Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-01-14, 10:08   #1
jarskaveln jarskaveln är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2013
Inlägg: 2
stickmaskin

Hej alla! Jag funderar på att köpa en stickmaskin.Har ingen erfarenhet alls.Köpte så fina vantar på en julmarknad de var maskinstickade av marinoull med mönster.Kan någon tipsa mig om lämolig maskin?
jarskaveln är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 10:02   #2
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
För det första, var inte rädd för att köpa en gammal maskin. Dom verkar tuffa och gå hur många år som helst och dom nytillverkade är inte ett dugg bättre, snarare sämre. Jag föreslår, att du börjar med en Silver Reed eller Brother standardmaskin med 4,5 mm mellan nålarna och med hålkort till mönstret.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-17, 19:19   #3
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Jag hade ingen aning för några år sedan heller. Visste inte ens att stickmaskiner fanns och impulsköpte en på Tradera när jag såg den. Det visade sig vara en Passap Automatic från 1958. Den krävde en ordenlig rengörning då någon spillt en flaska olja över maskinbädden för si sådär 30-40 år sedan. Men när jag väl fixat den och fått igång den fungerade det helt utmärkt.

Jag har skaffat fler sedan dess - alla gamla, min favorit är en Knittax M2. Jag lärde mig också att det inte är så lätt som det ser ut att maskinsticka - men roligt!
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-17, 19:42   #4
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Håller med Linda! Jag kunde inget om stickmaskiner heller när jag köpte min.

Men var beredd på att det blir några misslyckanden innan man får till det. Det krävs helt enkelt lite övning och uppmärksamhet. Youtube är fullt med fina instruktioner för många olika maskiner och tekniker så det finns gott om material att få kunskap ifrån.

Jag har också en begagnad maskin, en Zippy de-lux med tillhörande ribbstickare och även en spets"vagn". Tror inte det har någon betydelse att den har några år på nacken. Den stickar snällt vidare... och reservdelar finns det gott om på ebay!
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
sickmaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons