Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-02-03, 09:56   #1
lilyofthevalley lilyofthevalley är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 68
Hjälp! Min katt älskar tråd..

Jag kan inte lämna symaskinen eller overlocken oövertäckta utan att hon drar ur tråden ur dem! För nån vecka sen drog hon tillochmed upp den på övervåningen.. finns det något som katter inte tycker om men som inte skadar tygerna/tråden?
lilyofthevalley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 10:14   #2
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Jag tror du måste sy nåt överdrag till maskinerna. Att täcka härligheterna är nog enda svaret..

Mina katter är likadana. Jag är livrädd ibland när jag syr, för dom gillar att sitta nära och titta på, jag får då ibland för mig att dom ska sticka en tass under nålen..

Men tråd ja.. Och garn kan jag tillägga. Jag lämnade broderilådan öppen med mina broderigarner prydligt uppspolade på bobbiner el. vad det heter. Där låg dock en knippe tråd i olika nyanser och sorter i grönt.... ja, gissa.
Det var nog fantastiskt kul att döda den härvan. Jag behöver nog inte tillägga att den härvan verkligen dog... Den går inte att trassla ut även om jag så satt en hel vecka..
Även garnnystan är ju helkul. Dom kan man ju bära omkring så matte får leta efter var hon nu tror hon lagt ifrån dig den...

Jag försöker täcka min brodermaskin när jag lämnar tråden kvar... Min symaskin har ju tråden gömd, väldigt fiffigt, så den är ju inte intressant alls..

Dom är himla söta katterna, men ibland blir jag galen när jag hör hur dom härjar på sybordet. Det hörs små dunsar när det ena efter det andra pillas ner... små saxar, rullar, tygbitar, mönster....... Sen kan man höra hur dom modiga och djärva kissekatterna jagar de små stackars syrullarna runt golvet....

Då är jag glad att jag har en griptång med långt skaft så jag kan få upp grejerna utan att själv gå av...
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 10:22   #3
lilyofthevalley lilyofthevalley är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 68
Jo, jag har ett överdrag till symaskinen men inte till overlocken, och jag kan verkligen inte lämna den oövertäckt för att vända mig om och stryka isär en söm eller nåt, för hon väntar på att jag ska resa mig så hon får fritt fram. Hitills har jag täckt över den med en klänning men det är så jobbigt att göra det varje gång eftersom jag använder den många gånger på en dag. Hon bryr sig inte om att hon inte får göra så även om jag sprutar vatten på henne (hon är döv så det går inte att säga till henne)


"Jag är livrädd ibland när jag syr, för dom gillar att sitta nära och titta på, jag får då ibland för mig att dom ska sticka en tass under nålen.."
Samma här.. och när jag klipper tyg sitter hon på tyget och väntar på att jag ska dra trådraken och gör jag det så blir hon jätteupphetsad och börjar nästan skrika av lycka för att jag trollar fram tråd.

Vi har dessutom inga dörrar mellan rummen förutom till toaletten som är så liten att jag skulle känna mig elak om jag stängde in henne där..
lilyofthevalley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 10:30   #4
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Gud vilken tur jag har då, visst tycker mina kissar om att leka med trådrullar och garn, men dom har _aldrig_ gått på vare sig symaskiner eller garnnystan.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 10:33   #5
lilyofthevalley lilyofthevalley är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 68
Mm du har verkligen tur!
Dessutom är jag jättenojig över att de ska råka svälja tråd, min kompis katt svalde en gång en tråd med en nål i änden, lyckligtvis fick den inga skador av det men ändå. Och trådar kan förstöra jättemycket i tarmarna har jag läst..
lilyofthevalley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 10:35   #6
Quiltlisa Quiltlisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 61
Hej!
Det låter som Du har det besvärligt. Jag har köpt kompostnät och satt upp i dörröppningen till mitt syrum. Då kan katten ligga utanför dörröppningen och titta på dig när Du jobbar. Ev kan Du ju muta henne med ett par räkor på utsidan nätet.

Häslningar
Quiltlisa
Quiltlisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 10:40   #7
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Du har kanske aldrig givit dom chansen..
Om jag inte skulle låta nystan ligga framme skulle dom ju inte komma åt dom..
Fast förresten, här i höstas kom en dag en tomte rullande nerför trappen... En tovad tomte kom skuttande nerför trappen. Gissa om jag blev förvånad.. men en sekund senare kom ena katten som skjuten ur en kanon.. Hon jagande den flyende tomten, och jag han rädda honom från kissen.. Det är nämligen skägget hon vill åt..

Då hade hon fått upp dörren till den skrubb julsakerna förvarades, ålat sig in i en kartong,fått tag i tomten och börjat släpa honom nerför trappen....

När jag sitter i soffan och broderar så brukar ena katten komma vandrande, jag ser direkt på långt håll vad hon är ute efter.. Hon kliver helt enkelt upp på bröstet på mig och lägger sig noga ner, inte var som helst duger utan på det jag håller på att sy på... Och alla som har katter vet ju att det är så det är.. vi äger inte dom utan dom äger oss...

Det enda råd jag kan ge är just att hålla undan det man är rädd om.. Och sånt man är upptagen med, dvs sådant som just för tillfället går före katten är i farozonen.

Så sy en huva på maskinerna. Stäng locken till trådrullelådan, broderiasken osv..
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 10:44   #8
lilyofthevalley lilyofthevalley är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 68
Quiltlisa: Det är en bra idé, jag kanske kunde sätta nät ned från hyllan över (har inga dörrar till rummet), blir nog enklare än att ha en huva att dra på och av hela tiden, dessutom trasslar trådarna i overlocken lätt om jag täcker över den.. Tack!

Räkor uppskattar hon inte! Jag har försökt mata mina katter med allt möjligt som man kan tycka att de borde gilla, leverpastej, räkor, sill, smör etc, men de vägrar äta någonting annat än kattmat. Haha!
lilyofthevalley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 11:01   #9
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag kan inte annat än le åt allt, När jag hade min katt Lisa, var hon precis likadan, hon skulle STÅ i knä på mig när jag sydde, eller ligga bakom maskinen, och ta emot det som kom.
Hon älskade trådrullar med eller utan tråd, "man kunde ju liksom av en händelse komma åt med svansen" nän hon gick på industrimaskinen.
Garnnystan "hämtade" hon själv i skänken, och for iväg som ett streck med det! Knappnålar kunde hon komma bärandes på! Med nålhuvudet i munnen!
Mönsterpappersrullen var helkul att ta i famn och busa med, och sen hjälpa matte med mönsterutlägget, och när jag klippte skulle lilla nosen vara nära saxen hela tiden.
Ja, hon var härlig min lilla Lisa. Jag saknar henne än!
De är sig lika de små liven, härliga är de.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 11:10   #10
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Citat:
Ulrika skrev:
Du har kanske aldrig givit dom chansen..

Åh jo, jag är värkldens slarvmaja och lämnar allt framme så lägenheten är full med garnnystan, tygsnuttar och trådrullar. Men det bruakr vara som så att såvida det inte ligger på golvet brukar de inte leka med det. Med det itne sagt att de inte hoppar upp på borden så fort man titta rbort, men än så länge har de inget stulit (annat än godis) något från borden.


Så jo minsann, känner mig lyckligt lottad.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 11:22   #11
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Måste bara hålla med alla om att det är ett problem med katter och trådrullar. Har själv 5 st små raringar som älskar alla sorters tråd och garn.
Dessutom har jag en liten som är över förtjust i fleece tyger. det är nästan så han blir galen när han upptäcker att man laggt ut tyget för att klippa till det. Det gäller att man har full koll på var han har tassarna .
Lösningen med kompost galler funkar inte hos oss då dom bara tar ett skutt över. Har testat med att täcka över maskinerna men det hjälper inte då kryper de bara under "tältet" och tycker att matte hittat på en ny lek.
Sambon var inte speciellt glad en dag när han kom hem och en av katterna hittat overlock rullen som han hade rullat ut över hela golvet mellan stolar och strybräda och hyllor ja allt som fanns i rummet. Det såg ut som ett stort spindelnät över golvet. i mitten satt minsta katten överlycklig över sitt mästerverk.
Så är det någon som har en super lösning på problemet så skriv gärna.
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 12:37   #12
avslutad111024 avslutad111024 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 415
busiga katter

ja de där med busiga katter de vet jag då om.
Sonen och hans flickvän har 3 ´norska skogkatter som är busiga som bara den.
När de är här så har de kommit på att....

oppe i mitt syrum ,,de går upp på min höga byrå o sticker in tassarna i hantaget på byrålådan ,,o vips har de fått tag på broderitrådsrullar/ som de kunde leka med.

De hann riva ur en hel del trådar o trassla till.
Men numera lägger jag ett stort lakan över byrån när dom busiga katterna är här.
För de första de gör när de kommer hit ,,är att rusa upp i syrummet o kolla om de finns nåt att busa med.


Vår egen bonnkatt leker då inte alls med nåt,,han e nöjd om han får mat och sova.
avslutad111024 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 12:50   #13
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 146
Överdrag till sy-maskinen

Först och främst vill jag bara tala om att jag har sett i verkligheten vad sytråd kan göra med katt- och hundtarmar. Eftersom tarmarna rör sig hela tiden kan en sytråd liksom samla upp tarmarna som en rynktråd fungerar. Detta är mycket smärtsamt och slutar garanterat med döden för det lilla livet om man inte upptäcker det i tid. Samma gäller även människotarmar i kombination med sytråd....

Sy ett överdrag med en dragsko längst ner och dra åt ordentligt så att katten inte kan åla in emellan. Alternativt fäst självhäftande karborrband på maskinen och motsvarande på överdraget så att det sitter säkrare.


Var rädd om era små älsklingar, djur och barn!

MVH/ Sara
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 15:03   #14
Tossa Tossa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 101
Tänkte just på det som Sara skrev.

En jul hittade vår första katt ett stort rött garnnystan. Jättekul. När han var färdig med det var det betydligt mindre. Vi var borta den kvällen och när vi kom hem var det en riktigt dålig katt vi hade.
Han var så sjuk och vi visste inte vad som hade hänt (det uppdagades senare naturligvis). Vårt vanliga matvrak åt ingenting, han bara låg och hade ont ont ont. Det var hemskt att se. Vätska dygnet runt vart 15 minut med hjälp av en gammal penicilinspruta vi fick köra ned i halsen - efter vetrinärens order. Till slut gick det inte längre, en sen söndagskväll blev det akut in till Strömsholm. Röntgen och en massa meter garn insnodd i tarmarna och akut operation. 10 000 gick det på, vi hade ingen försäkring. Och sen låg han bra länge på Strömsholm efter det. Minns inte vad det gick på. Det vart en dyr historia och tack och lov är mina föräldrar av den sparande sorten - pengar för regniga dagar.


Så. Låt inte era katter leka med garner och sådant. Det är jättesött, men rent livsfarligt för katten.

/Bella
Tossa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 15:25   #15
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Min Lilla har tackolov inte börjat äta tråd på allvar, jo jag vet hur illa det är för kattarmar och andra tarmar, knappnålar och sånt är inte heller bra.
Nej, min Lilla älskar sladdar (hon drar ideligen ut sladden till modemet och strykjärnet, det sista skrämmer vettet ur en, tanken att hon till slut ska rycka ner järnet, modemet är irriterande), och ibland biter hon i dem. Nu kryper hon runt trampan till symaskinen, den är jätteskojig, när jag syr, så jag bryter strömmen hela tiden, för att hon inte ska råka sy mig i fingrarna ...
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons