Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-08-28, 11:24   #1
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Blixtlås i metervara?

Jag funderar på alternativet blixtlås i metervara. Undrar bara om det är lätt att sätta på kläppen. Jag har nämligen råkat dra av den några gånger från ett "vanligt" blixtlås efter att ha klippt av ändarna. Det har blivit mycket gråt och tandagnisslan dessa gånger. Det går ju inte att sätta tillbaka den!

Är det lättare med blixtlås i metervara?
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 11:57   #2
alvin001 alvin001 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 31
Dragkedja på meter

Det går hur bra som helst med dragkedja på metervara. du värmer bara änderna sedan du satt
fast kläppen. en stor fördel är att du får dragkedjan i den längd du behöver. Jag köper dragkedjorna i metrvara hos en kille som klär om möbler.
Ha en trevlig dag
alvin001 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 12:06   #3
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Hej! Men är det lätt att sätta på kläppen från början (det klarar jag inte på vanliga blixtlås)?
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 15:41   #4
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
jag har använt mig av blixtlås på metervara två gånger och båda gångerna råkade jag dra löparen för långt så att den gick av. Första gången gav jag upp efter en liten stund, men andra gången lyckades jag få på löparen på kedjan igen.

Jag kommer inte ihåg hur svårt det var, men det är i alla fall möjligt att sätta tillbaka den
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 18:04   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
När jag syr människokläder brukar jag ha metervara-blixtlås, ialla fall till klänningar.

När jag syr brukar jag sätta säkerhetsnål på änden och ha ca 10 cm extra så man inte råkar dra upp för mkt.

Jag köpte mina hos sybehörsbutiken men de har ju flyttat och fått sämre utbud på tillbehör, men nu ligger de ute i Bellevue och så har knapp-carlsson dem.

(göteborg)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-31, 11:56   #6
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej!
Så här gör du för att sätta på löparen på en metervara dradkedja:
dela dragkedjan några cm
Ena sidan på löparen är en fyrkant, den andra sidan liksom delar sig. Där sticker du in dragkedjan på båda sidorna. Se till att det blir jämt. Dra nu försiktigt i löparen, vips åker den på. Be någon att hålla i dragkedjan om det är svårt själv.
Bifogar en bild som förtydligar.
/Bibbi
Bifogade bilder
 
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-31, 12:15   #7
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Tack, jag blir så glad när jag ser såna här svar!

Det ser ju inte så farligt ut. Jag skall ta och köpa mig några meter blixtlås. Jag har sett dem kosta 30:- metern i en affär här i Malmö, kläpparna kostar 45 öre. Det verkar vara ett bra pris.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-31, 13:29   #8
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Jag köper blixtlås och kläpp separat, måste alltså alltid sätta fast kläppen!! Tycker att det fungerar problemfritt. Klipp bara ena sidan lite kortare och börja med den, låt sedan andra sidan hänga med. Lättast när blixtlåset sitter fast i tyg och ligger platt på ett bord!! Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-31, 14:08   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Billigt ju, oftast kostar ju kläppen lite mer, 2 kr eller mer. :P (brukar ingå 1-2 st per meter sen för fler ska man betala extra) Och metervaran är ofta 45 metern eller så. Men det är ändå billigare än att köpa styck. Å andra sidan får man kläpparna iträdda i butiken, så jag har inte haft problemet nån gång.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 14:41   #10
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
HJÄLP

jag håller på att sy ett plagg där blixtlåset ska kunna öppnas både uppifrån och nerifrån. En kläpp har jag fått dit med de ska ju mötas med nedersidorna mot varandra och det är ta mig f-n lögn att få dit den andra. Hur GÖR man?? På köpkläder finns de ju. Jag har alltså blixtlås i metervara och lösa kläppar.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 19:54   #11
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej !
Det borde gå att sätta på löpare från både håll.
Skall testa imorgon.
Blir dock lite fundersam om du har rätt dragkedja.
Metervara dragkeja kan aldrig bli delbar.
Även om det går att få dit löpare från båda håll, hålls ju dragkedjan ihop någonstans.
Låter som du skulle använda ett tvåvägslås istället.
Förklara mer. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 20:06   #12
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Med delbar menade jag att man kunde öppna dragkedjan från båda hållen, inte delbar som i en jacka. Jag använde fel ord men jag vet inte vilket ord jag ska använda. Öppningsbar kanske.
I alla fall fick jag dit den rackarns kläppen efter cirka 2 timmars slit, fingertopparna är ömma. Så kom maken hem och undrade vad jag klagade över och ville pröva han också. På mindre än 2 min satt en kläpp där den skulle!!!!!!!!!!!! Löparen som jag satte på från den rundade sidan på kläppen gick jättebra men det var när jag skulle sätta fast den med den raka smala sidan först som det krånglade, för mig, inte för maken!!!!!!!!
Det är en grobag som jag syr med blixtlås mitt fram som ska öppnas både uppifrån och nerifrån. Nu återstår i alla fall bara knapphål och knappar och en stickning runt livet upptill.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 20:41   #13
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Det borde väl gå att trä på med runda sidan från båda hållen.
Förstår att det var knepigt från den platta sidan.
Tur att det ordnade sig. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 09:47   #14
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Blixtlåset öppnas olika om man trär på den runda eller den platta sidan. jag satte först de runda mot varandra men då öppnades de från mitten och stängdes i ändarna. Har aldrig tänkt på det förut.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 10:08   #15
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Ok, jag har aldrig provat.
Man lär sig varje dag. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons