Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-08, 09:55   #16
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Det finns inget som hindrar att man ställer höga krav på arbetsförmedlare, tvärtom....

Dom har ett serviceyrke och ska göra sitt yttersta för att hjälpa alla sina "kunder" och ja, jag vet att dom har det jobbigt och en pressad situation men det är det många som har och ändå lyckas prestera det som krävs av dom - och t.o.m. bättre,,,,

Jag blir tokig på alla dessa likgiltiga bakåtsträvare som inte tillför något!!!!

Hade arbetsförmedlarna jobbat på ackord eller haft provision (=utopi) så hade det varit annat ljud i skällan..

Själv har jag bara varit arbetslös i två månader för lääängesedan men redan då styrde jag upp min första arbetsförmedlare som var både slapp och otrevlig så då fick jag en ny som var lite bättre och i alla fall lyhörd.

Vill också tillägga att jag idag har ett par kontakter hos AF i egenskap av arbetsgivare och dessa personer är helt underbara, så dom finns. Även om dom är lätträknade och lite svåra att hitta bland alla de andra..

LYCKA TILL!! STÄLL HÖGA KRAV OCH GE ER INTE!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 16:01   #17
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tack för uppmuntren!

Jag vet att man kan ställa krav på arbetsförmedlaren men jag hade ju hoppats på att den nya skulle vara bättre än den förra. Just nu så orkar jag inte ta tag i det utan jag kör på ett tag och visar det sig att den nya inte är bättre (hon ska få en chans till, hon kan ju haft en extrem dålig dag ) så ska jag ta tag i det. Nu tänker jag koncentrera mig ännu mer på jobbsökeriet då jag inte behöver tänka på företaget samtidigt.

Ps.Jag vet också att det finns bra, jag känner en privat i Göteborg men det hjälper ju inte mig just nu, suck.
Ds.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 19:23   #18
jumselfia jumselfia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 11
Ge inte upp din dröm!!

Jag och en väninna till mig har startat eget, en barnbutik i Åre, vi har fått stöd och mycket hjälp av AF i vår kommun. Vi har till och med fått starta eget bidrag, vilket innebär att vi får 80% av vår tidigare lön i 6 månader. Alla på AF har varit otroligt vänliga och hjälpsamma. ville bara berätta detta, att det finns faktiskt bra AF också.
Så ge inte upp din dröm, men kanske passar det bättre senare i livet. Jag har själv velat starta eget företag och producera barnkläder, men det blev alltför dyrt, så jag har startat upp en enskild firma på sidan av min barnbutik där jag virkar och syr upp lite kläder för att se kapitalet växa så att jag så småningom kan göra det i större skala.
Titta gärna in i vår barnbutik. www.liteniare.se
Lycka till
jumselfia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 19:48   #19
Elisabeth73 Elisabeth73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 100
jag har en fundering....jag vet inte om den är lite galen men jag har varit inne på att försöka starta någonting inom sömnad . Men jag är lite feg att starta någonting själv, kan vi som har intreset inom sömnad inte försöka att starta någontin tillsamans. typ som en förening eller liknande. startar man en förening kan man ju faktisk söka bidrag mm.
Man hyr lokal tillsamans och inriktar sig på olika ideer som man har kunskap i men allt är samlat på ett och samma ställe. som tex, barnkläder, inredning, egendesignade kläder mm är det någonting som är intresant för er?. kan ni väl höra av er till mig.
Jag har själv arbetat som sömerska utomlands under ett par år nere på Mallorca.

Nu i sommras var jag med i en filmproduktion med filmen Bella och Real som kommer gå upp på biograferna nu i höst. Filmen har även gjort en DVD-verson som kommer senare.
Min roll i filmproduktionen var kostmör och makeup assisten.
Så jag har lite "skinn på näsan"
Hör av er om ni tycker det låter intresant så kanske vi kan sammarbeta och göra någonting bra tillsamans.
MVH
Elisabeth
Elisabeth73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 20:11   #20
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Vad tråkigt Alvan att läsa att du bestämt dig för att lägga ned. Det behövs verkligen såna som dig som har egna idéer kring hur barnkläder kan se ut. Med tanke på likriktningen som man ser i många större kedjors utbud (och uppdelningen mellan flick- och pojkkläder) så är det synd att inte fler duktiga personer får chansen att komma fram. Men tyvärr är det ju dom med pengarna som styr... :/
Lycka till med dina nya planer och jag hoppas att du ser en möjlighet att pröva igen längre fram!

Beatrice.
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 20:44   #21
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Jag tycker också det är tråkigt att det inte gick Alvan!
Av det vi ser här på sysidan är du så duktig och "service-minded" att det borde faktiskt gå hur bra som helst!
Men det får mig att börja fundera på varför kvinnor så lättare ger upp än män som det stod i någon undersökning nyligen (utan att påstå att det inte är rätt för dig att ge upp förstås!)
Beror det på hur man bemöts av banker, arbetsförmedling etc som kvinna? Att man inte får lån - speciellt till något så kvinnligt som textil?
Att kvinnor möter flera hinder än män?
Hur kan man eventuellt ändra på det? Kan kvinnor som vill starta eget få mera stöd av varandra t.ex här på sysidan? Eller i et eget nätverk som någon föreslog?

/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 23:31   #22
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
Har själv vart inne på att starta eget två ggr, men båda gångerna har ekonomin trasslat till de..

De enklaste e nog egentligen att ha ett deltidsjobb och starta upp ngt vid sidan av, som en deltidssyssla med och lyckas man få upp det och få igång det så kan man ju säga upp sig från deltidsjobbet och bara ägna sig åt firman..

Tror jag ska försöka slå upp firman när jag fått tag i ett jobb som kan finansiera de hela.. Men tills dess kör jag de som hobbyverksamhet
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-02, 14:56   #23
DesignByEllie DesignByEllie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 4
Har du försökt få starta-egetbidrag?

Om man upprättar en noga planerad affärsplan, så är detta inte alls omöjligt. Gärna tillsammans med en revisor, samt att man går starta-egetutbildningen som i sådana fall ska erbjudas?

OM du ångrar dig, så vill jag att du ska veta, att om du startar upp ändå, så får du behålla din akasse-grundande ersättning, som den är INNAN du startade företaget, om du lägger ner din firma innan den 12:e månaden. (18 månader om du får starta-egetbidraget, då detta är en överhoppningsbar period).

Har du undersökt det? Då får du ju ändå behålla den inkomst som du har idag, från a-kassan!
DesignByEllie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-02, 15:04   #24
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Om handläggaren på AF fortsätter krångla och kommer med negativa vibbar tycker jag du ska kräva att få en annan handläggare. Jag tror man har rätt till det - man vill ju ha förtroende för den man ska ha kontakt med.

Jag har själv fått kommentarer tidigare som "sök iallafall, det är bra träning" när de tyckte att jag skulle söka jobb som kräver truckkort och att jag kunde felfri finska (ingetdera stämmer in på mig) men det är ju slöseri med både min och arbetsgivarens tid.


Nej, kräv en annan handläggare som lyssnar på vad du säger och som bryr sig.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-02, 15:22   #25
DesignByEllie DesignByEllie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 4
Det är bara att säga när du ska träffa någon på arbetsförmedlingen att: Den personen och jag kommer inte överens, så jag vill gärna ha någon annan. Det har jag gjort, och det var inga som helst problem.
DesignByEllie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-02, 19:49   #26
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Har gjort det och fick en ny efter ett tag, den nya och jag fick ingen bra start men efter vårt förra samtal där jag blev riktigt arg så verkar hon förstått vad jag vill så hon ska få en ny chans.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 19:42   #27
hansen hansen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 51
inte för att jag tror att det är till så stor tröst, men det verkar vara ngt genomgående med arbetsförmedlingen: déras handläggare är totalt värdelösa , (har ingen aning om varför de är där) & dessutom verkar de flesta vara sadister med (vill gärna sparka på allt de tycker se sig liggande). Har snackat med en hel del folk & det är detsamma landet igenom. Kämpa på bara, du fixar det! Inget hindrar dig från att driva ett företag, samtidigt som du söker en anställning. Med din talang sedan Alvan!!!! (Ih?!?!!!! Jag käner igen dig från crafter, du har alltid urbra grejjor postade jue!!!!)
hansen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-04, 11:55   #28
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tack Vet inte vad jag hade gjort utan alla bra och uppmuntrande kommentarer härifrån och Crafter. Det gör att självförtroendet hålls uppe
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 09:11   #29
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Har du funderat på att sälja på kommission nånstans till att börja med?
Dina ursöta barnmössor med grodor och flugor tex skulle nog kunna funka på Designtorget. Då har man en sk säljstart på 4 veckor där man ser om det funkar, och sen löper det på 4 veckor i taget tills endera parten säger upp avtalet.
Titta på http://www.designtorget.se och se om det kanske kan vara nåt för dig.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 09:16   #30
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jo tack jag har funderat på det men jag tycker det försvinner för mycket i kommissionen med tanke på jobbet man lägger ner.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons