Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-25, 04:06   #1
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Hittade en bild...

Jag satt och slöade vid datorn härom natten och snubblade över den här:
http://www.kostym.cz/Anglicky/1_Orig...ni/I_02_39.htm

Är det där verkligen vad det ser ut att vara? Det käns som att den där saken klarar av att besanna varenda korsettvanföreställning som fins. På sidan där jag hittat den fins ingen närmare förklaring är just bidtexten:
"Corset from the Catherine of Medici epoche (1590), Ecouen, Musée national de la Renaissance"

Men jag har aldrig stött på den tidigare, varken på sidor eller i forumstrådar där riktigt gamla korsettfynd (både bilder och bevarade) diskuterats. Och då är det ändå riktigt ont om fynd att utgå ifrån. Man tycker att den borde dykt upp i alla fall som exempel...

Teorier?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 06:43   #2
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Huh! tänk att behöva ha på sig en sådan. Men den är säkert tänkt som en stöd korsett och inte för dagligt bruk
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 07:55   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jo, man hoppas väl det...

Men man kan ju inte låta bli att undra. Den ser rätt tung ut, men från en period där der fans smidda järnhattar klädda med sammet för att se ut som en vanlig hatt, men funka som hjälm, så kanske man inte ska vara allt för säker...
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 09:20   #4
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag har sett liknade i min Corsets and Crinolines. Där skriver författaren att det förmodligen är fråga om en korsett för folk med medicinsk snedhet i kroppen...alltså skolios korsett...

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 12:04   #5
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Så häftig!

Spontant tänker jag två saker - rustningen Elizabeth har i Golden Age, och Ce'Nedra's rustning i Edding's Belgariad =)
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 17:49   #6
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Jag har sett bilder på ytterligare två varianter.
Vet inte hur de bars dock. En av bilderna finns i "Fashion-the Collection of the Kyoto Costume Institute", men de säger inget om att den skulle vara för medicinskt syfte. Den andra kommer jag för tillfället inte ihåg vart jag såg.
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 23:52   #7
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Jag har sett den bilden dyka upp i en del diskussioner, vanligtvis brukar de flesta anse att det inte var fråga om en korsett, utan möjligen en tidig ortopedisk sak, eller så var den kanske inte ens tänkt att bäras. Ibland dyker det upp bilder på korsetter helt gjorda i koppar, men då är det oftast tal om missförstånd. Det som folk ser som korsetter är i själva verket de mallar som korsetterna formades på.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 02:30   #8
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
En av dom grejer jag reagerade på var att den har tydliga hål, som om det är meningen att den ska täckas med tyg. Det känns alltså ganska mycket som att den antingen verkligen är tänkt att bäras, eller att den ska sitta på en staty eller något sånt.

Det kanske rör sig om en form av bestraffning eller "visa sig ödmjuk-grej" som typ tagelskjortan
(Ok, inte helt seriös nu, kanske)
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 03:35   #9
Vidar Vidar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 29
1, Den har ventileringsöppningar som samtidigt gör den lättare.
2, Det är förberett för att fodra och klä med annat material.
3, Den har kyskhetsspetsen...
Den sista punkten är lite udda... Men ger en rätt kul profil till "tingesten". Så den är nog till för att användas alltid.

http://en.wikibooks.org/wiki/Corset/....2C_about_1500
http://www.csuchico.edu/~cheinz/syll...lin/page2.html

Senast redigerad av Vidar den 2007-10-26 klockan 03:48.
Vidar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 06:23   #10
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Man lär sig något nytt varje dag

Vad jag saknade i dina länkar var källan till informationen. Det var lite otydligt vad teorierna som presenterades där var baserade på.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 19:44   #11
Vidar Vidar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 29
Tja... Wikipedia är ju som det är...
Den andra länken är från california state university...
Vad som kan vara intressant är väl det på sista sidan in länk nummer två. Nämligen litteraturhänvisningarna.
Sitter nu och plöjer igenom de andra elevernas arbeten för att se om någon annan hade samma intressen... Nix. Allt annat handlar om asien och indien... Skumt.
Någon tyckte att det var värt att ta upp fotbindning... http://www.csuchico.edu/~cheinz/syllabi/fall99/linzey/
Jag säger väl samma sak som alltid om detta ämne. Ajjj...
Vidar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-24, 17:26   #12
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Jag har sett liknande järnkorsetter på skisser (utan tyg på, de ska tydligen vara i naken metall) och i en av mina böcker står det till och med att i en genomsnittlig familj kunde en ung kvinna få ärva sin mors eller systers korsett, även om den inte riktigt passade. (Om man inte hade råd med en ny, vill säga.) Om man föddes som 5:e dotter kunde man alltså få använda samma korsett som alla andra kvinnliga medlemmar av familjen, till och med samma som mormor använde när hon var yngre.

Man vill ju inte ens fantisera om hur ont det måste göra att ha på sig en så omedgörlig korsett, som till och med är gjord efter någon annans kropp... Ouch!
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-24, 17:32   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men eftersom de alla andra systrarna förhoppningsvis lever än så måste man ändå ha egen korsett efter hand när man vuxit upp? För det går ju förstås inte att turas om att ha korsett "måndag är Emmas tur, tisdag är Annas .. osv" Och jag kan tänka mig att barnkorsett kanske inte är lika jobbig att passa till eftersom de är ganska så cylinderformade och inte så jättestyva heller, i alla fall det jag sett på annonser från dåtiden och om man haft korsett från babyåldern så formas man till korsetten och det blir ungefär samma kroppsform till slut ändå? Men visst, om man råkar få lite galna gener och ha lite extrem skillnad så är det nog jobbigt...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-24, 17:38   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Sen om stålkorsett. Jag tror det är udda förteelser, och helt enkelt för att det är gjort av metall så överlever de tidens tand bättre än de tusentals tygkorsetter som fanns då, som burits tills de fallit ihop. Jag har en känsla av att det mest är rika som har sådant, som kan låta någon göra en stålkorsett som passar precis till ens mått. Men ja det är bara mina tankar, kan vara helt fel.

Jag har bara den känslan eftersom det ofta är just rika som kan unna sig tokigheter. Extremt smala midjor och sådant. De fattiga måste kunna jobba och hade korsetter/snörliv som stöd.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-24, 17:57   #15
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Helena -

Så som jag tolkade texten i boken så användes inte korsetterna förrän man kom i en viss ålder (puberteten?) och alla systrarna var ju inte i samma ålder samtidigt, utan bör ha vuxit ur korsetten när det var dags för nästa syster att komma i den. Bara en teori, som så mycket annat.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons