Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-05-03, 00:12   #1
Frideborg. Frideborg. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 8
Question Coverstitch eller avancerad Overlock?

Hej alla overlock-erfarna!

Jag ska snart ta studenten (!) och funderar på att önska mig en overlock i examenspresent. Jag vill absolut kunna sy täcksömmar så det blir i den dyrare prisklassen (fast gärna begagnat).

Men! Det är så att min mamma redan har en overlockmaskin (vi har en "symaskinspark" på 6 maskiner hemma..) från början av 90-talet. Det är en Brother homelock 760D med fyra trådar och differentialmatning. Hon använder den inte längre och jag skulle säkert få ta över den om jag ville.

Så ska jag önska mig en femtrådig overlock med möjlighet att sy täcksömmar eller är det bättre att använda mammas Brother och istället köpa en sy coverstitch som bara syr täcksommar?

Jag är väldigt tacksam för svar!
Frideborg. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-03, 08:49   #2
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Jättesvårt att säga vad som passar för just dig. Men är din mammas maskin "bra nog" för dig så kanske det är idé att fundera på en ren täcksömsmaskin.

Jag har själv en femtrådig Elna som bl.a. kan sy täcksöm. Den är eg. inte krånglig att bygga om/ändra men det blev jobbigt att ändra fram och tillbaka mitt i det med syr hela tiden.
Så jag skaffade en janome coverpro och jag kan inte säga att jag ångrar det en sekund! Det är så skönt att bara kunna sätta sig och sy direkt.

I affären kan det ibland kännas så enkelt när man bygger om men man ska helst prova att bygga fram och tillbaka flera gånger och sedan fundera på om man kommer att tycka att det fungerar att göra så dvs kommer man att göra det utan att tycka att det är jobbigt?

Där är vi olika. En del tycker att det är helt ok att "bygga om" andra inte. Så du måste nog prova.

Sedan är väl en renodlad täcksömsmaskin billigare än vad en "avancerad" coverlock (=overlock som kan sy täcksömmar och kedjesöm)är...

Lycka till!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-03, 11:02   #3
Frideborg. Frideborg. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 8
Citat:
Nefertari skrev: Visa inlägg
Jättesvårt att säga vad som passar för just dig. Men är din mammas maskin "bra nog" för dig så kanske det är idé att fundera på en ren täcksömsmaskin.

Jag har själv en femtrådig Elna som bl.a. kan sy täcksöm. Den är eg. inte krånglig att bygga om/ändra men det blev jobbigt att ändra fram och tillbaka mitt i det med syr hela tiden.
Så jag skaffade en janome coverpro och jag kan inte säga att jag ångrar det en sekund! Det är så skönt att bara kunna sätta sig och sy direkt.

I affären kan det ibland kännas så enkelt när man bygger om men man ska helst prova att bygga fram och tillbaka flera gånger och sedan fundera på om man kommer att tycka att det fungerar att göra så dvs kommer man att göra det utan att tycka att det är jobbigt?

Där är vi olika. En del tycker att det är helt ok att "bygga om" andra inte. Så du måste nog prova.

Sedan är väl en renodlad täcksömsmaskin billigare än vad en "avancerad" coverlock (=overlock som kan sy täcksömmar och kedjesöm)är...

Lycka till!
Tack för svaren! jag ska gå till symaskinsbutikerna i närheten och prova. Det är just byggandet som verkar tjorvigt.

Vad jag vet så ska mammas overlock fungera bra. När jag får tid ska jag ta och lära mig använda den, då kan jag se om jag klarar mig med den.

En annan sak jag hört som talar emot coverlocks med fem trådar är att dem krånglar mycket, stämmer det? Är det vissa märken som jag ska akta mig för?
Frideborg. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-03, 14:53   #4
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Jag tycker inte att min femtrådars krånglar. Den syr jättebra. Är det något strul så är det oftast bakom spakarna som felet sitter...

Har inte någon koll på om det är vissa märken som skulle vara krångel med. Men skulle ju tro att köper man en på ikea, coop osv ja då får man vad man betalar för....men de har ju sällan coverlocks, utan bara enkla vanliga symaskiner!

Åk runt till de återförsäljare du har i närheten och testa lite olika. Försök att se "förbi" försäljarens ev. trevlighet/säljarduktighet.
Tänk också på huruvida du vill köpa en maskin här i Sverige med svensk bruksanvisnings osv eller om du vill köpa från t.ex. England. Där kan du spara mycket pengar, men om du vill utnyttja garantin om något går sönder eller om du vill fråga mycket så kan det vara krångligare och /eller dyrare där än här, men det är inte säkert. SewingMachinesDirect som det pratas mycket om på forumen här är rätt så billiga.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-04, 15:24   #5
Frideborg. Frideborg. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 8
Tack för svaren!
Jag har gått runt och pratat med symaskinsförsäljare idag, med blandade resultat.

Varken pfaff eller husqvarna hade någon coverlock inne. Och dem skulle heller inte få in någon så jag kunde prova, jag var tvungen att köpa den först. Det känns lite osäkert.. Betalar man runt 10 000 för en maskin vill man inte köpa grisen i säcken.
Hon på husqvarna verkade heller inte så kunning på den maskinen.

På Bernina fanns det en 1300mdc och jag fick sy och se hur man byggde om den och trädde till hur många olika sömmar som helst. Visst, jag tar försäljarnas prat med en nypa salt, men jag tycker det är viktigt att det är bra service och att säljaren är kunnig.

Berninan var väldigt dyr men verkade lätthanterlig så det lutar lite mot den.. Om jag lägger till några tusenlappar själv så kanska jag kan få den...
Frideborg. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-04, 22:20   #6
scrabble scrabble är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 49
Jeg har byttet min janome Coverpro 1000 i en Pfaff Coverlock 4862. Førstnevnte er ren covermaskin, og siste en kombi. Jeg og Cp ble aldri venner, den jukset og hoppet over sting +++ samme hva jeg gjorde. Og så syns jeg det var styr når man skulle bruke tilbehøret.

Pfaffen syr som en drøm. Jeg har Babylock imagine wave i tillegg som jeg bruker, og derfor står pfaffen fast på cover nå. Den syr nydelig, og er lett å tre. Og tilbehøret er enkelt å bruke. Den støyer litt, men alt det andre veier opp syns jeg

Jeg så også på Berninan 1300, men leste mye negativt om den, bl.a. selv om den skal justere det meste selv, så gjør den ikke det.
scrabble är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 13:16   #7
Frideborg. Frideborg. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 8
okej.. det verkar finnas något dåligt att säga om alla maskiner, det verkar vara upp till var och en vad man tycker.
Berninan är ganska lockande men priset är nog lite för högt för mig.. Vilket är synd, den sydde jättefint tyckte jag!

Vet någon nånting om Singer 14T967DC? Den är väldigt billig jämfört med de andra fast den verkar ha samma sömmar/funtioner. Är den inte lika stabil eller är motorn svagare? Jag försöker lista ut skillnaden genom att läsa recensioner men har ännu inte lyckats..
Frideborg. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 21:22   #8
Heimlaga Heimlaga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 69
Jag har en Husqvarna 936 som har täcksöm, men jag har byggt om den totalt 2 gånger på ca 6 år...Det går förstås snabbare om man gör det ofta, så att man verkligen lär sig, men det känns ändå alltför bökigt. Så har du möjlighet att få två maskiner i stället för en kombi, och har plats för dem, så är det nog ett bekvämare val...
Heimlaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-06, 11:19   #9
Frideborg. Frideborg. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 8
Citat:
Heimlaga skrev: Visa inlägg
Jag har en Husqvarna 936 som har täcksöm, men jag har byggt om den totalt 2 gånger på ca 6 år...Det går förstås snabbare om man gör det ofta, så att man verkligen lär sig, men det känns ändå alltför bökigt. Så har du möjlighet att få två maskiner i stället för en kombi, och har plats för dem, så är det nog ett bekvämare val...
Jag har helt räknat bort husqvarnan (även om den finns ganska billig på blocket) just för att den verkar bökig att byggga om.
man måste bort med stygnplåten och byta fot, vilket man inte behöver göra på de flesta andra. jag förstår att det inte är lika enkelt att byta nellan sömmar som på en vanlig symaskin eftersom att overlocker är mer avancerade, men att byta stygnplåt verkar för jobbigt...

Singern verkar väldigt bra, även om det finns blandade åsikter om den. Den ska vara ganska tyst, lätt att trä om när man lär sig den och den ska även sy fina sömmar. Dock verkar instruktionsboken bara ganska dålig.. Men det löser sig nog, jag är ganska envis och ger inte upp i första taget!
Frideborg. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-12, 17:21   #10
scrabble scrabble är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 49
Jeg har hentet min Bernina 1300 MDC i dag, og jeg har da byttet fra Pfaff 4862 ! Har også hatt evolve, men byttet den inn i en imagine wave og coverpro. CPen reiste ganske fort..
scrabble är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-02, 19:14   #11
Gekko Gekko är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 23
Nu har du kanske bestämt dig redan? Jag valde separata maskiner av den anledning att jag fick låna en overlock först, och köpte då en Janome coverpro. Jag har inte ångrat en sekund, Har haft de i 2 år. Overlock har jag köpt till senare då jag inte kunde låna den längre. Jag har aldrig saknat möjlighet till 5-trådig overlocksömnad, men har å andra sidan aldrig testat det heller.

Jag och coverpro var inte alltid helt kompisar till en början men nu går det strålande! Det är som någon sa väldigt skönt att kunna sy hela plagg utan att behöva byta.

Vad gäller Singern du frågar efter, har du sett denna tråd? http://www.sysidan.se/forum/showthre...118#post117118 Jag vet inte hur mycket som skiljer de två modellerna men tänkte det kunde vara värt att tipsa om att hon haft problem.
Gekko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 19:01   #12
jumselfia jumselfia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 11
Overlock VS Coverlock

Citat:
Frideborg. skrev: Visa inlägg
Hej alla overlock-erfarna!

Jag ska snart ta studenten (!) och funderar på att önska mig en overlock i examenspresent. Jag vill absolut kunna sy täcksömmar så det blir i den dyrare prisklassen (fast gärna begagnat).

Men! Det är så att min mamma redan har en overlockmaskin (vi har en "symaskinspark" på 6 maskiner hemma..) från början av 90-talet. Det är en Brother homelock 760D med fyra trådar och differentialmatning. Hon använder den inte längre och jag skulle säkert få ta över den om jag ville.

Så ska jag önska mig en femtrådig overlock med möjlighet att sy täcksömmar eller är det bättre att använda mammas Brother och istället köpa en sy coverstitch som bara syr täcksommar?

Jag är väldigt tacksam för svar!
Hejsan. Jag har två overlockar och en coverlock maskin. Jag tycker att det är väldigt underlättande att ha två (eller tre) fristående maskiner. Då kan man sy ett helt plagg utan att behöva byta tråd och trä om. Jag har en enkel overlock och en mer avancerad coverlock och den mer avancerade tar nästan en halvdag (för mig) att byta från overlock till coverlock, jag är väldigt nöjd med att bara kunna byta maskin. Om du redan har en väl fungerande overlock så skulle jag köpa en coverlock maskin endast. Men å andra sidan skall du önska en i examenspresent så kanske du skall passa på att önska dig en coverlock och då kan du ju ha den trädd som en coverlock maskin och ändå låna din mammas gamla overlock. Men två maskiner är att föredra....
//Jenny
jumselfia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
coverstitch, köpa, overlock, täcksöm

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons