Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-04, 10:50   #1
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Ny tidsperiod

Jag har sytt medeltidskläder i flera år och nu känner jag att jag har kommit så långt att jag börjar känna mig lite väl hemma på det. Det hade varit så skoj med något ny priod att läsa på om vid sidan av och få vara lite total nybörjare igen

Medeltidens "enkla" (nåja, allt är relativt) plagg och släta linjer har sin charm, men jag gillar kläder med lite mer former också.

Jag har framför allt funderat på renässanskläder, eller tidigt sjuttonhundratal, båda perioderna har stora kjolar och markerad midja, massor av detaljer och sånt som jag gillar, men jag vet inte...

Fins det någon som kan ispirera mig lite, kanske tala vamt om sina egna favoritperioder eller så?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 11:11   #2
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag har också klurat på det där. Jag skulle tycka att det vore roligt med en modernare period där man just får hålla på med underkläder; korsetter, kjolställningar o.s.v., medeltidens underkläder är ju ganska modesta i jämförelse. Det jag också känner är att jag vill kika på någon period där det finns en hel del info att tillgå i form av bilder och bevarade plagg. Att folk håller på med Vendeltid och Järnålder och sådant tycker jag känns som för mycket gissningar för att det skall tillfredställa min vetgirighet. jag är själv barnsligt förtjust i sent 1700-tal, d.v.s strax innan revolutionen, jag tycker att det är sååå fina kläder, och då pratar jag ADEL, inga gränser för pynt och lyx! Men nu har jag ju lite allmogekläder anno 1810 som ligger på sybordet, en kjol är klar och jackan är ritad, så det de där sidenpuffarna får vänta ett tag till.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 12:19   #3
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Jag gjorde mest medeltidsinspirerat rätt länge och sedan över till renässansen ett tag, men är nu helt insnöad i sent 1700tal och håller på med både en polonaise och en francaise samt en militäruniform till karln.

Jag är fortfarande rätt kär i renässansen och funderar på att sy en cranach, men 1700talet är så fantastiskt överdådigt och tjusigt.

Film är alltid bra inspiration!
Marie Antoinette har en sån sjysst mix i alla hennes 60 klänningar, men Dangerous Liasons är också en orgie i 1700tal.
För renässansen så har Ever After en hel del tjusiga kläder.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 13:42   #4
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag tycker bäst om tidig italiensk renässans och den fåldiga delen av 1700-talet. just därför att det är rolgia detljer och mycket pynt

Har masterial hemma för en florentisk renässans hovdräkt men har i vanlig ordning inte hunnit göra mycket åt den...

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 14:54   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Citat:
Tinkerbelle skrev:
håller på med både en polonaise och en francaise...
(...)
...funderar på att sy en cranach, men 1700talet är så fantastiskt överdådigt och tjusigt.
Ok... så för en som är nybörjare på dom här periodena, har du lust att förklara vad dom olika plaggen är för något?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 15:05   #6
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Polonaise är en sorts 1700-talsklänning där överkjolen är draperad i 3 stycken, som på den här bilden http://www.nehelenia.de/POLONAISE.JPG.

Namnet Polonaise kommer från delningan av Polen 1772 mellan Österrike, Preussen och Ryssland , http://sv.wikipedia.org/wiki/Polens_delningar det var ett politiskt skämt, att göra med kjolen så som man gjort med Polen.

Lucas Cranach är namnet på två konstnärer, den äldre och den yngre, den ena av dem (minns inte vilken) brukade måla ganska typiska renässanskvinnor i klänningar som du säkert känner igen typ som den här:
http://www.mod-langs.ox.ac.uk/women-...ach_judith.jpg


Edit: Hmmm... länken till polonaise-klänningen är inte klickbar, men om man copy-pastar så kan man se den. Här hittade jag dessutom en till bild på en Polonaise: http://www.artlex.com/ArtLex/f/image...80.yelw.lg.JPG

Senast redigerad av Ida_B den 2007-05-04 klockan 15:22.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 15:22   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Ah,då blev genast allt lite tydligare.

Att Cranach var en konstnär visste jag, men som du skrev det, med liten bokstav och allt lät det som ett klädesplagg

Tack för inspirationen.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 15:27   #8
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Tack Ida! =)

Här är den polonaise jag baserar min klänning på, och är, som ida sa, en klänning där bakdelen är uppdelad och upphängd.
En robe á la francaise kallas också sackback och där ryggen har en längre bit tyg som går från nacken hela vägen ner så här. Framifrån ser godbiten ut såhär
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 15:36   #9
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Vilka fina bilder! Själv är jag inte så förtjust i Watteau-veck, jag tycker att det är så snyggt med synlig svank. Men jag måste hålla med om att den där dressen var riktigt vacker! Hur många meter kan man tro att det går på en sådan
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 22:01   #10
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Jag är också förtjust i 1700-tal, men har nyligen upptäckt den victorianska perioden och då framför allt 1870-1875! Det är en orgie av skira tyger, rosetter, volanger, spetsar och draperingar!
Kolla bara på dessa:
1870
1871
1872
1874
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-06, 08:11   #11
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
När det gäller grundform på kläder så bara älskar jag 1870-tal, det vill säga rejäla korsetter, turnyrer, men inte den allra största sorten. En annan favorit är nog engelskt mode precis innan franska revolutionen.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-09, 21:51   #12
Rubicon Rubicon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 54
Jag är 1500 ut i fingerspetsarna... Håller just nu på med en tysk knektklänning.. Älskar å kunna leka med puffar, slitsar å härliga färger. =)

Har dock inte mkt av det jag gjort fotat tyvärr eftersom det är väl använt å slitet.
Har bara nån underkjol i galleriet.
Rubicon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-09, 22:36   #13
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Citat:
Rubicon skrev:
Jag är 1500 ut i fingerspetsarna... Håller just nu på med en tysk knektklänning.. Älskar å kunna leka med puffar, slitsar å härliga färger. =)

Vad baserar du den på? Jag har letat lite efter bilder på "knektkvinnor" eller det re-enactare kallar "kampfrau" och jag har svårt att hitta material. Jag skulle själv gärna sy något i den stilen, men har hittills mest hittat träsnitt och bilder på tross-kvinnor eller horor. Jo en bild på hustrun till en fältdomare har jag också hittat i Osprey-boken Landsknecht Soldier 1486–1560. Vore kul att få lite tips på en tidsperiod jag inte är så hemma på
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 21:19   #14
Bonde Bonde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 23
Det som kallas för kampfrau var de som följde med de tyska landsknektarna (landsknecht). Det var inte alltid att de stred, men de följde med.
Det fanns en gammal lag att varje landsknekt skule ta med sig en kampfrau, för att ta hand om hans matlagning och kläder.

Jag hittar bilder om jag googlar på kamprafu och söker på bilder :-)
Bonde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-15, 15:41   #15
Rubicon Rubicon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 54
Ida>> För tillfället så har jag kommit så långt som till underkläder,köpa tyg till överklänning och skissa från bilder jag hittat på nätet. Faktan överlåter jag till min vän Stina (lauluna) som jag ska sy ihop med som hade ngn bok vad jag vet samt goda kontakter i Kompani Bastard. Mina övriga renässanskläder har jag kollat målningar,fuskat lite samt följt diskusar på diverse forum å diskussioner inom SCA.

Senast redigerad av Rubicon den 2007-05-15 klockan 15:43.
Rubicon är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons