Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-10-04, 01:11   #1
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
undertrådsproblemet löst!

Undertråd som ständigt hamnar på ovansidan... Massor av undertrådar i olika färg för att matcha och det ser ändå inte bra ut. Problem att välja vilken trådfärg man ska ha på undersidan... Nu har jag hittat lösningen. Jag kör med osynlig tråd!
Fördelar:
Man behöver aldrig bekymra sig för att det syns på framsidan.
Man behöver inte grubbla över vilken färg som är lämpligast eller blir snyggast.
Man behöver inte ha 35 olika spolar med undertråd.
Man slipper all den extra tid det tar att ständigt byta undertråd.
Det får plats massor av tråd på en spolning, så det räcker till flera brodyrer.
Baksidan blir riktigt snygg, tycker jag i alla fall.Som framsidan fast "dimmigare"Hur mycket som syns beror lite på trådspänningen.
Idealiskt på t.ex frotté.

Nackdelar:
Det kan vara lite knepigt att spola tråden, eftersom den är tunn, sprallig och just... näst intill osynlig, men övning ger färdighet.
Det är lite knepigt att hitta trådarna på baksidan när man ska klippa rent.

bilden visar både fram och baksida på min första testbrodyr med den osynliga tråden. Klart godkänd tycker jag.
Bifogade bilder
 
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 07:59   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Kommer undertråden upp när Du broderar beror det troligtvis på att övertråden är för spänd.
Eller att undertråden är för lös
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 08:38   #3
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag har fått fixat undertrådsspänningen hos min återförsäljare för någon vecka sen, så det är egentligen inte så illa mer, men jag tycker ändå det är bättre att köra med osynligt. Det har så många andra fördelar med. Framför allt när man inte vet vilken färg som blir snyggast på en baksida som man vill ska vara lika fin, som t.ex handdukar o dyl.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 16:32   #4
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Vilket märke på undertråd använder du? Det finns lite olika sorter och de är lite olika i "styvhet" eller hur jag ska uttrycka mig.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 16:33   #5
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Var köper du den osynliga tråden?

Jag använder samma tråd som både över- och undertråd om det blir knas med att undertråden syns på översidan men osynlig tråd låter som ett bra alternativ.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 20:43   #6
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag använder coats invisible, 200m rullar.Har tyvärr inte kunnat hitta något nummer som anger tjockleken, men den är supertunn (som ett hårstrå ungefär), och det blir inte alls så styvt som man skulle kunna tro. man kan spola nästan halva rullen på underspolen på en gång och det räcker till många brodyrer. Jag köper tråden via den tygbutiken som jag arbetstränar i just nu, men jag har sett osynlig tråd både på Jysk och Åhlens.Tror det var coats det med. Min sybehörsbutik har också osynlig tråd. Det är nog gütermann sulky. Den är till för maskinbrodyr. Den var den första rullen jag testade, så det är den som är på bilden. Båda är lika tunna och funkar lika bra. ETT tips från min "chef" När man spolar osynlig tråd är det bättre om man håller rullen i handen när man spolar undertråden. Då sprallar inte tråden iväg och slår knut på sig. Man har bättre koll på vad som händer. En annan sak som underlättar är att trampa på pedalen när man spolar istället för att köra med start/stopp knapp. Då kan man reglera farten bättre och stoppa fortare om det skulle hända något.
Nu låter kanske detta jättebesvärligt, men det är inte alls så illa som det låter,det blir snabbt en vana och det är väl värt besväret. Jag kör mycket och spolar mycket osynligt numera eftersom vi syr alla gardiner o dukar på jobb med osynlig tråd.
Förut var jag motståndare till allt vad osynligt hette efter att ha sytt en klänning med sådan tråd för många herrans år sen. Den klänningen var omöjlig att ha på sig för alla trådändar i alla sömmar stack. Den tråden var nog betydligt tjockare och styvare. Vill minnas att det dessutom var jättesvårt att fästa trådarna. Den var som en fiskelina. Denna tunna som jag använder nu är en dröm i jämförelse.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 22:16   #7
lapplotta lapplotta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 127
Tack för ett jättebra tips, det ska jag pröva nästa gång jag broderar.
lapplotta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-07, 20:45   #8
MetalMii MetalMii är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 57
Wow, det måste jag titta efter, låter toppen.
Vore ännu trevligare om det färdigspolat.
MetalMii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-08, 21:58   #9
Dotan Dotan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 29
Köpte denna tråd för några dagarsen har testat och den har bara krånglat en gång för mig. För den var inte upp rullad på spolen riktigt annars är jag riktigt nöjd med den ett (STORT PLUS)
Dotan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-11, 15:40   #10
gbhbn gbhbn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 45
Thumbs up undertrådsproblem

Låter som ett jättebra tips!Ska testa.
gbhbn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-11, 16:24   #11
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hur gör ni med trådspänningen?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-11, 16:40   #12
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Undertrådsspänningen rör jag inte alls. Ibland släpper jag lite på övertrådsspänningen så det inte ska dra ihop sig, men det gör jag även med vanlig tråd. Vet däremot inte om det kan vara olika beroende på vilken maskin det är. Jag har en designer 1.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons