Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-18, 10:48   #1
jeniii jeniii är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 7
Ekologiska tyger

Är det någon som vet var man kan beställa ekologiska tyger?? Alla tips välkommna....
jeniii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-18, 11:16   #2
pelstud pelstud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 105
Jag har letat jättemycket efter just det! Har nämligen tänkt sy en ekologisk kollektion som projektarbete. Det finns flera sidor på internet där man kan beställa ekologiska tyger, sök på google på "ekologiska tyger" så hittar du ganska mycket. Men dessa är tyvärr ganska tråkiga... mycket färgväxande bomull osv. men ingen vanlig bomullstrikå i olika färger eller liknande. Jag har även letet på engelska hemsidor men inte hittat något jätteroligt där heller, testa att söka på "organic fabrics" så hittar du de sidorna också. Jag vet att ekovaruhuset på västerlånggatan ska börja sälja ekologiska tyger den här månaden men jag har inte hunnit gå dit och kolla, förhoppningsvis så kommer dom att ha något kul. Hör gärna av dig om du hittar något!
/ella
pelstud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-18, 11:26   #3
jeniii jeniii är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 7
aha!

Det verkar som man bäst hittar utomlands... vet att det finns vissa tygbutiker som har men det är verkligen svindyrt. Funkar ju inte om man skall producera. Vet att det finns tillverkare i Sri Lanka och Bangladesh. Ekologiskt o Fair Trade.

Hör av mig när jag vet mer.... Kul att du också har ett brinnande intresse för humanare framställning! Låt det växa o bli stort!
jeniii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-19, 04:30   #4
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Om du är ute efter större mängder (minst 200 meter/kvalitet, har jag för mig) kan du kontakta Bergman Sweden.

www.bergmansweden.se
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-19, 06:37   #5
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
här är en länk till en tidigare diskussion..:

http://www.sysidan.se/forum/showthre...=eko%2A+tyg%2A

..med flera länkar. Jag har räknat och kom fram till att den amerikanska sidan skulle bli billigast för mig, även om man räkna med att få betala tullavgifter.
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-19, 08:26   #6
pelstud pelstud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 105
Jag hade inte sett Bergmansweden förut men 200m kommer jag i alla fall inte kunna beställa=)
Nearseanaturals är än så länge den bästa jag kunnat hitta, de har både trikåer och vävda tyger i olika färger, men man skulle ju vilja ha tygprover först och bara det kostar ju en del. Jag hittade inte fraktkostnader utanför USA på deras sida bara... men det kanske går att räkna ut själv, eller så får man kontakta dem.
pelstud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-19, 11:52   #7
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Okej, jag tolkade ditt inlägg som att du sökte efter tillverkare snarare än återförsäljare, och då kommer man sällan undan med små partier. Men jag ska erkänna att jag inte är bombsäker på siffran, eftersom jag inte pratat med Bergman Sweden direkt, så vill du försäkra dig om vad det är för mängder som gäller, kan du alltid kontakta dem.

Nearseanaturals har ett i mitt tycke riktigt bra utbud, och de är väldigt trevliga att ha att göra med. Jag tycker inte att 2 kr per provbit är en sån faslig summa. Köper man prover för minst $2 tillkommer ingen frakt.

Vill du sedan beställa tyg kan du själv räkna ut hur mycket frakten tíll Sverige skulle kosta. Du kan läsa hur du ska göra här:
http://www.nearseanaturals.com/index.php?page=intl
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-19, 12:34   #8
pelstud pelstud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 105
det var nog mer jenny i så fall. Jag håller med om att tygproverna var rikrigt billiga! Jag tog för givet att det blev extra frakt utomlands men det blev det ju inte! Den där fraktkalkylatorn hade jag missat förut, det verkar bli ganska dyrt... när jag testade lite snabbt med ett paket som väger 1 pound till sverige blev det runt 500 kr. Men jag ska läsa lite mer på hemsidan nu så får jag se hur jag gör!

Senast redigerad av pelstud den 2006-03-19 klockan 12:39.
pelstud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-19, 14:00   #9
jeniii jeniii är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 7
wow vilken entusiasm!!!! tack alla för tipsen, jag hoppas att det kommer att fortsätta när vi hittar mer intressanta möjlighter!!!
jeniii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-19, 18:19   #10
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
Citat:
när jag testade lite snabbt med ett paket som väger 1 pound till sverige blev det runt 500 kr. Men jag ska läsa lite mer på hemsidan nu så får jag se hur jag gör!
när jag pröva den blev det inte alls så mycket. Har för mig runt hundra kr för knappt tio pounds.
Där finns olika leverans metoder, med olika priser.
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-20, 08:58   #11
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Ja, fel av mig, nu såg jag att det inte var du som skrivit det inlägget.

Det finns många olika fraktalternativ att välja på. Det billigaste försäkringsbara alternativet för paket som väger upp till 3 pound är Airmail Parcel Post. Vi mer än 3 pound är Surface Parcel Post billigare. 20 dollar ungefär, är det minsta man måste betala för ett försäkrat alternativ.

Letter Post är mycket billigare än Parcel Post, men går tyvärr inte att försäkra. De skriver ju att de bara skickar försäkrat, men jag har bett att få göra undantag från den regeln, och det har gått bra. Det är förstås en viss risk man får ta då, eftersom man inte får någon ersättning om paketet skulle komma bort.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons