Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-06, 14:51   #1
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Är du en kiosk-shoppare?

Hej!

Jag håller på att undersöka hur en hälsoanpassning av kiosker som tex Pressbyrån och 7/11 ska gå till. För att veta hur förändringarna skulle gå hem hos "vanligt" folk, skulle det vara till stor hjälp om ni svarade på följande frågor! (Var ärliga! )

1. Funderar du över hur nyttigt det du köper för att dricka/äta är?

2. Skulle du oftare välja frukt framför en chokladbit om det fanns ett större utbud (tex att utöver bananer och äpplen finns det även mango, kiwi, apelsin, päron, vindruvor etc.)

3. Påverkas dina inköp av reklamen som görs på TV och utanför kiosken?

4. Hur ställer du dig till en övergång från korv med bröd, pizza och pasta med fet sås till fräschare potatis- och pastasallader och fullkornspaj?

Har du själv någon idé om hur kioskerna kan bli nyttigare eller har andra åsikter är det mer än välkommet!

Tack på förhand/ Jennie
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-06, 15:20   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
1. Funderar du över hur nyttigt det du köper för att dricka/äta är?

Ja, men eftersom jag vegetarian finns det inte så mycket att välja på när det gäller snabb-mat. Så man köper det som finns, man kan inte välja.

2. Skulle du oftare välja frukt framför en chokladbit om det fanns ett större utbud (tex att utöver bananer och äpplen finns det även mango, kiwi, apelsin, päron, vindruvor etc.)

Ja, men det största "hindret" är att frukten på kioskerna är så dyr och ofta lite ofräsch. prickiga bananer, kantstötta päron. Att då komma o begärna överpris för dem gör att många väljer en chokladbit istället.

3. Påverkas dina inköp av reklamen som görs på TV och utanför kiosken?

Nja, det gör den säkert men det är inget som jag har tänkt på.

4. Hur ställer du dig till en övergång från korv med bröd, pizza och pasta med fet sås till fräschare potatis- och pastasallader och fullkornspaj?

Det låter jättebra! Dock är det vegetariska utbudet ofta obefintigt eller mkt begränsat så jag vet inte hur mycket det påverkar mig.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-06, 16:21   #3
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Jennifer, jag är själv vegetarian och som du lite trött på det dåliga utbudet! Fler sallader borde ju ge större urval för oss "underliga" varelser.. Håller också med om att priset för det man får när det gäller frukt kan vara för mycket. Frukt verkar inte direkt vara ett prioriterat område för kioskerna, men kanske i en mer hälsoanpassad...
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-06, 16:57   #4
Ceca Ceca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 69
1. Funderar du över hur nyttigt det du köper för att dricka/äta är?
Ibland - men kanske oftast inte.

2. Skulle du oftare välja frukt framför en chokladbit om det fanns ett större utbud (tex att utöver bananer och äpplen finns det även mango, kiwi, apelsin, päron, vindruvor etc.)
Ja, det skulle jag nog faktiskt göra. Har redan börjat välja frukt framför godis men ibland är det ju lite tråkigt utbud...

3. Påverkas dina inköp av reklamen som görs på TV och utanför kiosken?
Inte medvetet, men jag skulle nästan tro att jag påverkas ändå.

4. Hur ställer du dig till en övergång från korv med bröd, pizza och pasta med fet sås till fräschare potatis- och pastasallader och fullkornspaj?
Det köper jag utan problem. Gillar sallader, och har inga som helst problem med att äta fullkornspasta och liknande.
Ceca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-06, 20:22   #5
pelstud pelstud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 105
1. Funderar du över hur nyttigt det du köper för att dricka/äta är?
Ja det gör jag men jag undviker att äta "skräpmat" så gott det går, även jag är vegetarian så det brukar ändå inte finnas särskilt mycket att välja på.

2. Skulle du oftare välja frukt framför en chokladbit om det fanns ett större utbud (tex att utöver bananer och äpplen finns det även mango, kiwi, apelsin, päron, vindruvor etc.)
Om jag är sugen på frukt så tar jag ju hällre det men i kiosker så brukar inte kvalién vara något vidare. Frukt äter jag nästan enbart ekologisk och det är inget som brukar finnas i kiosker.

3. Påverkas dina inköp av reklamen som görs på TV och utanför kiosken?
Ibland om det är något erbjudande, typ två för nånting eller kaffe med bulle billigare

4. Hur ställer du dig till en övergång från korv med bröd, pizza och pasta med fet sås till fräschare potatis- och pastasallader och fullkornspaj?
Jättebra, nyttigare mat tycker jag dessutom ofast är godare och fräschare så det är bara positivt. Skulle det finnas fler vegetariska alternativ så är det ju bara ännu bättre.
pelstud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-06, 20:57   #6
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
1. Funderar du över hur nyttigt det du köper för att dricka/äta är?

Ja.

2. Skulle du oftare välja frukt framför en chokladbit om det fanns ett större utbud (tex att utöver bananer och äpplen finns det även mango, kiwi, apelsin, päron, vindruvor etc.)

Nej. Vill jag ha choklad så köper jag choklad - vill jag ha frukt så väljer jag det.

3. Påverkas dina inköp av reklamen som görs på TV och utanför kiosken?

Ganska lite.

4. Hur ställer du dig till en övergång från korv med bröd, pizza och pasta med fet sås till fräschare potatis- och pastasallader och fullkornspaj?

Det här är faktiskt inte en helt lätt fråga att ta på sig - om du ursäktar att jag ifrågasätter dig lite.

Ta t ex en typ 2 diabetiker; hon/han mår mycket bättre på en korv (tex en tysk korv med bara 0.5 g kolhydrater i) med räksallad än vad han/hon gör på en pastasallad. Och jag är egentligen övertygad om att de flesta gör det - i väst överbelastar vi vårt system med kolhydrater.

Det finns ju forskning som visar att t ex typ 2 diabetes kan vara direkt relaterat till den mängd kolhydrater vi har belastat vår insulinsystem med under livet. I t ex Indien där många är mycket smala och felnärda, äter man mycket kolhydrater (och ganska lite fett och protein) och typ 2 diabetes är i vissa delar vanligare än i i-länderna.

Att säga att det ena är bättre än det andra är lite lurigt - för forskningen har ju visat att mycket som vi alltid tagit för sanningar (fet mat är sämre än kolhydratrik mat etc) inte är med verkligheten överensstämmande.

Med detta i ryggen tycker jag det är bättre att man väljer att äta det som man mår bra av - än att någon annan skall försöka påverka en att äta något som man "tror" är bättre. Något som flera studier visat är ju också att man lever längre om man njuter av livet.

Hemma hos oss är fettsnålt bannlyst och vi ersätter aldrig fett och protein med kolhydrater och jag har aldrig mått så bra och min man som är typ 1 diabetiker har aldrig behövt använda så lite insulin och haft så jämna blodsocker nivåer.

Med andra ord finns det inget nyttigt som är en absolut sanning. Så vem skall bestämma vad som är nyttigt? Fett och protein är dyrt och således säljer livsmedelstillverkarna gärna på oss light-produkter där fett är ersatt med olika typer av billiga kolhydrater, detta medans svenskarna likt amerikanerna bara blir tjockare och tjockare.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-06, 21:07   #7
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
1. Funderar du över hur nyttigt det du köper för att dricka/äta är?
Ja, det gör jag nästan alltid, även om jag inte alltid väljer det nyttigaste alternativet.

2. Skulle du oftare välja frukt framför en chokladbit om det fanns ett större utbud (tex att utöver bananer och äpplen finns det även mango, kiwi, apelsin, päron, vindruvor etc.)
Ja, men som tidigare nämnts har det ju med kvaliten på frukten att göra. Och så behöver man ju få i sig frukten på ett enkelt sätt. Av de frukter som räknats upp behöver ju en del skalas och skäras upp lite för att man ska kunna få den i sig. De gånger jag handlar på Pressbyrån är jag på väg nånstans med tåg, och har antagligen inte verktyg att skära upp en mango med, även om jag föredragit den frukten framför de andra.

3. Påverkas dina inköp av reklamen som görs på TV och utanför kiosken?
Helt säkert, även om jag i inköpsögonblicket kanske inte är medveten om det.

4. Hur ställer du dig till en övergång från korv med bröd, pizza och pasta med fet sås till fräschare potatis- och pastasallader och fullkornspaj?
Hade mycket hellre valt de senare alternativen!

MVH Annika
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-06, 22:56   #8
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Re: Är du en kiosk-shoppare?

1.Ja! Flera ggr om dagen.

2. Absolut!

3. Ja, jag köper aldrig sånt som det görs reklam för, utan väljer alternativa märken istället.

4. Det låter kanon!

Egna åsikter: Hela samhället måste ändra attityd. Mindre snask och mer nyttig mat och mer hälsosam livsstil! Det inkluderar även mera cykling och promenader, detta skulle ha en väldigt bra effekt på den negativa klimatutvecklingen också...
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-07, 16:06   #9
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Re: Är du en kiosk-shoppare?

1. Funderar du över hur nyttigt det du köper för att dricka/äta är?
Ja, så gott som varje gång jag köper något. Även om jag ibland väljer att inte ta hänsyn till det, men då är det ett medvetet val.

2. Skulle du oftare välja frukt framför en chokladbit om det fanns ett större utbud (tex att utöver bananer och äpplen finns det även mango, kiwi, apelsin, päron, vindruvor etc.)
Ja, utan tvekan! Om det fanns fräschare frukt på tex pressbyrnån och liknande skulle jag definitivt välja det före godis etc. Jag köper väldigt sällan godis/chips/läsk, så frukt i kioskerna skulle vara kanon!! Det skulle definitivt innebära att jag handlade mer hos den typen av företag än jag gör idag.

3. Påverkas dina inköp av reklamen som görs på TV och utanför kiosken?
Helst skulle jag ju vilja svara tvär-nej, men det är klart att jag påverkas, precis som alla andra.

4. Hur ställer du dig till en övergång från korv med bröd, pizza och pasta med fet sås till fräschare potatis- och pastasallader och fullkornspaj?

Jag skulle bli jätteglad! Som det är nu så är det närmast omöjligt att äta hälsosamt när man är på resande fot, om man inte är disciplinerad och förbereder egen mat. Varenda kiosk, fik, vägkrog etc säljer nästan enbart fettdrypande kötträtter, feta och söta bullar och söta drycker. Dvs mat som antingen ger mig korta "energitoppar" eller gör mig trött och slö. Jag skulle bli jätteglad om det kunde finnas magra, mättande, osötade alternativ.

Precis som flera vegetarianer påpekat så är det svårt att hitta köttfria snabbmats-alternativ. Även om jag inte är "riktig" vegetarian så undviker jag kötträtter så mycket jag kan. Det är väldigt begränsande när man "äter ute".

Får man fråga vad du ska göra med resultatet av dina frågor? *nyfiken*

/Ilsefin



PS. När jag skriver hälsosamt syftar jag förstås på sådant som enligt min egen bild är hälsosamt för mig. I mitt fall så handlar det om fettsnålt, låg sockerhalt (och utan sötningsmedel) och som man "står sig på" länge. Mycket frukt och grönsaker, fullkorn etc.
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-07, 16:43   #10
Beth Beth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 168
Jag handlar nästan aldrig på Pressbyrån eller andra kiosker, ibland någon tidning (quilttidning oftast), eller under den varma sommaren, vatten eller någon dricka utan kolsyra.
Kanske för att jag bor i en liten by utan affär och storhandlar en gång i månaden och kompletterar en/två gånger i veckan med färskvaror. Handlar färska grönsaker under odlarsäsongen hos en lokal odlare i grannbyn. Någon kioskshoppare är jag alltså inte och det är inget jag saknar heller, så för min del kvittar det vilket utbud av varor kioskerna har, förutom stort utbud av quilttidningar förståss.
Lycka till med din undersökning, hälsoanpassning i kiosker är ett bra initiativ.
Beth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-07, 16:48   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Re: Är du en kiosk-shoppare?

1. Funderar du över hur nyttigt det du köper för att dricka/äta är?

Ja

2. Skulle du oftare välja frukt framför en chokladbit om det fanns ett större utbud (tex att utöver bananer och äpplen finns det även mango, kiwi, apelsin, päron, vindruvor etc.)

Jag står ofta i valet och kvalet när jag är i den typen av kiosker men oftast blir det godis. Framför allt för att utbudet är rent ut sagt uselt när det gäller andra alternativ. Oftast består frukt sidan av gamla, mosiga bananer eller föralltid gröna sönder manipulerade äpplen. Jag skulle gärna se ett större utbud av fräscha frukter och gärna svenska frukter i de fall det går. Jag skulle också gärna se mer naturella nötter, mandlar, russin av olika sorter väldigt bra alternativ till godis (tyvärr ofta jättedyrt om det finns överhuvudtaget)

3. Påverkas dina inköp av reklamen som görs på TV och utanför kiosken?

Antagligen

4. Hur ställer du dig till en övergång från korv med bröd, pizza och pasta med fet sås till fräschare potatis- och pastasallader och fullkornspaj?

Jag vill väldigt gärna se nyttigare alternativ men det behöver ju inte utesluta det första. Man kan ju göra bra korvar och pizzor m.m. Allt handlar ju om bra råvaror, hellre nöt än gris, nyttigt fett som riktigt smör, olivolja och linolja m.m, fullkorn mer än de sönder processade alternativen. Mina rättesnören numera är: mycket färg, lite processat och nyttigt fett, allt i rätta mängder (nya tallriksmodellen ½grönsaker, ¼ nöt/fisk/fågel, ¼ pasta/ris/potatis plus en liten klick nyttigt fett) Det vore ju kul att se rätter upplagda efter detta i kioskerna också.

Har du själv någon idé om hur kioskerna kan bli nyttigare eller har andra åsikter är det mer än välkommet!

Det framgår väl lite under ovan.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-07, 16:57   #12
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Jag ska (håller på att) skriva ett arbete om ekologisk hälsoanpassning av kiosker, i samband med kursen "Ekologi för tekniker" som jag går. Projektet ska redovisas och diskuteras, och jag vill ha en bra uppfattning om vad gemene man tycker om det här med nyttigare mat, om det är något för kiosker att satsa på helt enkelt.

Professorn som håller i kursen är ganska engagerad i media, och sa att detta är "pionjärsarbete"; ingen har riktigt tittat på det förut. Chansen finns att han jobbar vidare på det, vilket förhoppningsvis skulle leda till en attitydsförändring hos kiosk-företagen, eller åtminstone att hälsofrågan får större plats i media.

Vem vet?
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-07, 18:13   #13
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Är det Göran du har? Isåfall får du hälsa från mig... fast jag hette Hansson på den tiden.

På "min tid" var det nog fruktstund istället för fika på jobbet som var målet...
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons