Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-01-31, 17:46   #16
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Japp, leningrad har rätt, planschetter = busk = "knäppningsanordningen". Det snakehunter tänkte på är alltså fjädrar (eng boning). Så ni använder rätt termer vid sökning av material.

Personligen tycker jag att rigilene är djävulens påfund. Om man vill ha plast så finns det bättre av plast. Men stål är bäst. Om man inte vill ha så styvt kan man ju använda spiralstål (ser ut som tillplattad telefonssladdspiral, metallfärg), det är väldigt flexibelt men ändå stabilt för att vara bekväm och inte vika/skära in. Finns smala också som är jätteflexibla och skulle nog funka bra i tunnare corsage/bustiers.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-31, 18:44   #17
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Corsage är ingen korsett och är inte figurformande. Egentligen syftar man på övre delen av en kvinnoklädsel som en gång i tiden bars utanpå korsetten. Den hade då oftast snörning fram och var ärmlös eller hade avtagbara ärmar. De snörades inte på samma sätt som en korsett heller. Påminner lite om dirndl. Numera verkar det som om corsage blivit mer synonymt med en överdel som antingen påminner mest om en lång BH, enkel korsettliknande topp eller en överdel till typ finare fest-/bal"klänning" (kjol+överdel).

Nu spekulerar jag högt alltså....
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-31, 22:34   #18
snakehunter snakehunter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 14
ja corsagen är inte figurformande men jag sydde den så kroppsnära jag kunde, skulle kanske gjort en korsett istället det var min första så detta kändes lite enklare. vet ej om danskarna kallar fjädrar planschetter blev lite förvirrad när jag läste mönsterbeskrivningen. jag tänkte om man sydde fast rigelinebandet över sömmen med tvillingnål men det fungerar kanske inte så bra? jag har inte provat så jag vet ej.
snakehunter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 09:26   #19
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Titta i Stoff&Stils katalog; där kallar man "valben" (plast) för planschett, vilket är felaktigt.

Nu när du sytt en topp kan du ju våga dig på en riktig korsett. Det är säkert inte alls bortkastat, det jobb du gjort.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 12:08   #20
snakehunter snakehunter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 14
jag kommer säkert att ge mig på att sy en korsett jag är en amatör men man blir inte bättre om man inte provar, får se om jag hittar någon "vän/kompis" som vill ha en sådan.
snakehunter är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons