Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2004-01-28, 16:01   #1
AnnikaP AnnikaP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 48
Exclamation Broderikort mellan märken

Hej alla!
Jag är en ganska ny medlem som ägnat en vecka åt att läsa vad ni haft för er på den här sidan. Nu har jag själv en fråga. Jag har precis "fått" min drömmaskin en Designer 1. Idag upptäckte jag att Bernina säljer brodyrkort med min favorit desigern motiv, Nancy Halvorsen. Självklart undrar jag då om jag på något sätt kan använda mig av deras kort och hur gör jag??? Vad måste jag köpa? För jag antar att det krävs nån typ av program om det nu är möjligt överhuvudtaget...
Ser fram emot tips från alla duktiga medlemmar, jag kommer att behöva er fler gånger...
Hälsningar
Annika
AnnikaP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-29, 14:16   #2
Mocca Mocca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1
Hej Annika.

Tillykke med din nye Designer I. Jeg er helt sikker på, du bliver lige så glad for den, som vi andre er for vores.

Alle fabrikanter af symaskiner har hvert deres fil-format. Husqvarnas hedder "HUS". For at konvertere filerne, skal du have softwaret til det. Der findes forskellige. Jeg har Professional Plus fra Husqvarna (som også indeholder Customizing), men så vidt jeg ved, kan du også konvertere filer fra Embird (som jeg tror er billigere end Prof. Plus).

På Husqvarnas website kan du i øvrigt downloade gratis motiver.

God fornøjelse.

Mvh. Mocca
Mocca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-29, 16:44   #3
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Hej Annika!
Vill bara upplysa om att husqvarnas program kan konvertera många filformat. men inte "art."-filer
som Bernina använder.
Kanske någon annan på listan vet vilka program som som fungerar med "art".
Hälsningar Inger
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-29, 18:07   #4
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Hej.
Nya Embird kan konvertera art-filer.
/Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-30, 08:23   #5
AnnikaP AnnikaP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 48
Hej och tack för svaren.

Nu vet jag inte om det är jag som är dum eller..?
Men kan jag alltså köpa ett kort från ett annat märke och ändra format med ett dataprogram!?
Det jag då inte förstår är om det är ett kort typ det som man har till Rose så får jag ju inte "in" broderierna i datorn utan en kortläsare. Måste jag isåfall ha en sån eller vet ni om Bernina använder sig av disketter som det är till Designern? Förlåt om jag verkar snurrig men jag tänkte försöka lära mig lite om maskinbroderi nu när jag har en sån läcker maskin hemma. Jag tror att det kan bli kul att kombinera med lapptekniken.
//Annika
AnnikaP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-30, 13:56   #6
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Spara till designer I

Hejsan Annika.

För att du ska kunna spara till din Designer I behöver du Husqvarna Vikings "Customizing Plus".

Det programmet har ett program i sig som heter "VIP Disk Manager" och det är från det programmet du sparar över dina broderbilder på en vanlig diskett. Du behöver inte en kortläsare som Rose eller Iris.

Customizing Plus har också ett program som heter "VIP Conversion" där går det att konvertera stygnfiler så att dom passar till din Designer I.
filformaten som går att öppna är:

Brother/Babylock/BerninaPEC(.pec), Brother/Babylock/BerninaPES(pes ver.2,3,4), Compucon/SingerPSW(.xxx), Husqvarna(.hus), Janome(sew), Melco Expanded(exp), Pfaff(.pcs), Tajima(dst), och Toyota(.10?)

Får du problem med din Designer I så vänd dig gärna till oss.
Jan Lindström
Fackman på Husqvarna Viking i Sandviken
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-30, 14:56   #7
AnnikaP AnnikaP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 48
Jag är hemskt ledsen om jag verkar dum, vilket jag vanligtvis inte är... Jag brukar ha lätt för att fatta, men nu känner jag mig lite snurrig.
Jag fattar allt utom hur jag får in broderiet i datorn. Är broderiet på diskett eller cd, så är det ju självklart inga problem. Men om dom har nåt annat än disketter/cd? Och klarar jag mig med Customizing Plus?
//Annika
AnnikaP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-30, 15:07   #8
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Hej!
Du klarar dig med cost+ för att få in broderierna i maskinen.Cost+ kan konvertera filer från andra symaskinsmärken. Det ingår också ett program som heter disketthanteraren där du lägger in dina broderier och överför dom till en diskett som du kan stoppa i symaskinen. Jag förutsätter att du har en Des1.
Utan Cost+ får du nöja dig med köpta broderier
som ligger på en diskett färdiga för symaskinen. Har du cost+ kan du ladda ner tusentals broderier gratis från internet.
Andra program kan du ju köpa efterhand, dom är ju rätt dyra.
Lycka till!
Inger
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-30, 19:05   #9
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Köp på diskett

Hej igen Annika

Du kan säkert köpa en diskett från Bernina med dom broderbilder du vill sy, men du måste som jag skrev tidigare ha Customizing Plus i din dator för att kunna föra över dom till din Designer I.

Programmet kostar ord.utpris ca. 3.200 kr.
Inget annat program kan överföra broderbilderna till din Designer I.

Om du sen inskaffar dig bilder från Bernina, tänk på att köpa dom i filformatet (pec) eller (pes,2,3,4) på en diskett för att Husqvarnas Customizing Plus ska kunna konvertera broderbilderna till Hus eller Vip format.

Hälsningar
Jan Lindström
Fackman på Husqvarna Viking i Sandviken
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-02, 09:25   #10
AnnikaP AnnikaP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 48
Hej igen!
Tack för ert tålamod!
Nu tror jag nog att polletten trillat ner...
Håll tummarna för mig.
Tacksamma hälsningar
Annika
P.S. Jag hör av mig om det krånglar för mig... D.S.
AnnikaP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-29, 19:03   #11
AnnikaP AnnikaP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 48
Exclamation Bernina svarar så här

Hej alla som velat hjälpa mig!
Jag talade med folk från Bernina på Syfestivalen igår och detta är vad dom svarade.
Jag behöver deras dataprogram för att konvertera om deras broderier till HUS. formatet. Tydligen behöver jag inte alls Husqvarnas program utan kan köpa deras och använda till allt som Husqvarnas kan användas till, och lite till... Enligt dom själva så är deras program mer användarvänligt, man behöver inte hoppa emellan olika program utan allt är samlat på ett och samma. Nackdelen är väl priset, 16.000:-!
Så nu får jag väl börja tippa...
Tack än en gång, ni som svarat på min fråga!
//Annika
AnnikaP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-01, 09:49   #12
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Hej Annika

Hoppas du hade det trevligt på sy festivalen

Nu till ditt inlägg - Givetvis har Bernina också dataprogram som kan använda olika fil format - MEN - för att du ska kunna få filformatet "Hus" eller "VIP" till din Designer I måste du har Husqvarnas "VIP Disk Manager".

Det går INTE att bara spara en Hus eller VIP fil på en diskett och sätta in i maskinen för Designer I använder ett helt eget format.
Det är det formatet "VIP Disk Manager" ger......

Sen kostar ju inte Customizing Plus så mycket
endast ca. 3 200 kronor, mycket bättre än 16 000...och den kan då också konvertera äldre Bernina format...

Mvh.
Jan Lindström
Fackman på Husqvarna Viking i Sandviken
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-02, 11:49   #13
symamsell symamsell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 286
Lightbulb

Hej Annika,

Jag har köpt 2 Bernina-kort genom en återförsäljare i Australien. Den kan tyckas långväga, men den australiska dollarn är förmånligare än US-dollarn.

Jag har alltså 2 st av Berninas metallminneskort, inkl. originalblad med färgbilder och storleksmallar. Återförsäljaren har sen läst in korten hos sig via Berninas program, och lagt dem på en CD som hus-filer. Sen skickade han alltihop till mig. Rent lagligt äger jag alltså originalkort (som jag inte kan använda) och en säkerhetskopia, fast det inte är jag som brännt CDn. Det kostade ca 1.200:- inkl. allt. Adressen är http://www.opsewing.com.au

Först frågade jag om kortet fanns som en CD. Det finns visserligen en del kort som CDs, men de är krypterade så att de bara kan läsas av Berninas program. Så det hade jag ingen nytta av. Då kom förfarandet enligt ovan upp.

Jag har Hqv's Professional-paket, som inkluderar Customizing och Disk Manager.

Hälsningar
Merja
http://www.geocities.com/symamsell
symamsell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-19, 07:19   #14
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Priset på Berninas "dataprogram"

Hej Annika!
Jag är tveksam till att du fått rätt prisuppgift på Berninas "Dataprogram" Som heter
Costomizer/Designer v 2.0. Jag har programmet sedan några år. Jag fick köpa det av en Bernina återförsäljare till ett tack för hjälpen pris.
Jag är medveten om att jag inte betalat fullt pris, men summan var inte i närheten av 16000:-.
Kolla med en återförsäljare där du bor om du fått fel pris. Jag funderar på om berninas program fungerar på en husqvarna maskin.
Är det någon som vet? Jag kan i programmet välja husqvarnas ramar t.ex. MVH Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-20, 14:22   #15
AnnikaP AnnikaP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 48
Hej Bibbi.
Det är inte samma program vi talar om. Programmet för 16.000:- heter "At home with artista", version 4. Ska väl likna Husqvarnas "Professional" men klara av mer enligt Bernina-folket. Det programmet skulle man kunna ha oavsett vilken maskin man sen hade. Hur som helst så är det inget jag kommer att lägga så mycket pengar på! Det är ju löjligt dyrt! Jag är så fascinerad av att folk lägger så mycket pengar på dataprogram. Det är ju inte vettigt, inte när man broderar på hobbynivå ialla fall. Jag får försöka hitta någon som redan har Berninas program och se om vi kan byta tjänster med varandra... Nån som är intresserad?
Fortsatt trevlig helg på er!
//Annika
AnnikaP är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons