Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-29, 21:32   #1
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Bomullstwills-kris!!?

Hej!
Börjar bli lite smått desperat nu, sedan Furulunds modetyger slutade sälja tyger på postorder. Jag är på jakt efter kraftig bomullstwills i olika färger, men lyckas inte hitta det någonstans!
Har tittat igenom alla länkarna här på sysidan, och det enda som finns är jeanstyg i svart eller mörkblått eller ett tunnare jeanstyg för byxor och skjortor i... svart eller beige... suck.
Eftersom jag syr alla mina och makens långbyxor, så vill jag ju ha lite mer att välja på än svart och blått...
Är det verkligen bara Furulunds som har sådana tyger?? Måste jag åka dit ner?
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-29, 21:58   #2
Verdandi Verdandi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 62
har du tittat på stoff och stil? tyckte jag såg twill där senast jag bläddrade igenom katalogen, men jag är inte helt säker.
Verdandi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-30, 03:11   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Har du varir på Textilcentrum i Sundbyberg, de brukar ju ha det mesta vad gäller bas tyger.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-30, 06:37   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej!
Kan du möjligen handla av Swelogent Gunilla!
Där finns flera alternativ på kraftiga tyger.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-30, 10:01   #5
pelstud pelstud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 105
Som Bibbi sa så har swelogent bomullstwill och lakansväv i en massa färger. Dessa är även öko-texmärkta så att inte barnarbete använts i produktionen, tygerna innehåller inte heller några gifter från bekämpningsmedel. Om du själv har ett företag eller känner någon som har det så kan du beställa därifrån.
/Ella
pelstud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-30, 12:28   #6
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Citat:
pelstud skrev:
Som Bibbi sa så har swelogent bomullstwill och lakansväv i en massa färger. Dessa är även öko-texmärkta så att inte barnarbete använts i produktionen, tygerna innehåller inte heller några gifter från bekämpningsmedel. Om du själv har ett företag eller känner någon som har det så kan du beställa därifrån.
/Ella
Ville bara påpeka att Ökotex inte på något sätt kontrollerar så att barnarbete inte förekommit under produktionen. Ökotex garanterar heller inte att bekämpningsmedel och andra miljöfarliga ämnen inte använts, utan bara att dessa ämnen inte finns kvar i slutprodukten.

Ber om ursäkt för sidospåret gunnsan.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-30, 15:44   #7
pelstud pelstud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 105
Förlåt, jag ändrade om inlägget ett par gånger utan att läsa om det på slutet Öko-tex garanterar som Adonia skrev bara att kemikalier o.s.v. i den färdiga produkten inte överstiger vissa gränser. Det jag skulle få fram var att jag var i kontakt med swelogent för ett tag sen och att deras bomull även är kontrollerad under produktionen så att inte barnarbete ska förekomma, den är dock inte ekologisk. Det var ganska länge sen som jag kollade upp detta men jag misstänker att det gäller fortfarande.
Nu blev det ännu mera sidspår, jag ursäktar för det
/Ella
pelstud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-30, 20:33   #8
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej, o tack för tips!
Swelogent lät väldigt bra... tills jag såg att de bara tar emot företagskunder. Man måste alltså ha ett företag, skola eller annan institution för att få logga in och handla där... Hur gör ni andra - har ni startat företag hela bunten ?
Stoff och Stils hemsida förstår jag mig bara inte på !! Har tittat runt där en massa gånger utan att hitta något vettigt. Verkar som om man måste beställa flera kataloger (och betala 60 kr i porto för detta) för att kunna beställa något från deras hemsida.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-30, 21:05   #9
evat evat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 57
hej gunilla,
jag tycker att det är värt 60:- för Stoll o Stils katalog. Tycker den är himla kul att titta i o få inspiration.
Iofs, vet du att det är twills du skall ha - ring dem o se till att få tygprover. Brukar funka bra
Hälsar Eva
evat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-30, 21:13   #10
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Tack för tips, jag har funderat på att beställa katalog, men inte vetat om det är värt det eller inte. Furulunds modetyger skickade gratis kataloger varje säsong... men det kanske var därför de var tvungna att sluta med postorder, hehe
Ska sova på saken.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-30, 21:56   #11
Verdandi Verdandi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 62
jag tycker det var värt 60:- kr, sen får man ju nya katalogerna gratis som jag förstått det.
däremot är frakten lite dyr i mina ögon (90:-) så det blir till att passa på att beställa mycket när det väl blir av.
Verdandi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 16:58   #12
tjockisen tjockisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 35
De 60.- har du igen på nolltid om du beställer! När du beställt så får du katalogerna gratis sedan.
Jag tycker åxå att frakten är dyr, men som sagt så har man ju istället mycket bra priser. Synd att de inte har så man kan förskottsbetala, då skulle man kunna beställa lite oftare när det bara är småsaker man vill handla....
Deras hemsida är bedrövlig, där finns bara en liten del av sortimentet och det mesta är bara för inredning.
tjockisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-06, 11:49   #13
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Har fått svar från Stoff&Stil nu, och de har bara twills/denim i vitt!!! Kan det verkligen vara sant? "Du kan väl färga tyget...?" Man tar sig för pannan...
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-06, 12:47   #14
Verdandi Verdandi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 62
vad? jag tänkte precis till att beställa bla. twill, och i katalogen har dom färgerna rött, svart, vitt, army, kobolt och navy (varför inte bara kalla det mörkgrönt, blått och mörkblått?)
så det där förstår jag inte.
inte kan dom ha slut på allt?
Verdandi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-06, 17:41   #15
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Om du vet vilket tyg du vill ha från Furulunds kan jag köpa det och skicka till dig. Eller så kan vi mötas upp i Stockholm om du föredrar det, jag åker upp med jämna mellanrum.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons