Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-02-14, 19:53   #1
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Question Quiltat tyg drar sig...

OK, kapitel 2 på jack-projektet. Jag håller nu på att montera fodret m.h.a. min overlock.

Jag ska fodra jackan med quiltat klädtyg, och jag har provat in trådspänning samt (tror jag blev rätt i alla fall) pressarfotstrycket. Differentialen satte jag på ca +0.3 - +0.5 (strax över Normalen i alla fall). Jag tyckte det såg bra ut på provbiten, men när jag sedan sydde sömmen på ryggen så drog sig det övre lagret ca 1-2 cm i förhållande till undertyget, samt att det i sömmen veckade sig lite och blev fult. På rätsidan blev det fint (förutom sömsmånsskillnaden).

Vad gör jag fel, hur ska differentialen egentligen stå när man arbetar i så tjocka material. Jag minns att en försäljare pratade om olika inställningar på differentialen beroende på vilken effekt man vill ha, men det är sent och hjärnan vill bara inte hjälpa till.

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-14, 20:51   #2
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Om differentialmatningen...

Differentialen använder man för att få effekt i tyget. T ex kan man få läckra vågeffekter i elastiska tyger (på flickkläder är det vanligt) eller rynka om man vill det.

Differentialen fungerar så att om du ökar matningen så blir det rynkigt, den får mer tyg än den hinner sy - används om man vill ha rynk. Om du minskar matningen dras tyget ut (=töjs) och du syr fortare än tyget matar - används för att få vågeffekter.

Sen beror det lite på vad man har för material. Vissa material "kräver" att man justerar matningen för att det ska bli bra. T ex i elastiska tyger syr du slätare om den matar fortare.

Sy gärna sakta utan tyg för att se hur matningen fungerar (om du inte gjort det redan). Det är ganska fränt

Generellt skulle jag vilja säga att normalmatning är att rekommendera - men jag är ingen expert i ämnet.

Blev du klokare av det Inte jag, men jag är också trött i huvudet...


Hälsningar Irene Panik
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-15, 08:14   #3
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Jag trodde man kunde använda diffen även för att kompensera dragning, men jag kanske missuppfattade det. Jag har ett svagt minne av försäljarens prat, men inte mer än det.

Jag kanske ska sy tyget på den vanliga maskinen istället... snyft...
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-15, 11:41   #4
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Det blir ju så... Att man kompenserar dragning. Men det kan vara trixigt att få till det och det gäller att tänka rätt. Har inte provat, eftersom jag inte behövt det, men det ska gå! Kan inte tänka mig annat

Kämpa på - ge inte upp!

//I.P
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons