Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-05-14, 06:39   #16
annan65 annan65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 169
Ja Jimpie, den är det. C-modellen. Jag har en färdigsydd överdel som säljes billigt snart. Platta tuttar och får inte plats med axlarna. Får på mej den men kan inte röra armarna
annan65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-14, 06:50   #17
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Börja att mäta på dig själv med en välsittande bh utan klänningen. Sidosöm till bystpunkt (=den putigaste delen på bysten, oftast där bröstvårtan är=, axel till bystpunkt, bystpunkt till bystpunkt och underbystlinje (där sömmen under bysten ska vara till bystpunkt. Gör sedan samma sak på plagget. Notera skillnaden. (bystpunkt där är antagligen någon cm ovanför slutet på bystinsnittet).

Ta sedan och klipp i sär mönstret för själva överdelen. Ta insnitten och fortsätt upp mot axeln så får du en prinsesskärning så länge. Vi kan ta bort den efteråt.

Säg att din bystpunkt till bystpunkt är ca 2 cm större. Då börjar du med att ta överdelen av mönstret, klippa i sär nästan upp till halsringningen och dra isär två cm mitt över bysten. Rita sedan om insnitten så att varje insnitt då blir 2/2=1 cm bredare i basen.
Titta sedan på sidsöm till bystpunkt. Du kanske har 1 cm med där. Då lägger du till vid bystpunkten på den framdel som ska vara vid sidan. Rita om kurvan från underbystsömmen till bystpunkten och sedan till axeln. Titta sedan på axel till bystpunkt. Skillnaden där lägger du till genom att spräcka mönstret strax ovanför, eller vid bystpunkten och sedan sära på mönster. Klipp dock inte ända till ärmhålan, ärmhålet ska vara instakt. Sära lika mycket på mittdelen. Sedan gör du samma sak med bystpunkt till underbystlinjen. Tänk på att bevara sidosömmen hel utan att ändra på den. Ofta kan det räcka med att helt enkelt förlänga lite nertill på mönsterdelen. Jämför sedan dina axlar med mönstret. Det kan vara så att det behövs lägga till, och det kan vara så att det bara berodde på att bysten inte fick plats. Mät därför. Behöver du extra vidd så föreslår jag att du lägger till den vid prinsesskärningen mitt på axeln.

Sedan kan du försöka pussla ihop dina delar igen. Lägg ihop dem vid axlarna och rita ihop. Snygga till så att alla linjer ser bra ut igen. Förhoppningsvis bör det passa bättre nu. Då vi inte har ändrat något som sys ihop med den nedre halvan av mönster så bör du kunna ha kvar den som den är om den passade hyfsat tidgiare.

Hänger du med i mitt svammel eller är det helt oförståerligt?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-14, 07:19   #18
annan65 annan65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 169
Nej du svamlar inte! Tror faktiskt jag förstår.... Måste skriva ut din fina förklaring så jag har den framför mej när jag "ska till".

Tack snälla du för tålmodig hjälp!! Kanske jag kan behålla min återfunna lust att sy kläder till mej själv nu?

Kram
annan65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-14, 07:26   #19
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Varsågod! När man inte riktigt passar in i mallen så tvingas man förr eller senare att lära sig mönsterkonstruktion i viss grad. Samtidigt så blir det ändå lite jobbigt i och med att det är sällan mönsterkonstruktionsböcker har sin utgångspunkt i något annat än just samma mall som den de flesta köpemönster också använder sig av. Så, man får helt enkelt tänka själv. Och mäta, mäta och mäta.

Jag började konstruera mönster för några år sedan när jag tröttnade på att köpa dyra mönster som ändå inte passade. Då gjorde jag det på mitt sätt, just genom att mäta sjuttioelva gånger för att varje bit ska bli rätt. Att sätta hälften av bystvidden fram och hälften bak fungerar enbart om man är A-B-kupa, om än då. När jag nu, några år senare står med en byst som gör att det inte går att köpa kläder annat än i trikå är jag rätt glad över att jag tog mig tiden att lära mig att hitta en metod som faktiskt fungerar i stort sett oavsett form.

När du väl får ordning på mönsterändringarna tror jag att det kommer att gå betydligt bättre för dig också. För, det är inte så svårt egentligen, bara mest ovant. Och när man vet hur man gör kan man sy mycket fina kläder som passar väldigt bra.

Men, åter till ämnet. Börja med bysten och se till att den får plats. Sedan kan det även vara idé att titta på ryggbredden (som kan behöva minskas), men också en del andra saker. Hur som helst är det alltid bra att börja med det största felet först, eftersom det är svårt att se vad som orsakar vad. Får du ordning på bysten kan det vara så att mycket av det andra löser sig ändå.

Och, funderar du över något, fråga igen! Vi är många här på sysidan som gärna hjälper till.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-15, 16:02   #20
Tygoman Tygoman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 74
Om du har tid

Nu har du fått jättemycket bra tips här, men jag vill ändå tillägga att har du tid så gå en mönsterkonstruktionskurs vid tillfälle! Jag gick en på Medborgarskolan och ritade upp mönster åt mig själv och jag har haft så oerhörd stor nytta av dem, köper nästan aldrig mönster numera. Vi hade väldigt roligt på den där kursen, min mönsterkonstruktionslärare tittade på mitt byxmönster och sa spontant "sådär kan du väl inte se ut?" och såg sedan förskräckt ut när hon insåg vad hon sagt. Vi skrattade gott sedan :-) Det var befriande med en grupp kvinnor i varierande åldrar och former som ritade mönster. Kläderna ska anpassas efter oss - vi ska inte anpassas efter kläderna!!
Tygoman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-15, 17:51   #21
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag kan hålla med om att mönsterkonstruktion är väldigt värt att kunna. Tänk bara på att hitta en kurs som faktiskt är bra. Tyvärr är väldigt mycket litteratur och väldigt många lärare inne på att man ändå ska ha vissa proportioner, som tyvärr inte stämmer.

Klassiska saker som gör att du ska börja fundera:
- Ärmhålsbredden får man fram genom att dela bystvidden med något.
- Mönster ska väljas efter bystvidd/stussvidd.
- Nära hälften av bystvidden ska vara på framsidan.
- Man väljer en mall och ändrar bara vissa enstaka saker.

Och ja, mönster som passar kan se totalgalna ut. Jag har ungefär 30 cm i skillnad mellan byst och underbyst. Alla dessa 30 cm sitter på framsidan och på "sidodelen där" i stort sett. Kurvan över bysten där får alltså på ca 8 cm i lodrät riktning 15 cm mer vidd på ena sidan av mönsterdelen. Det ser totalt absurt ut och kräver flera insnitt. Men, det passar! Och det är det viktiga.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons