Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-10-06, 12:10   #1
akiaki akiaki är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 1
Timkostnad för sömnad/kläddesign?

Jag har sökt nätet runt för att försöka få ett hum om vad som är en rimlig timkostnad att ta ut för det arbete jag gör.
Låt säga att jag ska sy upp ett plagg till någon; jag skissar, jag måttar personen, jag köper in material, jag syr, prövar på personen, och ändrar det som behövs.
Förutom materialkostnaderna såklart, undrar jag om någon vet vad man borde ta i timmen för detta?
Då jag är enskild firma, behöver jag ju inte tänka på lönekostnader eftersom det är jag och ingen anställd som gör detta.

I andra fall syr jag helt enkelt på egen hand och säljer till den som vill köpa, och jag har samma problem med prissättning där.

Vore fantastiskt om någon kunde hänvisa mig till lämplig sida eller koMma med underbyggda förslag på timkostnad/ersättning.

Samma sak då det gäller att sälja på kommission - vad är en bruklig procentsats där?
akiaki är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-06, 17:21   #2
Virre.Design Virre.Design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 22
Det är väldigt svårt att säga hur mycket du ska ta betalt. Tyvärr är nog den tråkiga sanningen att det måste du räkna ut med alla utgifter och intäkter du har. Om du har jobbat ett tag borde du kunna räkna på det.
Hur länge har du haft företag?

Jag går en starta eget kurs och kommer snart vara i samma sits som dig. Hur mycket ska jag ta betalt för jobbet jag gör.
Den uppfattningen jag har fått från kursen är att många nya företag tar för lite betalt och blir snart skuldsatta. Det tipset jag skulle ge är att ta heldre mer betalt för att vara på den säkra sidan. Men jag förstår att det är svårt. Kunderna ska vilja betala också.
Virre.Design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-14, 16:46   #3
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Hur mycket du skall ha betalt i timmen har jag ingen aning om men däremot normala procentsater när man säljer på kommission.

Jag har sålt kläder i två fysiska butiker i min stad. På båda ställena fick jag 60% av konsumentpriset och butiken 40%. Butikerna drog moms på sina 40% men inte jag då jag inte är momsredovsiningsskyldig (har hobbyverksamhet).
Jag vet inte riktigt om det är så man skall göra med momsen, min bror som är ekonom visste inte heller men tyckte att det lät rimligt.

Jag har sett en fysisk butik i Göteborg som tar 50% efter det att momsen är dragen och dessutom tar ut en hyra på 400kr i månaden. På andra änden av skalan finns tex signerat.se som tar 25% på hela beloppet inkl frakt och några hundralappar som en registreringsavgift.

Personligen skulle jag aldrig sälja grejer om jag fick mindre än typ 55%-60% då jag står för all ekonomisk risk och återförsäljaren inte tar någon!
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 12:44   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Prissättning handlar ju väldigt mycket om kvalitet också. Man kan nog inte generellt sätta ett timpris. Som yrke/sömmerska med design och firma borde väl 400 kr timmen vara rimligt som de flesta andra företag. Men som sagt man betalar för kvalitet.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 14:45   #5
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Jag vet bara när jag läste till sömmerska så hade vi riktiga kunder. Men vi räknade aldrig någon timlön, utan det var ett satt pris vad en tex en kavaj skulle kosta i arbetskostnad, sedan tillkom ju all material (tyg, (om kunden inte själv hade ett eget), knappar, tråd....). Så det är bättre att sätta en kostnad för vad du syr då + materialkostnaden, för ska du räkna timlön så kommer det bli för dyrt och ingen vilja köpa (tex en kavaj tar ju längre än en timme att sy).
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons