Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-04-22, 17:47   #1
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Tillverkningstips till 1700-talskorsett

Hej hopp!

Snart är exjobbet färdigt och skaparlusten har åter börjat göra sig påmind... Nu ska det tillverkas ett styck tjusig 1700-talsklänning och till den behövs givetvis en korsett! Har tänkt mig modell A av Buttericks mönster med fyra olika korsetter.

Har inte sytt en 1700-talare förut så nu undrar jag följande:

1. Hur ska man tänka med mått över byst? På 1700-talare väller ju byste över litegrann, så man kan ju inte riktigt gå efter sitt eget bystmått.

2. Hur påverkas kvalitén om jag kör en halvstålad korsett istället för helstålad, och var på korsetten är det mest ok att skippa skenor? (eller kör man helt enkelt varannan bort?)

3. Övriga saker att tänka på som är annorlunda mot viktoriansk korsettsömnad och som är lätt att göra fel på emottages tacksamt!!!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-22, 18:44   #2
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Inte riktigt tid att skriva en uppsats, dessutom har jag mer sytt 1600-tals-korsett, men om skenor kan jag iaf nämna:
Jag skulle säga att stålskenor är en nackdel, vettiga plastskenor i en fullbenad tycker jag nog är trevligast. Man måste tänka på att det blir ganska stor viddskillnad på en fullbenad och halvbenad eftersom skenorna tar en del tyg i omkrets kring varje skena.
Oj vilken flummig förklaring, men du förstår kanske ändå =)

Jag kommer inte ihåg om det är sprialsnörning eller "vanlig" på det mönstret, jag tycker hursom bättre om en spiralsnörning, jag inbillar mig att det är mer tidstypiskt, men är inte helt säker på 1700-tal.

när jag gjort mönster har jag bara hållit bysten som den borde hamna och mätt den i det läget.
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-22, 18:52   #3
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Plastic - kolla VenaCavas olika "plastiska valben". Med kanske 60-70 stål blir den ganska tung med stål-stål.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 08:59   #4
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
1. Jag har aldrig sytt Buttericks mönster, men 1700talarna är konstruerade så att bysten automatiskt spiller över lite, så med ett bra mönster ska du inte behöva tänka på det.

2. En halvbenad korsett andas bättre än en helbenad, så det är definitivt en fördel. Min 1700talare är halvbenad baktill och på sidorna men helbenad i framstycket. Framtill är det ställe jag inte tycker att du bör snåla, det är ju där det oftast är mest motstånd mot att skapa den konformade siluetten. Däremot kan jag säga att min nya 1700talare kommer att vara halvbenad på hela, det brukar räcka om man inte är väldigt kurvig.
Jag svär annars vid riktigt stål, men till väldigt benade korsetter och stays rekomenderar jag plast, för att det är lättare och framförallt om man har en helbenad så behöver man lite mer flexibilitet än stål. Men använd riktiga korsett plastskenor (se leningrads tips från Vena Cava) och inte cable ties/buntband.

3. Den största skillnaden mot viktorianska är att det är en annorlunda siluett man vill få fram, så det gäller bara att ställa om i huvudet och minnas det så flyter det på. En annan sak som är ett rent helvete i 1700talarna jämfört med viktorianska är bandkantningen. Det är bara att prova sig fram till en teknik som funkar och sen ita ihop. Det finns en del tips om det i den här tråden. Sen är det lite annorlunda att räkna ut hålen för snörning bak, eftersom det ska vara spiralsnörning, men det borde ditt mönster förklara.

1700tal är det vackraste som finns, så ha det kul,
och njut av att skapa något så fint, och glöm inte att dela med dig av resultatet! Lycka till!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 09:06   #5
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Har du kollat mönstren från Mantua Maker och Recreating History?
Båda finns på VenaCava.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 10:53   #6
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag ritade upp ett mönster efter Corset and crinolines och resultatet ser du i mitt galleri.
Jag gjorde en halvbenad med peddingrotting i (det var det mest tidstypiska jag kunde få tag i, jag ville göra det så 1700-tals mässigt jag kunde).

Jag är rätt kurvig men jag tyckte halvbenad höll in riktigt bra. Jag tror att om man kör halvbenad så är benen som ligger på tvären över bysten extra viktiga för att få rätt form.

En kritisk punkt i passformen enligt mig är vinkeln på axelbanden. Sy en toile och prova av det ordentligt!

Förövrigt tyckte jag att en 1700-talare är betydligt enklare att få bra än viktorianskt med undantag för kantningen, det är en mardröm...

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 09:22   #7
klyka klyka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 48
Jag använde buttericks mönster, det som har snörning både fram och bak. Det är svårt att snöra sig själv i ryggen eftersom att man bara har ett snöre istället för två som i en viktoriansk korsett, därför är snörning fram att rekommendera om du vill kunna snöra dig själv.

Dock la jag till en framplatta under snörningen, så jag tog in ganska mycket i framkanterna. På det viset kan man gå upp och ner i vikt utan att behöva sy en ny korsett varje gång.

Om du gör toillen i ett stadigt tyg så kan det puffa upp brösten så du ser hur du ska skära till mönstret, jag lyckades göra det på det viset.
klyka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 09:28   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Lithia: jag såg att du hade mycket få stål i din korsett, eller har du dolda stål också?
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 10:29   #9
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
leningrad >>
Den är halvbenad så de skenor som syns är de som finns. Den fungerar bra men jag tror det är de som går på tvären + att jag använt 2 lager mangeldukslinne som gör tricket med formen. Ett för klent tyg och så få skenor kan nog bli lite vekt...
Och som sagt, det är inte stål i den korsetten, det är peddingrotting, så korsetten väger ingenting. Men jag rekommenderar inte experiment med peddingrotting om man inte med säkerhet vet att man kan förvara korsetten helt platt när den inte används för rottingen kan gå av när den torkar...
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 11:26   #10
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Sydde MantuaMakers 1700-talskorsett "helmantlad". Det blev 70 stål nånting. Men sydde i lin och när jag var klar hade den sträckt sig och blivit 10cm vidare ....
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 13:37   #11
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Ja vanligt linne är ingen hit till korsetter har jag kommit framtill. Jag använde det som foder till en korsett och då lyckades ett ståll ta sig igenom tyget (fast det var skollor på).
Linne blir för mjukt helt enkelt.

Men mangeldukslinne är en helt annan femma det är helt sjukt stelt och ger sig inte en tum.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-02, 14:22   #12
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
En sak som inte har med själva tillverkningsproceduren men som jag ändå undrat över, är varför man har "flärparna" nertill som alla som bandkantat dem svär över. Är det nån slags flexibilitetsfunktion?

(Har börjat klippa i tyget nu, det blir en 3,5-lagerskorsett med lite färre skenor än originalet)
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-02, 14:32   #13
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Säkert bara för att de tyckte det såg läckert ut för 300 år sedan ... Jag tror MantuaMaker har varianter i sitt mönster med och utan flärparna.

Kan man kanske försöka vändsy??

Senast redigerad av leningrad den 2008-05-02 klockan 14:38.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-02, 17:41   #14
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
I love the flärps!
Du som är van vid viktorianska har säkert inte tyckt att de skär in i midjan eftersom de korsetterna går ner i en mjuk kurva över höfterna, men på tidigare tex renässanskorsetter slutar korsetterna oftast vid midjan utan flärpar och skaver då in en del i midjan. Flärparna gör att stålen inte skär in men ger ändå en konformad siluett.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-05, 11:16   #15
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Flärparna förhindrar att korsetten gräver sig in vid midjan samt att man förr gjorde snörhål i dem och satte fast sina underkjolar i dem.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons