Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-05-18, 12:42   #16
MorMorsstuga MorMorsstuga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 26
Mitt inlägg hade inget med det historiska rätt eller fel att göra. Mitt svar inkluderade bara passformen på mönstren och den är bra.
MorMorsstuga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-18, 17:37   #17
Sammet73 Sammet73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 35
OK. Dock kan jag inte hålla med om att passformen är så bra heller. För mig funkar mönstren inte utan ändringar. Det blir också som regel väldigt mkt tyg över om man lägger ut mönstret så som de anvisar, så tygekonomin är dålig.
Men jag har en god vän som också använder mönstren och för henne fungerar de bra. Hon behöver sällan göra ändringar. Vad gäller tygekonomin lägger hon ut mönsterbitarna efter eget huvud och sparar in ca 2 m på en av modellerna jämfört med anvisningarna.
Sammet73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 18:30   #18
draksamlaren draksamlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 21
Eftersom jag är vännen föregående talare berättar om kanske det är bäst att berätta att jag (vilket hon inte visste) alltid gör ganska drastiska ändringar i Sofias ateljé-mönster, men att jag ändå tycker att grunden är ok. När jag fått lägga ut över bysten, dra in midjan, korta i ryggen och ändra ärmkullen funkar de bra och är enkla att sy. Dessutom är de snygga (HK eller ej). Det är faktiskt minst lika viktigt. Visst har de väldigt dåligt rykte, men för oss som inte är HK-fanatiker tycker jag att det är utmärkta mönster att utgå ifrån.

Passform är ju dessutom nåt extremt personligt eftersom vi alla ser olika ut, så ett grundmönster kan ge jättebra passform för en person men inte alls passa nån annan. Vad gäller passform mellan bitarna tycker jag att det kan vara si och så med den, men det fixar sig oftast med lite ändringar.
draksamlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons