Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-11-06, 10:41   #1
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Vantar, med mönster

Ja nu kommer jag här igen och besvärar med lite frågor. Kom på en ide om att sticka vantar, har aldrig gjort det förut men svårt är det ju inte det vet jag. Jag har ju lärt mig att sticka strumpor lol.
Min fråga är nu, jag vill sticka med mönster, alltså med flera färger, två olika färger, men vill bara ha mönster på ovansidan på handen, inte vid handflatan, kan man göra det eller är det för långt hopp? Sist jag frågade om att sticka med flera färger, fick jag en video som visade hur man gör med garnerna bakom arbetet, så den biten tror jag att jag förstår, ska bara försöka att få till det bra.
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-06, 12:36   #2
CamillaTernegren CamillaTernegren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 49
Att låta mönstergarnet följa med runt handen, det blir långt. Svårt att få det lagom hårt. Fast det blir ju för all del varmare.
Alternativ är
1. Brodera mönstret med maskstygn. D.v.s. sticka vanten enfärgad och sy sedan 'ovanpå' önskade maskor med mönsterfärgen.
2. Rundsticka inte vanten på strumpstickor utan sticka i stället fram och tillbaka på vanliga stickor. Det finns sådana vantmönster också.
CamillaTernegren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-06, 13:13   #3
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Hej!
Det kommer inte gå, annars får jag mönster sticka hela, för jag ville nämligen sticka med hålkrus i två färger. Brodera det har jag provat och får det inte att se snyggt ut.
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 22:29   #4
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Du får väl i sådana fall snurra mönstergarnet runt det andra garnet för varje stickad maska när du inte stickar mönster, precis som man gör vid tvåändsstickning. Då hänger det ingen lös tråd runt halva vanten.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 09:48   #5
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Hej, ja precis, jag försökte det. Jag har inte kommit så långt, krångligt är det också haha. ska se hur det går efter ett par varv, fungerar inte det så gör jag mönster runt hela vanten.

ni som stickar med flera färger, använder ni er av något tillbehör? Där finns något man sätter på fingret som garnet går igenom för att man ska hålla koll på dom antagligen, är det någon som använt en sådan?
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 09:56   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ta av garnet och börja med ny färg. Mycket fästa blir det
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 10:23   #7
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Du måste ju inte ha samma mönster på insidan. Prova med "löss" i olika varianter, t.ex varannan maska i mönsterfärgen. Du får en varm och tät vante utan långa trådar.
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 11:36   #8
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag gjorde en gång ett par vantar med bara mönster på ovansidan (bara mitt på, ett avsnitt alltså) och garnet löpte med runt på insidan.
Det blev inte bra. Jag rekommenderar istället nåt enklare mönster på insidan handen, smårutigt på diagonalen eller nåt.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 14:29   #9
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Hum, det låter ju inte hel fel det, de kan ju bli hur snyggt som helst tror jag, med ditt tips.
Det vill jag nog prova, men jag får nog öva, för jag har inte stickat så förut, jag tänker varannan, i mitt fall svart och en multifärg, men är det inte svårt med färgbyte så ofta? man håller en tråd med vänster och en med höger? sett att dom gör så på youtube?
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 14:31   #10
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Tack alla för tispen!
"Löss" hehe inte visst jag att det kallades så, läste ditt svar Stinap efter jag har skrivit. Jag ska absolut prova det =) Tackar!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 16:44   #11
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Om du byter färg ofta kan du ha båda trådarna över samma pekfinger och växla mellan vilken tråd du fångar upp. Blir det mer än två-tre maskor mellan färgbytena blir det svårare att få jämn sträckning på båda trådarna. Då får du låta den tråd du inte använder just då bara löpa med bakom stickningen och fånga upp den när du behöver den igen. Se till att de lösa trådarna på avigsidan inte sträcks för mycket - annars blir vanten inte elastisk. Blir det mer än 3-4 maskor mellan färgbytena bör trådarna snos om varandra mittemellan färgbytena. Det är inte så krångligt som det låter, men gör lite provlappar först.
Jag ska se om jag hittar någon av de vantar jag stickade till mina barn med den här typen av mönster. I såfall lägger jag in en bild.

Lusekoftor brukar vara fulla av löss, stickade dvs...
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 21:14   #12
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
aha, ja visa gärna bild om du vill.
jag ska bara använda två olika färger, så det borde inte vara något problem, jag hoppas det kommer funka för det hade varit roligt. dock när jag stickar den delen på framsidan av vanten där det ska vara hålkrus så följer inte det svarta garnet med, eftersom man stickar med garn nr två och lyfter vissa maskor , men jag får väl snurra den bakom arbetet annars blir det för långt hopp, ska prova mig fram lite och sedan sticka "löss" på andra halvan, där handflatan är. Om det blir för krångligt för mig får jag ju sticka hålkrus runt om hela. Har inte riktigt orkar prova så mycket eftersom jag är vrakförkyld. Men det där med att sticka löss måste jag bara prova!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-09, 09:17   #13
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
usch

usch ne jag stöter bara på problem. tänkte att idag skulle jag minsann ta mig tid att prova sticka de där hålkrus med "löss" på handflatan. Ja sedan kom jag på att jag har ju två hela varv med aviga som ska stickas, helt ok, men jag vill ju inte ha de aviga stickat på handflatan, och åter igen får jag det där med att snurra trådarna för att få dom att följa med. så nu drog jag upp hela skiten och tänker börja om på nytt. hålkruset struntar jag i, men tänker däremot prova sticka löss, för det där va minsann kul!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-09, 10:42   #14
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Mönster på denna?

Googlade runt lite och hittade något snyggt, men kan inte riktigt förstå hur mönstret är uppritat, någon som kanske vet?
Namn:  fo_cirkelvantar2_medium.jpg
Visningar: 1414
Storlek:  60.8 KB
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-09, 17:05   #15
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Nu har jag lagt in vantbild på bildsidan.

Snygga vantar du hittat! Det är inte helt lätt att se hur mönstret är gjort. Jag gjorde ett försök att rita upp det här med x, men datorn redigerade om så det blev obegripligt. Varje prick tycks gå över 5x5 maskor utom i hörnen. På ganska många ställen blir det 5 maskor mellan färgbyten så där måste du sno trådarna. Sätt dig med rutigt papper och färgpennor så reder du nog ut det. Men börja med löss - det är enklare!
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons