Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-05-27, 12:25   #1
Karamell Karamell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 9
Question Nybörjarfråga om overlock

Hej alla sykunniga! Jag är glad amatör och kan hjälpligt sy lite gardiner, göra ändringar, sy lite dockkläder efter eget huvud osv. Enda utbildningen är skolans syslöjd
Köpte förra året en Husqvarna Viking 325 "Daisy" för jag ville ha en enkel pålitlig maskin utan en massa datormojs. Och så har den overlock. Lät ju bra! För som jag förstår det så har man overlock till att sy elastiska sömmar i elastiska tyger. Men HUR man gör - tja det har jag fått noll information om. Så här sitter jag med ett par ärvda byxor i mjuk velour till dottern där resåren blivit för slapp. Tänkte byta ut den, Sprättade upp och de är sydda med en söm där maskinen kantat/zickzackat och sytt dubbla raka sömmar - förstår ni vad jag menar? Såg ett inlägg om det här på sysidan, men den tjejen hade en specialoverlockmaskin. Det har alltså inte jag. Kan jag öht sy en sån söm med min maskin? Var kan man hitta info om overlock på nybörjarnivå? Gärna med bilder.
Tacksam för alla tips och idéer.
Karamell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-27, 19:37   #2
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Coversöm!

Hej Karamell!

Jag förstår precis vad du menar, även om jag inte känner till just din symaskin. Lite information kan du få om overlock i alla fall.

Sömmen du behöver till byxorna heter coversöm (på svenska: täcksöm). Den finns nog bara på overlockmaskiner och inte på alla såna heller. Man syr den med två nålar och en tråd underifrån, den undre tråden gör att det blir "trassel" på undersidan, alltså typ sicksack. Den sömmen kan du inte sy på din maskin...

Däremot borde du kunna sy med en tvillingnål och få liknande effekt. Alltså två raksömmar på rätan och trassel på baksidan, dessutom lite elastisk. Jag har aldrig provat det, men det lär funka. Har även läst att man ska kunna köpa tvillingnålar med olika avstånd mellan nålarna och alltså få lite glesare mellan raksömmarna - då är du lite närmare täcksömmen på en overlockare.

Allt sånt borde du kunna kolla upp med din återförsäljare på symaskiner eller kanske i en tygaffär (som ju brukar veta mycket och dessutom säljer nålar).

Till din overlocksöm då: Min erfarenhet av overlocksömmar på "vanliga" maskiner är att dom blir töjbara, men inte likadana som på en overlockare. Dom ser ut lite som två raksömmar med sicksack emellan. Jag har inte fått dom lika elastiska och inte lika snygga, men vi har ju olika krav och behov och dina sömmar räcker förmodligen ganska långt. Även om du inte har täcksömmen.

Jag har länge velat ha en overlockare köpte en i våras. Jag hade aldrig provsytt på en innan jag köpte den... Jag lovar att jag är helnöjd med mitt val och har inte ångrat en sekund. Det är jätteroligt att sy och undan går det!!! Har en liten tjej och det kommer att bli en hel del mjukiskläder framöver. Och ingen på dagis har likadana Om du kommer på att det är jätteroligt att sy, så rekommenderar jag en overlock. Däremot blir dom ganska dyra om man vill kunna sy just täcksömmen

Hojta till om du vill veta mer!

Hälsningar Irene
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-28, 00:11   #3
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej tjejer!
Jag har en gammal overlook (Bernina...tror den har ca 15 år på nacken). Den är kalas, särskilt då man skall sy i trikåtyger, vilket min lilla tjej tycker om. Den har inga specialfinesser....inte den täcksöm som ni pratar om, så jag syr ofta i efterhand med en tvillingnål med min vanliga symaskin och det blir kalassnyggt. Det finns olika bredd (avstånd mellan tvillingnålarna).
Lycka till!
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons