Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-02-20, 09:45   #1
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Angry Hjälp, hoppstygn overlocksöm och rullfållstråd går av

Lite irriterad på nya overlocken. Den gamla strulade så jag bytte ut den och bytte upp mig till en coverlock 3.0.

Denna verkar så himla känslig för om det är nån liten söm man syr över bara så blir det ofta hoppstygn en lång radda på "blå" & "gul". Det blev samma sak när jag skulle sy en mössa i fleece till sonen.Det gick bra med två lager tyg men tre så sa den blä o började hoppa över direkt. Löste det genom att köra 3-trådig overlock istället för 4-trådig. På tunnare tyger så har det oftast löst sig genom att jag höjt pressarfotstrycket men det blir ju svårt att göra om man syr i tjocka tyger och redan har maxat trycket innan man ska över en tvärgående söm.

Sen tror jag det är nåt mer meck med den...sydde 3-trådig rullfåll, eller rättare sagt hade tänkt använda den men det fick bli 2-trådig. Av nån skum anledning verkar trådspänningen på undre griparen nypa åt på max o då går ju givetvis den tråden av. Lyfter jag pressarfoten och vrider till nån annan söm o tillbaka igen så släpper den men sen är det samma visa igen efter 15-30 cm. Har testat det mesta jag kan komma på nu...byta nålar, byta tråd, kolla trädning och skräp/ludd åttioelva ggr, ändra alla möjliga inställningar hit o dit. Konstigt att det inte blir samma på 2-trådig eftersom samma tråd är involverad. Jag var rätt nyss på en genomgång av maskinen o dess sömmar hos min återförsäöljare och då tsteade vi bla 3trådig rullfåll och detn fungerade hur bra som helst. Har tom testat i samma tygbit med samma nålar o samma tråd hemma nu.

Däremot så har jag inga problem alls med hoppstygn på täcksömmarna. Förstod efter att ha sökt i forumet på hoppstygn att de flesta brukar ha problem med hopsptygn på täcksömmarna men för mig är det tvärt om. Hehe

Är det nån som har några tips om eller erfarenheter av detta?
Hoppas hitta nåt knep eller nåt jag missat annars får det väl bli inlämning igen...vill inte, vill bara ha en fungerande maskin hemma. *frustrerad*
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-20, 20:17   #2
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Hej Nina!

Vad trist att maskinen strular Tyvärr har jag inga goda råd att komma med - hoppas någon annan har förslag på lösning på dina bekymmer - men jag känner igen problematiken. Jag fick problem med hoppstygn på fyrtrådig overlocksöm ideligen på min coverlock och fick skicka den ett antal gånger. Reparatörerna påstod att det hade med nålfästet att göra (kommer du ihåg att jag berättade om det i en annan tråd du startade för ett tag sedan?), att nålarna inte satt som de skulle för att skruven som håller fast dem var sned.

Hoppas att det går att lösa dina hoppstygnsbekymmer på enkelt sätt - det är så trist att inte kunna sy som man vill...

Hälsningar från Anette.
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-20, 20:51   #3
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Jajjamen jag kommer så väl ihåg det du berättade. =) Hade ju hoppats att problemet inte skulle uppstä när jag nu bytte till ett helt annat märke dock...hade en Husklylock s15 då o nu köpte jag en Pfaff coverlock 3.0 istället.

Ja, jag tycker allt att man blir lite modfälld när det strular...man vill ju veta att man är "fri" att sy de sömmar som ska gå att sy på sin maskin. Vad var det du hade för maskiner nu? Du hade en overlock och en för enbart täcksömmar eller hur var det?

Gulligt att du svarade även om du inte hade lösningen! Tack för omtanken söta du! =) // Nina
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-21, 20:42   #4
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Jag förstår precis vad du menar! Man köper en maskin för dyra pengar och utgår givetvis ifrån att allt den lovar ska fungera. Mina maskiner (för det hann bli några stycken...) tillbringade mer tid ute på vägarna för att repareras än vad de gjorde hemma hos mig.
Nu är sylusten tillbaka med besked, för nu kan jag ägna mig åt att sy istället för att felsöka . Jag har två separata maskiner, Janome båda två, och upplever att det är enorm skillnad på flera olika sätt.

Å andra sidan så finns det ju många här på sidan som är nöjda med sina Husqvarna respektive Pfaff, så jag kan väl bara konstatera att vi inte var kompatibla. Vad jag förstår är Pfaff och Husqvarna numera egentligen samma maskiner under skalet. Det är i alla fall vad de sa på Husqvarna när jag var i kontakt med dem.

Har du sett något ljusning när det gäller hoppstygnen eller kommer du att kontakta butiken och ev skicka den?
Hoppas, hoppas att det löser sig - jag håller tummarna!

Hälsningar från Anette.
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 08:12   #5
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Ja precis! Jag tycker ju att det borde kunna gå att sy ihop en fleecemössa (tre lager fleece) till barnet utan hoppstygn och på ett par stretchjeans så borde det gå att sy på en midjemudd. Tycker inte det är så mycket begärt va? Jag menar om inte denna starkare maskinen klarar det, vad ska då fixa det....jag ska väl inte behöva skaffa en industrimaskin heller! ;P Hehe

Nä jag ringde butiken igår och pratade med dem. De ringde i sin tur till service som sa att den borde skickas till dem för att "klocka" nålarna mot griparna eller vad det nu hette. Jag fattar att det verkar som om det har med timingen att göra, så vi kan ju hoppas att det är enkelt fixat. Rullfållsproblemet däremot verkar ju mer skumt, men det måste nog vara nåt tok med programmet. Så det blir ju till att snällt skicka iväg maskinen då o den här gången blir det nog ingen lånemaskin under tiden tyvärr. Urk, jag kommer känna mig som en strandad val ju ;P Jaja, de påstod att det inte borde ta mer än 1-2 veckor. Vi får väl se... =)
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-11, 09:00   #6
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Nu har maskinen varit på reparation/service och nu har jag som många andra med pfaff coverlock 3.0 istället fått hoppstygn på täcksömmarna och det är lite bättre med den 4 trådiga overlocken är fortfarande ett lotteri när man ska sy över sömmar.


Jag vill inte längre! Vill byta maskin igen, kanske ska åka o provsy lite andra maskiner hos en annan återförsäljare idag eller imorgon. Tänkte kika lite på Memmels maskiner faktiskt, Janome overlock och coverpro fast denna återförsäljare (vilken fö var väl medveten om pfaff och husqvarnas maskinproblem och därför inte saluför dessa) dillade även om nåt paketpris på en Babylock imagine ihop med cover pron. Några tips tankar om man ska jämföra babylock med janomes overlock...mer än PRISET då *host*?
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-11, 09:09   #7
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Har fått tillbaka maskinen efter reparation, fortfarande lotteri när man ska sy över sömmar och nu har jag dessutom fått problem med hoppstygn på täcksömmarna. SUCK, jag vill inte ha mer krångel nu, vill bara bli av med den.

Ska nog åka o provsy Janome coverpro och overlock (Undrar var jag fick just de märkena från Memmel?) idag eller imorgon...kanske babylock imagine med. Detta hos en annan återförsäljare som nästan skrattade (med mig inte åt mig) när jag berättade om mina Husqvarna och Pfaff problem, för han är så väl medveten om dessa att han inte ens saluför märkena. Han dillade om nåt paketpris på babylocken ihop med coverpro. Om man jämför babylock med janome overlock, vad finns det att säga om dem, mer än att priset skiljer mkt?

Tips mottages tacksamt!
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 18:29   #8
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Fyi..nu är den inlämnad för andra gången inom 2 veckor och jag har haft den sedan januari. Blir spännande att se hur det här ska sluta!
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 20:52   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Om du inte är nöjd med maskinen har du rätt att häva köpet. Antigen kräva en ny maskin eller testa och köpa en annan
maskin. Läs på www.konsumentverket.se vad du har för rättigheter.

Oj, vad tråkigt att du har problem. Själv blir jag så ledsen i
ögat om något racklar när jag köpt den/det, då vill jag att det
bara ska funka och kännas Yes, Yes hela vägen.

Håller tummarna för att det fixar sig med din maskin.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 20:57   #10
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Tack för tipset, har det inpräntat i minnet sedan min förra tråd om min andra maskin Husky s15. Fick ju det köpet hävt efter en reparation och den skulel skickas en gång till men hävde det och fick köpa denna istället.

Denna återförsäljare har ju inte några andra märken alls så just nu blir det väl till att skicka den 3 ggr totalt o sen häva. Sen får jag hitta nåt annat nån annan stans antar jag. Kan ju inte ha grejer som inte klarar det jag syr. Vem vill ha hål i grenen/armhålet på sina kläder...inte jag! Hihi

Tack för omtanken Gumpan! =)
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 00:18   #11
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Ha, ha, näe, inga hål vill jag heller ha, men det kan hända
ändå. Måntro om det beror på att Musen är en gnagare?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 07:03   #12
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Hihi kan vara så! =)
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 13:20   #13
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Ifall någon undrar så fick jag hem den andra gången efter rep igår o problemet kvarstod.

Fick köpet hävt idag och åkte o köpte en Babylock Imagine 2 och en Janome coverpro istället. Inga hoppstygn i sikte ännu iaf så nu är jag jättenöjd! =)
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-27, 22:12   #14
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Hej!

Men du var roligt att det funkar. Har varit bortrest så jag
har inte kunnat läsa tidigare. Det är så jobbigt när det inte
funkar.

Du kanske redan har gjort det. Om inte.
Jag tycker att det skulle vara bra om du delade med dig dina
erfarenhter om dina symaskiner under fliken recensioner. Det vore
så himla bra för oss alla. Då är det lätt om någon annan får problem med maskinen, säljare säger; -Nej vi känner inte till att det varit några problem med denna modellen. Då kan vi användare kolla och se, Joo, det är fler än jag. osv.

Gluttade lite på din fina hemsida! Vad duktig du är. Oj, vad
jag önskar att jag vore frisk och kunde. Njut åt mig också.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-27, 22:21   #15
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Jo jag har faktiskt tänkt på det där med recensioner förut, men ville att det skulle bli klart nån gång först bara. Nu ska jag bara ta mig tid till det med. Hehe

Tack och vad roligt att du gillar min blogg o mina grejer! =)

Tråkigt att höra att du inte har hälsan att kunna sy som du vill, hoppas inte det är nåt bestående! Lovar att njuta åt dig med. Som en kompis till mig brukar säga ibland..."Jag har det så bra att jag kan vara avundsjuk på mig själv." Hihi. Nu har jag bara haft maskinerna sedan i torsdags och mycket kan väl hända men jag vill verkligen tro att det har löst sig för gott nu.
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
hoppstygn, overlock, rullfåll


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons