Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-11-25, 14:20   #1
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Cording

Jag arbetar mig igenom korsetterna (valda korsetter) i Jill Salens korsettbok. Noterar till skräckblandad förtjusning att många korsetter inte bara har stål utan ockås vad man på engelska kallar "cording", alltså tätt sydda smala kanaler med rep, snören eller garn.

Jill Salen beskriver kortfattat i boken att man trär in grovt garn med hjälp av en stor (stopp)nål i kanalerna. Många modeller har ju dock kanaler som korsar varandra på sådant sätt att man inte kan trä igenom en nål så frågan blir ju då vad man kan använda istället.
Jag hittade något sorts plastsnöre för massa år sedan, troligen har jag kastat det. De var dessutom bara nån millimeter i diameter så de hade knappt fungerat. Fast nu skulle jag vilja hitta något lagom mjukt som går att stoppa in i dessa kanaler.
Är det någon som har förslag?
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 14:58   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Tvättlina har jag hört ska funka.
Har sett metoder där man syr in cordingen i kanalerna istället för att trä in dem. Ska se om jag kan gräva upp de instruktionerna någonstans.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 15:07   #3
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag har läst att man använde udda material som "gräs och halm" och att detta fixades på plats innan sömmarna syddes. Tvättlina låter väl OK, men kanske för grov. Vi har en fin lina men ytterhöljet spricker efter ett tag.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 22:23   #4
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Anoraksnöre!!!!!!! Det missade jag, fast den kan ju vara lite knepig att få in i färdigsydda kanaler ...
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 21:29   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har läst någonstans att man helst ska fixa "cordingen" innan man klipper till delarna ordentligt eftersom det kan krympa på längden om man stoppar i en massa cording.

Ja, bara sådant jag läst. Jag läser en massa men gör inte mycket.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 21:34   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det är väl inget fel att läsa. Men det kan ju vara så att det är lättare att su alla 2 miljoner kanaler INNAN man syr ihop korsetten.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 22:33   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Lycka till.

Visst är det intressant att det är så många saker som är svårt att reproducera nu trots att vi är så "utvecklade" nu med så många fler saker. "valben" som det kallades och denna här halm/gräsgrejen i cording bland annat.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-30, 07:51   #8
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Tänkte att den här länken kankse kan vara av nytta:
http://www.jennylafleur.com/study/runners.htm
Hon använder hampasnöre
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-24, 08:47   #9
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag ska kanske släcka ner min monitor idag och sy korsett .... Ett av mönstren i den här fina kolorerade korsettboken ska ju bli en korsett med "cording" och jag hann testa lite igår - fyllde ett gäng kanaler sydda i slasktyg med tvinnade remsor av samma slasktyg. Det kan gå!!!
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 09:05   #10
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det ser nästan ut som om min fråge tråd blir en prjekttråd, elelr jag kan låta den bli en sådan.
Jag har klippt (klipper men med rullkniv?) ut alla delar till korsetten (fram- och bakstycke, bystkil och axelband), pillat i mina tygremsor i bystkilarna och ska precis sy i planschetterna.
Korsetten, förresten, är en "Rural Corded Corset, 1830-40, hämtad ur Jill Salens bok Corsets.

Det blir lite bilder senare.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 18:32   #11
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Gör lite noteringar om bredden på kanalerna. Mönstrets kanaler är 6mm breda, jag har (på bystkilarna) sytt 9mm och det kändes litet men inte omöjligt.

Lyckades dessutom sätta planschetten på bakstycket .... ... men eftersom det ställe där jag satte den kommer på insidan, sedan när jag vändsyr gjorde det inte så mycket mer än gav mig extrajobb.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons