Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-13, 09:24   #1
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Sy dit kantbanden för hand?

Hej!
suttit och tittat på detaljbilder av korsetter och såg att en tjej sytt dit kantbanden för hand, någon annan hade sytt hela korsetten för hand. Syr man alltid kantbanden för hand? Är det andra moment man bör göra för hand med? Får snart hem mönster och stål så är vetgirig....Är det vanlig snedslå man använder eller behöver den ha någon speciell bredd? Har någon en uppfattning av ungefär hur mkt tyg det går åt till en ÖB i stl 34? (har ett tyg hemma jag skulle vilja prova med om det räcker)
Mvh Maria

Senast redigerad av pysseltjejen den 2009-02-13 klockan 09:25. Anledning: stavfel......
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 09:44   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Kantbanden: jag viker ut mina kantband, lägger dem på utsidan så det ligger kant-i-kant med korsetten och syr i vecket närmast kanten med maskin. Sedan viker jag det över kanten, sträcker det lite och nålar fast det på insidan och syr, från utsidan med maskin, precis i "vikkanten". Jag har tidigare sytt på maskin första sömmen och sedan sytt för hand på insidan.
Fördelen med maskinsömnad är att det kan vara lättare att sy noggrant och exakt; alla sömmar ska sys med exakt lika stora sömsmåner, annars får du en del trist merjobb.
Däremot kan det vara fint att brodera över ändarna på stålen. Det får man göra för hand dock.
Annars kan jag inte komma på några handjobb precis. Men som sagt man kan ju sy korsetten för hand om man vill.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 11:16   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag brukar inte använda kantband utan göra smala infodringar och då syr jag fast den enda sidan för hand på insidan av korsetten. Sedan så tråcklar jag ihop yttertyg och de två fodertygslagrena innan jag syr det på maskin, men det är det enda jag gör för hand.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 11:50   #4
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det skulle jag vilja se på bild.
Jag sydde en korsett som skulle ha veckad tyll stickande upp i överkanten. Det blev i princip att jag vändsydde den korsetten. Inget jag rekommenderar dock.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 15:41   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Kantningen? Nu har jag ingen bild på insidan, men här är en bild på utsidan på en i alla fall:

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=44934 (Bortse från rynkorna, de är inte lika illa nu när det stumma tyget fått töja sig lite). På utsidan är infodringen sydd med maskin ihop med yttertyget (enbart). Insidan har helt enkelt en svart kant av samma tyg som yttertyget som går ca 2 cm ner. Där är den sydd för hand ner med osynliga stygn. På utsedan är den sydd med maskin ihop med yttertyget (enbart).

Den första korsetten jag gjorde (den andra som finns på bild någonstans i mitt album vändsydde jag nedtill och gjorde en infodring upptill. Den var dock vidare och det blev inte lika snyggt. Att vändsy är dessutom svårare att få platt och jämnt. Infodringsmetoden är betydligt smidigare, och, syns inte från utsidan. Jag tycker inte om synlig kantning. :P

Jag tycker inte om traditionell kantning eftersom jag tycker att den syns för mycket.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 16:16   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag har beskrivning till någon 1600-talskorsett där man fäster ett band på utsidan men tvärtom vad jag beskrivit ovan. Sedan syr man så nära kanten man kan och viker sedan in bandet på insidan.och syr fast det för hand. Tanken är att det INTE ska synas alls.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 18:39   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det låter nästan exakt som det som jag gör... Hur som helst, påhittighet är bra. Då får man till det som man vill ha det.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 18:46   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag får fixa lite bilder då ...
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons