Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-10-31, 18:31   #1
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Coverlockmaskin

Hej!
Jag har en Brother overlock 3034 som jag är nöjd med. Vill köpa till en coverlock, men har ingen aning om vilken jag ska välja! Hur är det gällande Elna 444? Den är ju inte så dyr, men är den användarvänlig ändå och syr snygga sömmar? Har läst recensioner om olika maskiner här på sysidan och det är ju blandade omdömen såklart.
Jag undrar också vad det är för skillnad på top cover och coversöm?
Är såå tacksam för tips från er kunniga!
Hälsningar Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-01, 07:21   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Inte så helt enkelt att förklara det kort, men jag gör ett försök.

En overlock skär av sömsmånen, och kantar i ett moment. Den kan sy ihop samtidigt.

En täcksömsmaskin (coverstitch) fållar utan att skära av tyget. Med en nål blir det en kedjesöm, med två eller flera nålar ser det ut som två eller flera raksömmar på framsidan medan baksidan får ett vackert hopflätat mönster, se nederkanten på konfektionssydda trikåtröjor. Den sömmen används som dekoration om man syr från avigan.

En topcoverstitch (vad heter det på svenska?) syr så att den dekorativa sömmen kommer på fram- och baksidan samtidigt.

Ju mer komplicerade sömmar maskinen kan åstadkomma desto känsligare är den för krångel, det finns alltså inte så många maskinmärken som gör topcoverstitch.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-01, 08:56   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Jag vet inget om Elna 444 annat än att den liknar Janomes täcksömsmaskin, som tycks vara svår att ställa in och många svär över den tills de plötsligt klarar av den. Andra ger upp och satsar på Babylock i stället.
Singer har en prisvärd täcksömsmmaskin som är ganska ny på marknaden. Folk tycks vara nöjda med den.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-01, 19:02   #4
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Japp, Janome Coverpro 1000CPX och Elna 444 är samma maskin. Allt som skiljer är dekaler på maskinen. Personligen tycker jag Elna med sina blåa dekaler ser snyggare ut än den bleka Janome fast själv hade en Janome Coverpro, men det var bara för att den kunde jag få tag på lättare för ett acceptabelt pris.

Janome kändes enkel att trä. Den kunde lyfta pressarfoten högt och den hade bra bandkantare som kunde köpas separat. Differentialmatningen var steglös och intervallen var stor, större än några andra jag sett. Men det tog ett tag att förstå sig på varför den gillade missa stygn, särskilt, när den sydde över sömmar/sömsmåner. Mina slutsatser var att pressarfotstrycket var väldigt viktigt för min maskin, för att mata tyget så jämnt som möjligt över sömmarna. Om maskinen "stampade" på sömmen, eftersom det blir ju rejalt tjockare där, så var det missade stygn där. Samtidigt var det ju en balansgång - om du höjer pressarfotstrycket för mycket på trikå, då tänjs ju tyget mer än det behöver. Nålarna var också viktiga. Minns inte exakt hur regelbundet jag behövde byta nålar, men rätt som det var kunde den missa stygn. In med nya nålar - och allt var ok igen. Så jag tror att Janome (och Elna) Cover kräver att man lär känna maskinen ordentligt. Man t ex startar och avslutar sömmarna på lite annorlunda sätt än med vanlig symaskin (det går t ex inte dra ut plagget underifrån pressarfoten hur som helst, utan den ska dras bakåt, inte åt sidan). Manualen som följde med maskinen var så kortfattad, men det finns en hel del hjälp på nätet.

Topcover-sömmen kan du se på töjbara sportkläder, t ex löpartights. Men som suskal skrev, flera möjligheter ger känsligare maskiner. Då har du en till gripare, som sitter vid nålstången och drar tråden där i exakt ögonblick.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-01, 22:08   #5
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Talking Tack!

Tusen tack för era svar! Förstår nu skillnaden på cover och top cover.
Kan berätta att jag idag inhandlat en Singer coverlock, kunde inte hålla mig när jag hittade den i butik i Malmö. Har packat upp den och läst manualen men inte kommit igång att prova den ännu. Det ska bli mycket spännande!
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons