Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-05, 13:14   #1
tina.t tina.t är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 10
en söm korsar en annan = sömmen går upp

usch nu har jag råkat ut för det några gånger - syr ett par tajts till lillan med dekorativ tråd med olika sömmar dvs en del jobb och nu hände det igen! flatlocksöm på insidan av benen och när jag sedan syr ihop båda byxbenen i grenen skär kniven upp flatlocksömmen hur gör man. jag knyter alltid en liten knut efter jag sytt en söm men det spelar ju ingen roll om kniven skär av/upp den första sömmen jag sytt. Hur gör man? alla plagg har ju flera tvärgående sömmar...

Önskar verkligen svar på detta då jag inte lyckas tänka ut något själv och flera plagg gått sönder.. gissa om jag tycker synd om mig själv...
tina.t är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-06, 13:58   #2
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
Men låses inte den gamla sömmen av den nya?? Det brukar fungera för mig.
Annars skulle du väl kunna vika undan kniven just före du kommer till flatlocksömmen alternativt sy längre ut så kniven inte når att skära.
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-08, 05:55   #3
tina.t tina.t är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 10
tack för kloka tankar Josie! åkte till symaskinsaffären och hon sa precis som du - det ska ju låsa. jag får fortsätta sy lite till blir det mer fel får jag ta in maskinen. nu har det ju hänt flera ggr så det går ju att reklamera.
tina.t är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-16, 10:53   #4
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
Ok. Alltid trist när det inte fungerar som det ska. Vad använder du för tråd? Kan det vara den dekorativa tråden som inte tål att bli sydd på? Dvs att det är nålen som skär av tråden och inte kniven? Jag bara spekulerar här lite.. :-)
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 19:09   #5
Biancca Biancca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 60
Vad har du för maskin? Syr den med tre eller fyra trådar?

Om den syr med 4 ska den låsa sömmen, men om det är med 3 så gör den inte det, då måste du förstårka med en vanlig raksöm typ. Min nuvarande maskin syr med 2,3eller 5 trådar och det är den 3-tråiga jag anänder till stretchiga tyger. MEN den har ingen "lås"-tråd i sig det innebär att när man syr av en annan söm så repas den lätt upp framförallt om det är på utsatta ställen som i grenen eller ärmhålan. Men det är enkelt fixat genom att sy lite fram och tllbaka över "korset" med den "vanliga" maskinen. Raksöm, zickzack eller trestegsraksöm. Tja, det spelar väl egentligen itne någon roll vad man syr med för söm, bara den låser.
Biancca är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
overlock, sömmar


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons