Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-08-30, 16:15   #1
Isilya Isilya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 22
Question Krinolin

Hej! Jag ska sy en krinolin till min 1800tals klänning som jag ska ha på studentbalen. (lika bra att börja tidigt) Nu är den stora frågan; HUR gör jag? Jag har letat runt på olika sidor och kollat olika bilder, men ingenting som jag har hittat har hjälpt mig. Hur bygger man upp det, hur får man det att sitta ihop? Ska man också använda sig utav tyg när man gör den, och isåfall hur?

Tacksam för alla svar!
Isilya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-31, 19:59   #2
memorial memorial är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 11
hej!
köp rensband på claes ohlsson, såga av i lagom längder, sätt ihop till ringar med tex ståltråd, klä dom med tygremsor och häng upp i bomullsband! eller sy en underkjol och sy fast ringarna med band på tyget.
memorial är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-01, 14:34   #3
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Hej!

Jag och min syster har gjort varsin krinolin som finns på länken, Simplicity's #9764. Materialet köpte vi som kit från Farthingales, men krinolinstål finns även t ex på Röda Tråden på Gärdet eller att beställa från andra internetbutiker.
http://www.farthingales.on.ca/simplicity_9764.php
Här är en annan persons hemmagjorda:
http://www.farthingales.on.ca/cage_crinoline.html
Här är ett annat mönster:
http://trulyvictorian.netfirms.com/60cat.html

Hoppas detta hjälper dig! Vill du veta fler internetbutiker som säljer så kan jag leta upp länkarna...
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-01, 14:49   #4
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag tycker att rensband blir för svajjigt, det blir lätt att krinolinen buktar in sig och blir njurformad om man t.ex. stöter i ett bordshörn eller så, även om man tar bandet i flera lager. Det bästa (tycker jag) är faktiskt "riktigt" krinolinstål. Det kan du beställa från Röda Tråden eller från utlandet på t.ex. http://www.farthingales.on.ca/

Jag har gjort krinoliner med rynkband vertikalt, då kan man trä in stålet på lämplig höjd utan att behöva sy kanaler i förväg. Det enklaste är att göra det på docka för att få in balansen, glöm inte "rumpkudde" mitt bak. att sy en hel kjol med sydda kanaler fungerar också men det är svårare att i efterhand justera obalans. Det känns enklare om du t.ex. bara skall sy en vertugale eller så.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-01, 15:41   #5
memorial memorial är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 11
sen kan man väl också ta stålband som dom har vid byggen och dylikt? Det blir ju billigare. men jag vet inte riktigt hur man får tag i dom. nån annan kanske vet?
memorial är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 18:39   #6
Isilya Isilya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 22
Tack för alla tips! Tyvärr så är jag inte så jättebra på att sy, så jag förstod inte allt... *känner mig dum* Om någon skulle vilja skriva en väldigt utförlig beskrivning till mig så skulle jag bli jätteglad och hemskt tacksam. Eller om någon kanske vet en länk till en hemsida?
Isilya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-04, 17:09   #7
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
Jag hitta precis en länk från recensioner till en sida där dom säljer korsetter, där hade dom möster på krinolin och både stål och plastband som dom skrev passade till krinoliner.

Det är en engelsk firma så då slipper man väl skatter och tull också? För det kommer väl till om man beställer från kanada o usa?

www.venacavadesign.co.uk

Senast redigerad av mim den 2005-09-04 klockan 17:12.
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-05, 12:37   #8
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
VenaCavaDesign verkar ha materialet men själv hittar jag ingen beskrivning där om hur man gör en krinolin. I mönstret medföljer ju iofs beskrivning

Visst blir det billigare att beställa från England än från ex USA. Nästa gång jag beställer material så ska beställa därifrån, frakten blir ju billigare och ingen tull. Momsen tror jag dock inte man slipper?
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-05, 17:54   #9
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
Jag vet inget om företaget själv, hitta bara länken på en annan sida här.

Jag kolla tullverkets sida och där står att handlar man från länder inom eu (med vissa undantag tex åland, kanarieöarna osv) så betalar man den moms som gäller i köplandet.
Om inte företaget beställer så att ens vara skickas direkt från land utanför eu.
*suck* Tycker det är så omständigt allt det där.

Verkar rätt omständigt att sy krinolin med *S*
Tyckte ni det var svårt eller omstämdligt, karolin? Vet du varför det tre översta ringarna i simplicitys mönster inte ska vara hela? Var det svårt att få ringarna balanserade och justerade?

Ida, det du beskriver, är det som en variant av det dom kallar cagecrinolin på engelska? Varför använde du rynkband? Hur fick du ihop ringarna? Hade du en tygvåd längst ner för att hålla banden på plats? hur band du ihop midjan?
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-06, 07:20   #10
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Som allt annat nytt så är det lite småknepigt i början men sen faller det mesta på plats ändå. Varför de översta ringarna inte går ihop är för att kjolen ska falla slätt nedför midjan och inte utåt som det skulle bli om krinolinen var helt rund även fram.
Den här bilden kanske förklarar det bättre:
http://trulyvictorian.netfirms.com/photo21.html
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-06, 10:31   #11
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Om du ändå tycker att det verkar svårt så är ett alternativ att köpa färdiga på nätet - på t ex Ebay finns det både snygga och billiga:
http://search.ebay.com/search/search...e=search&fgtp=
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-06, 18:22   #12
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
Ja, nu fattar jag
Tack för tipsen! Det är ju en känsla av åstadkommande att lyckas göra det själv också, så jag tror jag vågar mig på att pröva..
(vilken vacker klänning det var på trylyvictorian)
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-07, 07:50   #13
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Visst är det härligt att klara saker själv! Lycka till nu!
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-09, 11:18   #14
Isilya Isilya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 22
Tack för alla tips. Knipar det sig och jag inte kan få tag på någon beskrivning, så får jag helt enkelt köpa en på ebay. Det var ju inte alls så dyrt
Isilya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-15, 21:17   #15
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Det finns ett annat sätt att göra en mjuk underkjol som håller ut klänningen. Min dotter sydde en sådan till sin 1600-talsklänning och gick på Nobellmiddag i den. Inte äkta krinolin men lättsydd krinolinersättare. :-)
Den är inte svår att göra:
Köp många meter tyll. Rynka ihop till midjebredd med hela tyllens bredd. Den är inte så bred. Jag har för mig att det inte är mer än 70 cm men jag kan minnas fel. Ta så nästa omgång tyll. Rynka och sy fastmot nerderkanten av det första omgången. Det blir ännu vidare. För att klänningen inte skall se alldeles buklig ut ta lakansväv och sy kjol som går över tyllen i vårder.
Verkar något oklart hör av dig. Jag kan nog ge en mer exakt beskrivning genom att titta på underkjolen, men den är inte här just nu och jag beskriver bara ur huvudet.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons