Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-13, 06:34   #1
solkatten solkatten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 148
Kurs 1700-tals klädsömnad

Den här har jag anmält mig till och det ska bli så spännande.
På Medborgarskolan

Är det någon här som sytt 1700-tals kläder?
Jag vet inte till vilken jag ska sy: adel, präster, borgare eller bönder.

Jag har redan en pigdräkt som jag gjorde på sommarkursen på Kalix Folkhögskola.
solkatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 09:45   #2
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Om du skall sy kvinnokläder så är prästerskap kanske lite uteslutet, om du inte skall sy en nunnedräkt. Adelskläder är lättare att hitta källor och plaggfynd på, det finns väldigt mycket adelskläder kvar, medans bondekläder är svårt. När böndernas kläder slets ut sydde man ofta om dem till barnkläder och tog till vara på tyget. När barnkläderna var slitna bortom räddning blev de blöjor eller tätning i väggarna. Man har hittat en del skjortor som tätning i stugväggar men det är inte så mycket. Hör efter med TeKo-museet i Borås eller Skansens klädkammare, de kan säkert hjälpa dig. Vad gäller illustrationer så är det också vanligast med de högre klasserna, det fanns inte så mycket intresse för att avbilda allmogen och då man gjorde det var det ofta i romantiserad form, t.ex. de söta herdinnorna som var så poppis på 1700-talet, men som knappast såg ut så där, med spetsklänning och ett vitt litet lamm med skär rosett om halsen ;D

Jag skulle tycka det var kul om du gjorde Gustav IIIs svenska dräkt, den finns det ju beskrivningar och bilder på samt en del plagg kvar, och om jag inte missminner mig så gjordes den väl för de olika stånden? Svart/röd för adel och blå för borgare, eh.... jag minns inte.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 10:38   #3
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Om du nu skall på kurs tycker jag att du skall ta ut svängarna rejält och sy en riktigt tjusig klänning för en adelsdam. Eftersom du kommer att hjälp när du behöver så lär du få lära dig en massa fler tekniker om du syr en sån jämfört med en bonnklänning. Och du vet ju redan hur man syr en pigklänning (som jag antar liknar bonnmorans mer).
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 13:14   #4
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Hade en sådan kurs anordnats i Göteborg hade jag lätt anmält mig!!! Tycker som föregående att en riktigt tjusig klänning borde vara det roligaste och mest givande! Och dessutom det man borde behöva mest hjälp med...
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 13:36   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Åh så roligt! Om jag gick på sån kurs så skulle jag lätt välja adelns kläder, sån prakt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 13:44   #6
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Det är klart att du ska sy en klänning till en adelsdam. Går du på kurs så ska du "utnyttja" kompetensen som finns. Det är säkert en del moment som kan vara krångliga att sy så passa på och lär dig massor. Vad roligt det låter.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 17:01   #7
KrullTrollet KrullTrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 9
Åh så roligt! önskade jag bodde närmare så jag med kunde gå men men jag har ju mitt projektarbete som går ut på att sy en 1700-tals klänning av finare slag fast det skulle ju vara väldigt passande att få hjälp på en sån kurs.
Men jag har hittat en hel del böcker och så finns det ju 1700-tals sällskap som Gustafs skål med flera man kan ta kontakt med
Men om du får reda på någonting om hur underkläderna (blusen man har under korsetten och underbyxor) såg ut får du gärna tipsa mig jag hittar inga bilder på hur de kan tänkas se ut.
Ha så kul på kursen och jag tycker också självklart att du ska sy en riktigt fin klänning Lycka till!
KrullTrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 06:55   #8
Gaudium Gaudium är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 82
Tack Solkatten!

Herrejösses...blev alldeles till mig nu....jag bor ju nära Karlskrona och ska genast ringa och se om jag kan vara med på den här kursen!!! Hoppas nu att det blir tillräckligt med anmälda så att den startar!
Gaudium är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 07:05   #9
solkatten solkatten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 148
Jag hade absolut tänkt mig sy nåt riktigt pråligt och avancerat!

Vi ska ta med material första dagen och jag har ingen aning om vad jag ska ta med, vet ju inte vad som används.

Är det någon som har bilder eller länkar till bilder och beskrivningar så att man kan plugga och inspireras innan man börjar?

Gaudium
Vad kul om du kan gå också! Då blir vi två från forumet
solkatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 07:33   #10
Gaudium Gaudium är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 82
Jag har precis provat att ringa dem men de öppnar inte förrän 9,00 så jag vet inte om jag får någon plats...hoppas,hoppas!Håll tummarna!!! Får jag en plats så ska jag sy en kreation med mycket SPETS!!! Älskar spetsar och linnetyg! Jag syr medeltidsinspirerade kläder just nu och då får man inte använda spetsar..tyvärr!
Gaudium är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 07:36   #11
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Här är ett lästips: "Pattern of Fashion 1, Englishwomen's dresses and their construction c 1660-1860" av Janet Arnold. Den finns på http://www.amazon.co.uk ock kostar just nu litt över 13 pund. Janet Arnold skrev mycket bra böcker och de brukar vara svåra att få tag i.
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 07:47   #12
Gaudium Gaudium är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 82
http://www.historiska.se/histvarld/f...asp?FORUM_ID=5 och www.tudor-portraits.com och www.fashion-era.com och http://www.blakeneymanor.com/fashion1.html här kommer några sisdor med ögongodis och inspiration
Gaudium är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 08:02   #13
Gaudium Gaudium är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 82
Jag har en bok här hemma som jag lånat på biblioteket och den är fantastisk med utsökta bilder och väldigt ingående beskrivnigar och mönster. Den heter Kvinnligt mode under två sekel och är skriven av Britta Hammar och Pernilla Rasmussen. Rekommenderas! En VILL HA -bok!
Gaudium är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 10:14   #14
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag vet inte hur mycket material du skall beräkna, men dräkten består i princip av en särk i tunnt linne, eller moll
kjolställning (som är olika beroende på när under 1700-talet, panier drar mycket mer material än pocher, krinolinstål kanske du kan köpa via skolan?)
korsett tar inte så mycket tyg, men du behöver fjädrar i plast eller stål, inte rigilene, det är för klent, kolla i korsettforumet
Själva klänningen kan dra hur mycket tyg som helst beroende på vad du vill göra för modell, själv är jag svag för watteau-veck, det är så FIIIINT!
Skor, strumpor och hatt tror jag inte ni hinner med. Det låter som en rolig kurs
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-15, 16:01   #15
tossig tossig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 19
Citat:
Hade en sådan kurs anordnats i Göteborg hade jag lätt anmält mig!!! Tycker som föregående att en riktigt tjusig klänning borde vara det roligaste och mest givande! Och dessutom det man borde behöva mest hjälp med...
Kolla in Tillskärarakademins kursutbud, om du har tur så anordnar dom fortfarande sådana kurser
tossig är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons