Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-05, 18:58   #16
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Problemet är att vi vet inte spridningen på klädet eftersom i många fall så saknas det fynd, och att det ibland är svårt att se skillnad på hemproduktion respektive import.Men jag håller med dig, hemproduktionen verkar uteslutande vara i kypert, det är bara att titta på Bockstensmannens dräkt samt Herjolfsnesfynden. I mitt förtydligande så avsåg jag de högre klasserna och också den urbana miljön som troligen hade större tillgång till importerade tyger.

Men för ett fiskbensmönstrat ylle i två fäger så skulle jag sy ett plagg från tidig medeltid för att vara på den säkra sidan. Under 1300-talet blir det hippt med kläde, vilket gör det inte helt omöjligt att de lägre klasserna valde enfärgade tyger för att sy kläder som liknade överklassens. Dock är det inget jag kan belägga i dagsläget.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-06, 14:33   #17
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Sen är det ju (som vanligt) så att även om något var modert och även om det nu skulle ha vait det ända folk eftersträvade att antingen bära eller efterlikna, så fins det alltid avvikelser.
Kläde är inte lämpligt till alla typer av plagg eftersom det blir ganska stummt, i alla fall jämfört med ovalkade tyger. Dessutom används ju, till och med i dag när tillgången på olika tyger är väldigt stor, även gamla tyger som blivit liggande och vi ärver klädesplagg av varandra också. Bara plaggen håller och inte blivit allt för slitna är det inte helt omöjligt att hitta väldigt gamla kläder som fortfarande används i folks garderober.

Så, så länge det inte är tyger som är för moderna för den period men vill återskapa så tycker jag nog att det är inte hela välden om man använder lite omoderna saker.
Om ens roll/persona nu inte är extremt modomedveten och det är det man vill visa, förståss...

Det är ett träsk, det här..
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons