Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-03-03, 23:52   #1
Fröken Fröken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 36
Question Overlocktips; sammanfattning

Jag har tittat och tittat genom forumet efter alla overlockrekommendationer, men blir inte smartare. Det verkar som att trådarna håller sig efter märke, en tråd rekommenderar Brother 3034, en Pfaff, en Jenome osv. Jag blir helt vilse och vet inte vad jag ska tro på?
Själv syr jag kläder av alla slag, i allt från ylle till satin till tunn jersey. Oavsett prisklass, vilka maskiner rekommenderar ni?
Fröken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 08:00   #2
marianne58 marianne58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 46
hej!
ja, du! det här med rekommendationer är svårt. Jag tog tid på mej innan jag köpte mina maskiner. Läste massor på internet, kollade filmsnuttar på youtube, besökte symaskinshandlare där jag kom åt och provsydde många. Avslutade mitt sökande på symässan i Älvsjö i höstas
Jag blev mycket imponerad av Babylock men där backade jag lite för priset. Jag hade aldrig sytt på overlock tidigare så jag kände att jag inte ville lägga så mycket på en maskin. Mitt val blev Janome 644D och en cover pro. Till en del grundade sig mitt val på att jag fick ett sånt jättefint bemötande från säljarna.
Har du chansen att provsy och inte är bekymrad över de pengar du lägger ner så tycker jag absolut att du ska prova de Babylockmaskiner som finns.
Lycka till.
marianne58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 08:12   #3
SannaL SannaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 113
Att man trivs med sin maskin är viktigast.
Mina kriterier när jag köpte overlock var att den syr perfekt även om jag inte använder den varje dag, lätt trädd dvs att om en tråd går av ska jag kunna (utan att ta fram handboken) trä om den och sorgligt men sant billig. Jag har nu en huskylock 910 som jag köpte begagnad på en symaskinsaffär. Om den dagen kommer att jag vill ha en nyare eller en som är av ett annat märke finns alltid möjligheten att byta in den mot en annan, men jag trivs just nu med den. Prov sy så mycket du kan och stort Lycka till i jakten.
SannaL
SannaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 11:47   #4
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
BABYLOCK!
Jag har haft en Janome mylock 644 och har en Pfaff coverlock 3,0 och en Babylock imagine.
Babylocken är absolut överlägsen de andra maskinerna. Lätt att trä, har luftträdning. Syr i allt utan problem. Strular aldrig och syr snabbt och snyggt.
Janomen strulade ofta med trådar som gick av och ibland fula sömmar. Pfaffen syr väldigt fina coversömmar men jag gillar inte overlockdelen på den. Svårt att få det snyggt och syr långsamt.

Så har du råd tycker jag absolut att du ska köpa en Babylock, du kommer inte ångra dig. Den är värd sitt pris
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 15:27   #5
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag har haft en Pfaff och har även sytt på en Bernina. Inget större fel på någon av dem men nu har jag en Babylock och den är helt överlägsen. Dyr men jättebra.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 10:23   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Jag kan ju bara tala för de märken som jag har erfarenhet av
och det är min Bernina 1150 DA. Den syr igenom och över
dubbeldubbla jeanssömmar, det tunnaste siden utan problem.
Driftsäker, lätt att trä,stabil och stark. Bra och utförlig instruktionsbok.

De gånger det har varit något som inte har varit bra så har
det berott på att jag inte har ställt in maskinen rätt.
Mycket praktiskt att trådspänningen släpps när jag lyfter
på pressarfoten.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 09:43   #7
Beejaa Beejaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 6
Jag köpte en Huskylock 360d i somras för att ta reda på om overlock var något för mig och det var det! Nu har jag nyligen köpt en Brother 4234d och är jättenöjd med den.

1. Sätt dig ner och fundera på vilka sömmar du är intresserad av, ett vanligt fel är att man köper en overlock men egentligen är det täcksöm som man vill ha och denna finns bara i
coverlock-, och covermaskiner.
2. Är det viktigt med en friarm?
3. Man ska kunna flytta kniven så att man kan sy utan den.
4. Vilka tillbehör (pressarfötter) finns det till maskinen?
5. Sist men inte minst gå till en symaskinshandlare med olika sorters tygbitar och prova olika sömmar och modeller. Lycka till!
Beejaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 15:28   #8
Annika_Liljedahl Annika_Liljedahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 5
Hej,
Jag har en Huskylock 910 som jag funderade på att sälja för att jag ville byta upp mig till en overlock med täcksöm. Stötte på en säljare som inte försökte sälja en dyr overlock till mig utan rekommenderade en Janome Cover Pro som syr täcksöm för att komplettera den overlock jag redan har och är fullt nöjd med. Har förstått att det är ganska krångligt att "bygga om" sin overlock när man ska sy täcksöm och det slipper man ju om man har både en overlock och en Cover Pro. Sedan tror jag att när det gäller olika märken så är det bara att åka runt till de olika symaskinsaffärerna och prova, prova prova.
//Annika
Annika_Liljedahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 18:29   #9
Fröken Fröken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 36
Tack så jättemycket för alla svar, fantastiskt med så många duktiga människor. Det är en overlock jag är ute efter och inte täcksöm, men har (eftersom jag är helt självlärd) aldrig tänkt på skillnaden.
Har läst igenom era tips och ska fundera ett tag till, så får vi se
Fröken är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
overlock, symaskiner


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons