Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-15, 21:14   #1
BirgittaHellner BirgittaHellner är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 125
Kategoriska album

Hej!

Jag tycker det hade varit trevligt om alla bilder som finns här på sidan ligger i kategorier. Om man t.ex. bara är intresserad av att se klänningar så kan man välja "klänningar" och då få upp alla bilder på klänningar.

T.ex. skulle man då när man laddar upp en bild välja vilka kategorier den hör till t.ex. "klänningar, ändrat" om man sytt om ett annat plagg till en klänning.

På det viset hade det varit lättare för alla att synas, lättare för alla att hitta osv... sökmotorn fungerar ju bra men ibland söker man brudklänningar och får söka på alla möjliga kategorier för att se alla och då har man kanske fortfarande inte fått se alla som finns...

Är det ett bra förslag eller bara jag som tänkt för mycket?
BirgittaHellner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-15, 22:30   #2
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Känns som om det skulle bli alldeles för många kategorier om det skulle finnas för varje klädesplagg plus massa under kategorier. Folk får väl bli bättre på att göra ordentliga beskrivningar till sina bilder kanske =)

Och det FINNS faktisk en kategori som heter just "klänningar", går du in på "sök bilder" finns ju många kategorier att välja mellan.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-15, 23:14   #3
BirgittaHellner BirgittaHellner är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 125
Självklart blir det många kategorier och ja det finns vissa kategorier att välja mellan när man söker men eftersom det när man söker söks på vad man skrivit in som rubrik (om man skrivit rubrik) eller på vad man skrivit beskrivning (om man skrivit någon beskrivning så kan det vara svårt att hitta det man söker. det skulle varit enhetligt. Och man har även en lista på alla albumnamn som finns här.. vilket då kunde bytts ut mot att ha kategorier istället eftersom många album heter samma sak eller inte talar om vad det innehåller, heter typ "kläder" vilket de flesta lägger upp här.

Nej jag står fast vid mitt förslag hehe...
BirgittaHellner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-15, 23:16   #4
BirgittaHellner BirgittaHellner är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 125
Underkategorier behövs det föresten inga... det jag menade med "klänning, ändrat" tidigare var att när man lägger in en bild så kan man välja att den ska synas i både "klänning" och "ändrat" kategorin. Alttså "ändrat" är ingen underkategori...
BirgittaHellner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 09:18   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag förstår inte riktigt problemet, vad är det du vill ändra mot hur det är nu...?

Problemet är nog inte antal kategorier som jag ser det. Utan snarare, precis som Vulnevia skriver, att folk är dåliga på att skriva rubrik, beskrivning och att pricka för kategorier.

Möjligtvis så skulle man kunna göra som så att man är tvingad att fylla i något på rubrik m. m för att kunna lägga in en bild. Och då är väl frågan om det är bra eller dåligt...

Sedan brukar en del söka tokigt. När man söker så är det oftast bättre att inte skriva in hela ord. Söker man bröllopsklänningar så skriver man endast bröll. Då får man upp allt som har bokstäverna bröll i sig (brukar kallas för wildcard (eller jokertecken på svenska))

Här är det dock lite okonsekvent på Sysidan, för på vissa ställen ska man skriva * istället för ändelsen och på vissa inte. (Alltså antingen skriver man endast bröll eller så skriver man bröll* (eller *bröll* om man tror bokstäverna står mitt i ett ord))
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 10:01   #6
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Citat:
DesignByHellner skrev:
Underkategorier behövs det föresten inga... det jag menade med "klänning, ändrat" tidigare var att när man lägger in en bild så kan man välja att den ska synas i både "klänning" och "ändrat" kategorin. Alttså "ändrat" är ingen underkategori...
Men alltså, du kan ju lägga in ett plagg under flera kategorier, är det en stickad klänning; ja, lägg in den under "stickat" och "klänning".

Vet inte om du menar att det ska finnas fasta eller bestämda rubriker för oss att lägga in bilder under. Visst när folk skapar ett album som heter "kläder" så kan det ju vara massa olika kläder, men en del kansek vill lägga upp album efter årstid eller månad, eller färg på sina verk.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 19:26   #7
BirgittaHellner BirgittaHellner är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 125
ja det är det jag menar... bestämda rubriker som ligger som lista och man bara kan välja en rubrik så finns allt man söker där...


Men alltså... det var bara ett förslag...
BirgittaHellner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 20:26   #8
kolibria kolibria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 16
Så du vill att själva albumnamnen bara ska kunna vara vissa förutbestämda ord? Jag håller med om det finns fördelar men jag har sett att en del skapar separata album för varje projekt. Det skulle leda till väldigt många Klänning album i sådana fall vilket skulle det göra svårt att veta vilken klänning det rör sig om.

Men jag har ett förslag. Hur skulle det vara med ett prefix i namnet. Då skulle det kunna se ut något så här:

[Klänning] - Min lilla svarta
[Klänning] - Den röda

Då blir det lättare att se vad albumen innehåller men man kan fortfarande ge varje album ett namn. Fast jag tycker att det nuvarande systemet fungerar och i slutändan så är systemet fortfarande beroende av att användaren gör rätt...

Men jag är inte säkert på att jag har förstått problemet
kolibria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-19, 11:07   #9
BirgittaHellner BirgittaHellner är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 125
Det är inget problem alls... jag bara kom med ett förslag. Jag är inne på fotosidan en del också och tyckte att det var väldigt praktiskt med deras rubriker....

jag har inget problem med hur sysidan fungerar nu... det var bara ett förslag
BirgittaHellner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-19, 14:01   #10
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Citat:
DesignByHellner skrev:
Det är inget problem alls... jag bara kom med ett förslag. Jag är inne på fotosidan en del också och tyckte att det var väldigt praktiskt med deras rubriker....

jag har inget problem med hur sysidan fungerar nu... det var bara ett förslag
Jag vet vad du menar. Jag är också inne på fotosidan. Kategorierna där fungerar bra. Man kan välja namnet på albumet fritt och man kan klicka i kategori om man vill, t ex Arkitektur under Motivlistan och Färg under Tekniklistan.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons