Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-02-01, 17:04   #1
lintuisaangel lintuisaangel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 8
Första gången

Hej!
Jag går andra året på gymnasiet, hantverksprogrammet textil.
Nu är det så att jag så hemskt gärna vill sy en korsett i läder i en av våra kurser. Jag vill väldigt gärna ha tips på hur man gör överhuvudtaget, tex med mått osv.. (förmodligen kommer min lärare hjälpa till att vägleda, dock är vi många elever)

Om det blir som jag planerat så skall det inte vara en underbystkorsett.
Detta är ju en korsett som jag förmodligen kommer använda under ytterst speciella tillfällen. (om jag vågar använda den alls) Kommer jag ändå behöva ha skenor och sådant som jag läst om även om det är ganska grovt läder?
Är läder överhuvudtaget ett bra material att pröva att göra en korsett i för första gången?

Uppskattar alla svar och tips!
lintuisaangel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-01, 17:25   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
[SIZE=4]NEJ!!!![/SIZE]

Jag har sytt 50++ korsetter och skjuter upp läderkorsetten till nästa eller näst-näst-nästa projekt.
Läder eller skinn är i sig inget speciellt lätt material att jobba i. Att sy en korsett i skinn är att be om problem ...

Fast: om du får tag i ett tunnt skinn som du kan sy du kan sy i maskinen precis som vilket tyg som helst, har ordentligt med hjälp och support och dessförinnan sytt upp en toile så du vet att fasonen och mönstret är rätt - KÖR!!!!!
Förutsätter att du är ung och orädd - testa det här medan du törs. Men var beredd att den kan kosta en slant.

Se till att ha ett riktigt bra mönster - jag rekommenderar Truly Victorians korsettmönster. Finns hos VenaCava.
I övrigt gäller samma "regler" som för korsetter i tyg.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-01, 17:49   #3
Vampi Vampi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 5
håller med leningrad att en läder/skinn är INTE det bästa att göra sin första korsett i. dock finns det mycket fuskskinn att tillgå, så om du tvunget vill ha skinn/läderlook på din korsett så är det ett bättre alternativ. Se bara till att det inte är stretch i materialet för då kan det bli svårt att få det snyggt och kräver att man har mellanlägg som stryks på.
skenor dvs stål SKA du ha om du tänker göra en riktig korsett (det tycker jag man ska om man ändå håller på) och inte underklädestypen med dåliga plastskenor.
Vampi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-01, 17:53   #4
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Citat:
skenor dvs stål SKA du ha om du tänker göra en riktig korsett (det tycker jag man ska om man ändå håller på) och inte underklädestypen med dåliga plastskenor.
WORD! Lägger du energi och pengar ska det inte fuskas. Det vore ju som att bygga en Bugatti-kopia och stoppa i en gräsklipparmotor.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 06:41   #5
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Jag håller delvis med föregående två talare. Det är nog inte så lätt att börja göra en korsett i läder, men om du är mycket van att jobba med läder så behöver det inte vara svårt.
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 08:25   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Vad har du för tidigare erfarenheter av läderarbete?
Om du gör en riktigt kraftig läderkonstruktion, på nivå; vaxhärdning och läderplastik och grejer borde du kunna göra en tillfälligt fungerande korsett i bara läder utan att använda skenor...
Men det är ett helt annat hantverk och täcks kanske inte riktigt av sysidan.

Vill du "sy en korsett" i mer traditionell bemärkelse så blir lädret bara en snygg yta. Jag håller med Leningrad. Om du bara är beredd att sy provkorsetter tills du har något som verkligen sitter som det ska så kan du ju alltid använda läder ytterst för utseendets skull, men tänk på att du inte kan sprätta bort en söm i läder, så har du sytt fel så har du.
Kanske bättre att välja ett lite mer förlåtande (och billigare) material till första gången, så att det räcker att sy om en söm om det blir fel, snarare än att bli tvungen att börja om från början.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 11:00   #7
lintuisaangel lintuisaangel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 8
Den enda erfarenhet av läder jag har är från en ortpedverkstad där jag jobbar under praktik och lov.
Men då blöter man upp lädret, formar det på en gips och sedan klär med ett skinn och avslutar med en stickning.

Vi får se, kanske bättre att jag byter till ett lättare läderprojekt då istället!
lintuisaangel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 19:47   #8
FrkLivredd FrkLivredd är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 2
Hmmm... Skal man bryte mot det alle andre sier her, da. Vil bare nevne at mitt første korsett sydde jeg i møbelskinn. Jeg var 17 år og gikk i gymnasiet og hadde ingen videre kunnskap om korsettsømnad, eller skinn for den delen. Det var en ub med axelband og resultatet ble helt ok! Om du syr en stadig toile først og har tilgang til en skinnmaskin burde det gå bra. Som noen her sa; kanskje best å gjøre det før man blir så gammel at man ikke våger
FrkLivredd är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons