8
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Jag ska kolla på min gamla Singer om jag har en bruksförvirring kvar hur den sitter fast. Ringen skall vara fixerad i fast läge på maskinen för att fjädra.
Låter jättebra! Tack! Använder du alltså pressarfoten på din maskin? Skulle vara jättebra att få en bild på hur det ska funka i så fall. Är verkligen tacksam för alla fina svar man får på den här sidan!
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-27, 09:39   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Bara gubben min kommer in från åkern så ska jag kolla i vilken bod han gömt maskinen. Den var lite i vägen så den åkte ut... således använder jag den inte. Den var en fin prydnad i komplett skick.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-27, 11:41   #10
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Bara gubben min kommer in från åkern så ska jag kolla i vilken bod han gömt maskinen. Den var lite i vägen så den åkte ut... således använder jag den inte. Den var en fin prydnad i komplett skick.
Jag köpte min för 100kr på tradera, och den är nog den behagligaste maskin jag någonsin sytt på. Funkar hur bra som helst och matar snyggt alla tyg och tjocklekar man kan tänka sig. Så länge det bara ska sys raksöm, så väljer jag den före modernare maskiner. Men det tar ju lite plats förstås att ha en särskild maskin som bara syr raksöm. Dessutom väger den "bara" 17,5 kg. Den kom med en väska och är tydligen en resemodell.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 07:59   #11
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Tyvärr så har smartskallen (gubben alltså) parkerat den längst in längst bak i en bod så jag kommer inte åt den. Jo om jag river ut allt framför men jag känner inte riktigt för det.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 14:23   #12
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Tyvärr så har smartskallen (gubben alltså) parkerat den längst in längst bak i en bod så jag kommer inte åt den. Jo om jag river ut allt framför men jag känner inte riktigt för det.
Ajdå, men jag tror att jag kan ha hittat instruktioner från någon gammal instruktionsbok på nätet. Dessvärre står det nästan ingenting där, så jag fattar fortfarande inte...
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-03, 19:29   #13
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Anna på http://sy.lugnagatan.net/ har precis köpt en Featherweight 221 och hon har bruksanvisningen kvar till den. Kanske står det i hennes om hur man sätter dit den.
Maila och fråga, hon brukar inte vara så omöjlig.
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons