Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-12-16, 18:45   #1
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Okända delar till min stickmaskin

Jag köpte min stickmaskin Knitmaster 323 med resårbädd. Nu har jag fått ihop den men då är det delar som jag inte vet vad det är. Så nu hoppas jag på er hjälp. Bilden på linjalen syns lite dåligt men det står S på ena sidan och R på den andra, sen är det olika mått på de olika sidorna. På de fyra stålbitarna står de L och R på sidorna
Bifogade bilder
 
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 19:09   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hej!
Linjalen är enklast. Den är till för att mäta upp hur många maskor och varv man stickar på 10 cm. Den fungerar så att du stickar lite i det sticksätt du ska använda och rätt garn. Sen stickar du två varv i något kontrastgarn. Sätt varvräknaren på 0 sticka 30 varv. Dra fram nål 21 på var sida om 0 och sätt en markering på den och sticka in igen. Sticka ytterligare 30 varv. Sticka två varv med kontrastgarn och sedan sticka lite till och ta av stickningen från maskinen. När provlappen har vilat ett dygn, eller är tvättad och torkad så kan du mäta upp antalet varv med den sida som är märkt R. Lägg linjalen vid det första kontrastvarvet och läs sedan av vid kontrastvarvet på andra sidan och du får antalet varv på 10 sm.
Vänd på linjalen till sidan som är märkt S. Lägg den mellan de två markeringarna du gjorde på maskorna. Läs av på samma sätt som med varven och du har antalet varv på 10 cm.
Enklare än att hålla på att försöka räkna hur många maskor o varv det är på 10 cm.

De andra små grejerna med rattar på kan kanske vara någon form av motivkammar. Det vill säga sådana man kan använda för att sticka enskilda motiv. Något som ser ut ungefär så finns i min instruktionsbok till 328 (fast det är 360 jag har)

Den stora runa grejen kanske är något hjälpmedel för att räkna fram olika delar på något plagg? Svårt när man inte ser vad det står.
Stålbitarna har jag ingen aning om vad det kan vara.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons