Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-06-10, 14:18   #1
Bobbolino Bobbolino är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 9
problem med overlocksöm brother 3034d

hej
kan ngn hjälpa mig?
när jag skulle ändra tillbaka från rullfåll till vanlig overlocksöm (monterade tillbaka stygnhaken och ställde tillbaka rattarna från "r"-läget.
nu funkar inte overlocksömmen alls.....den syr liksom sömmen i luften - om ni förstår vad jag menar. vad har jag gjort fel????
Bobbolino är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-10, 19:25   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Trä om maskinen helt från början. Har för mig den syr så när en av trådarna kommit på fel sida. Lätt hänt när man sätter tillbaka stygnhaken.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-10, 22:20   #3
Bobbolino Bobbolino är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 9
tack för att du försöker hjälpa mig!! har nu trätt om men det funkar ändå inte....fattar inte vad som är fel. om det är själva stynghaken som krånglar, men som jag ser det kan jag inte satt tillbaka den fel. hur menar du att tråden skulle hamnat på fel sida...vilken av de fyra trådarna isf?
vad har stygnhaken för funktion? (jag är nybörjare...)
Bobbolino är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-10, 22:48   #4
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Jag råkade ut för samma sak efter att jag sytt med rullfållen och då var det en tråd som lagt sig fel när jag satte dit stygnhaken samt trädde de två trådarna som inte använts. Jag är inte hemma nu så kan inte kolla vilken det var tyvärr.

När du trädde om, trädde du då om helt från början, dvs drog du ut alla fyra trådar helt, samt tog trådarna i rätt ordning när du trädde?

Vad stygnhaken gör vet jag inte, men den behövs bevisligen till nåt.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 19:13   #5
V@nja V@nja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 28
Det är med att den syr i luften har jag också råkat ut för, då visade det sig att jag hade glömt att fälla ner pressarfoten

(Sydde ett ganska tjockt lager med tyg så det syndes inte att den var uppe, till mitt försvar)

Kan det vara så simpelt?
V@nja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 21:00   #6
Bobbolino Bobbolino är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 9
Jag blir så glad att ni försöker hjälpa mig.tack! Jag har nog förklarat problemet lite dåligt. Så här är det - overlockssömmen sluter inte kring kanten på tyget. Det är ca två millimeter "luft" mellan kant och söm, bifogar bild. Och som sagt innan jag tog bort vänster nål samt stygnhake och körde rullfåll så funkade overlocken perfekt. vet inte om jag kommit åt inställningar på ngt sätt som sabbat det hela. Buhu.
Bifogade bilder
 
Bobbolino är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 21:43   #7
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Jag har en gammal Brother overlock och på den kan jag inom varje bredd (5mm, 6mm osv) ställa hur brett kniven ska skära. Vet inte om du har det på din och om i så fall det är den inställningen som du behöver justera?
Annars rekommenderar jag dig att trä om helt från början och vara noga att du trär trådarna i rätt ordning, samt att trådarna kommer in ordentligt mellan trådspänningsbrickorna. Ibland är det allt som behövs för att det ska fungera igen, även om man tror sig ha trätt rätt från början.
Om du inte redan gjort det, städa maskinen ordentligt.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 21:57   #8
Bobbolino Bobbolino är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 9
Ja kanske är det så enkelt?jag drog ju bara ur tråd och nål nr 1 när jag bytte till rullfållen- men jag ska testa ta ur allt och träda allt från början!!tack!
Bobbolino är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 22:01   #9
Bobbolino Bobbolino är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 9
P.s om det är skärinställningen som är fel-vet ngn vilken av reglagen det är...har en brother 1034d
Bobbolino är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 22:11   #10
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Stygnen bildas över stygnhaken och glider sedan av haken efterhand. Prova med att först sätta stygnhaken på rätt plats och sedan trä om maskinen från början. Sy en bit utan tyg först så att du kan se att du får en jämn och fin rad med stygn.
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 19:05   #11
Bobbolino Bobbolino är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 9
Funkar ej trä om från början.det borde väl vara omöjligt att montera tillbaka stygnhaken fel-känns som deN bara har ett lägga s.a.s....?
Bobbolino är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 19:35   #12
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Stygnhaken tror jag inte man kan sätta dit fel, möjligen kan du tryckt in den för dåligt men vet inte ens om det går att sy då.

Du kanske behöver ändra på trådspänningen på nån av trådarna.
På sida 12 i bruksanvisningen så har du ett felsöks schema med bilder samt vilket trådnummer som är i själva sömmen.
Kika lite där och testa att ändra trådspänningen tråd för tråd, sy lite mellan varje, så ser du snabbt om det blir bättre.

Hoppas du får ordning på det.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 21:39   #13
Bobbolino Bobbolino är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 9
Jag ska testa det också!Har även mailat bilden till mitt inköpsställe - kanske har de ngn idé om vad som är fel också. Tusen tack för hjälp....!
Bobbolino är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons