Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Väskor mm.
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-12-28, 15:10   #1
Monia Monia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 49
Att göra en laptopväska

Jag fick en ubderbart fin liten laptop i julklapp och nu ska jag försöka sy ett fodral/väska till den. Funderar nu på vad jag ska välja för tyg. Det ska vara fuktavvisande, och stöttåligt. Gissar att man måste ha någon form av mellanlägg. Jag har sammetstyg som jag tänkte ha på insidan, eller fuskmocka. Har ni lite tips till mig
Monia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 15:34   #2
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
JAg ska också sy en o tänkte använda impregnerat poplin har även funderat på bävernylon men eftersom jag har poplinen hemma så blir det den. Som mellanväggar o mot utsidan tänker jag använda ett gammalt liggunderlag för att skydda datorn.
Ska brodera nåt fräckt på utsidan då tyget är enfärgat.

Ser med spänning fram emot att se hur din blir.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 09:47   #3
dazazz dazazz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 9
jag sydde en till mig själv tidigare i år och nu även en i julklapp. jag använde vaxduk på insidan och ett vanligt tyg på insidan. sedan använde jag vanlig... öhh... vad heter det... sån här platt vadd emellan, tog några lager så det kändes tillräckligt tjockt. blev mycket bra och grymt snyggt
dazazz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-30, 13:36   #4
Monia Monia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 49
Nu har jag börjat titta på lite olika tyger. Ska försöka ta mig till Malmö - Stoff o Stil. Tänker mig ett vaxduksaktigt tyg på utsidan. Ett sittunderlag från Claes Ohlsson ska nog få bli skyddet och sedan sammet på insidan. Hittade en typ av laptopfodral där man öppnade sidorna helavägen ner så att man inte behöver ta av den om man sitter på tex tåget. Ganska smart... Funderar vidare :-)
Monia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-30, 13:37   #5
Monia Monia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 49
Citat:
dazazz skrev: Visa inlägg
jag sydde en till mig själv tidigare i år och nu även en i julklapp. jag använde vaxduk på insidan och ett vanligt tyg på insidan. sedan använde jag vanlig... öhh... vad heter det... sån här platt vadd emellan, tog några lager så det kändes tillräckligt tjockt. blev mycket bra och grymt snyggt
Har du någon bild??
Monia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 14:03   #6
Trollfot Trollfot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 23
Åh, jag har också tänkt! Hur har ni gjort med eventuell dragkedja? Den får ju inte repa datorn. Jag var lite inne på att göra som en gylf men det finns säkert bättre sätt.
Trollfot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 14:11   #7
titti49 titti49 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 68
Min laptopväska har plastdragkedja, den repar inte och finns att köpa på metervara i olika färger
titti49 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 16:35   #8
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Min snabbt ihopsvängda väska har vanligt tjockare bomullstyg på utsidan och två lager frotté med vit lakansväv ihopqviltat som foder. Kuvertmodell med knapp för att stänga. Min laptop är dock rätt lite (9 tums om jag minns rätt).
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 18:30   #9
dazazz dazazz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 9
Citat:
Monia skrev: Visa inlägg
Har du någon bild??
inte än, men jag kan ta en, i alla fall av den jag gjorde till mig själv återkommer!
dazazz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 21:24   #10
dazazz dazazz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 9
det tog sin lilla tid och bilden blev lite liten... säg till om du vill så ska jag fixa en större:

http://www.tussi.se/blog/?p=72

inlägget är ganska långt, men laptopväskan är längst ner.
dazazz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 08:22   #11
plingan plingan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 29
Vilka bra tips! Själv använde jag dekorgummi som jag formklippte och la emellan fodret och yttertyget
plingan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 16:03   #12
Monia Monia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 49
Citat:
dazazz skrev: Visa inlägg
det tog sin lilla tid och bilden blev lite liten... säg till om du vill så ska jag fixa en större:

http://www.tussi.se/blog/?p=72

inlägget är ganska långt, men laptopväskan är längst ner.
Så fin! Snyggt tyg!
Monia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 17:54   #13
Arvin Arvin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 35
Citat:
stenbeckan skrev: Visa inlägg
JAg ska också sy en o tänkte använda impregnerat poplin har även funderat på bävernylon men eftersom jag har poplinen hemma så blir det den. Som mellanväggar o mot utsidan tänker jag använda ett gammalt liggunderlag för att skydda datorn.
Ska brodera nåt fräckt på utsidan då tyget är enfärgat.

Ser med spänning fram emot att se hur din blir.
Blir det inte lite tjockt att använda liggunderlag? Är också intresserad hur det går, för jag skulle eventuellt vilja sy ett fodral/väska till min lapptop. /Maria
Arvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 17:58   #14
Arvin Arvin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 35
Citat:
Monia skrev: Visa inlägg
Nu har jag börjat titta på lite olika tyger. Ska försöka ta mig till Malmö - Stoff o Stil. Tänker mig ett vaxduksaktigt tyg på utsidan. Ett sittunderlag från Claes Ohlsson ska nog få bli skyddet och sedan sammet på insidan. Hittade en typ av laptopfodral där man öppnade sidorna helavägen ner så att man inte behöver ta av den om man sitter på tex tåget. Ganska smart... Funderar vidare :-)
Tänkte på en sak...det kan vara smart att fundera på om det verkligen är lämpligt att ha datorn på, medan den fortfarande är kvar i väskan. Risken är nog att den inte blir kyld på rätt sätt, kan mycket väl tänka mig att det står i manualen att den ska stå på ett hårt underlag. Var det inte någon brand i december som startade då en laptop laddades och den hade en filt över sig...

Bara så att man inte gör något smart, som kan vara dumt...
Arvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 19:21   #15
dazazz dazazz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 9
Citat:
Monia skrev: Visa inlägg
Så fin! Snyggt tyg!
tack det är stoff&stil också, de har sååå många fina vaxdukstyger i affären som inte finns i katalogen.

har förresten fixat bilden nu så man kan se den lite större

den andra laptopväskan jag sydde var samma material, vaxduk på utsidan och något ulltyg på insidan. den sydde jag som kuvertväska istället, med kardborreknäppning. använde en snedremsa på sidorna så det inte blev så korvigt...
dazazz är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons