Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-09-15, 23:53   #1
gjoo gjoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2015
Inlägg: 2
Husqvarna 2000, PROBLEM!!!!

Hej! Vad glad jag blev, när jag hittade ert forum!
Någon kanske kan hjälpa mig med problemen med min gamla trogna symaskin (från 70 talet modell 6430)

Syr oftast rak och sick-sack. När jag bytte sömväljaren, kom problemen! - maskinen syr bara raksöm. Stygnlängdsratten fungerar som den ska, men händer inget när jag vrider på den.
Gick igenom allt, rengjorde, smorde, alla knappar, rattar, trådar, allt är enl. bruksanvisningen.
Tacksam för tips att få ordning på mina problem

/Gjoo
gjoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-18, 14:31   #2
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
gjoo skrev: Visa inlägg
När jag bytte sömväljaren, kom problemen! - maskinen syr bara raksöm. Stygnlängdsratten fungerar som den ska, men händer inget när jag vrider på den.

/Gjoo
Om jag förstått dig rätt så fungerar stynglängdsratten men stygnlängden ändras inte. Vad menas?
Fungerar inte sick-sack (nålrörelsen i sida) på någon av sömmarna. Nålrörelsen i sida styrs av kamdrevet och mönsterväljaren där kammarna påverkar en länkarm som styr nålrörelsen i sida. Fungerar inte sidorörelsen på någon av sömmarna är det troligen dags att rengöra mekaniken.
Lite bättre beskrivning av felet gör det lättare att komma med råd.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-19, 06:46   #3
eva-e
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Jag ärvde en gång, kanske precis som du, en gammal Husqvarna 2000 från 1970-talet. Vid något tillfälle gick den sönder, och när jag långt senare för två år sedan köpte en ny, rekonditionerad, symaskin "Husqvarna 2000" från Symaskinsagenturen i Göteborg, fick jag förklarat för mig att just detta är tecken på ett allvarligt irreparabelt fel i maskinen (eller rättare sagt: det kostar för mycket för att reparera). Minns inte exakt vad mekaniken kallades, men problemet var just så som du beskriver: maskinen syr bara raksöm. Tydligen är detta ganska vanligt, så kolla upp detta med lämplig symaskinsleverantör, och om om maskinen är ohjälpligt förlorad, kan du alltid spara dina tillbehör till maskinen, plastlådan, "rattarna", osv. och köpa en rekonditionerad maskin för en spottstyver. Jag köpte som sagt min maskin från Symaskinsagenturen i Göteborg trots att jag bor i Stockholm, den levererades med Posten eller Schenker till "min" ICA-butik. Att däremot köpa en orekonditionerad maskin Husqvarna 2000 kan jag tycka är lite vanskligt med tanke på att de är rätt gamla nu, och eftersom att man då riskerar man att råka ut för samma typ av fel på denna maskin.
  Svara med citat
Gammal 2015-09-19, 14:42   #4
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Citat:
eva-e skrev: Visa inlägg
Minns inte exakt vad mekaniken kallades, men problemet var just så som du beskriver: maskinen syr bara raksöm. Tydligen är detta ganska vanligt, så kolla upp detta med lämplig symaskinsleverantör
Tänker du på den fasta kammen i Husqvarna 2000 (del 4111595-01)? Kostar upp mot 600 kr i matrial tydligen. Ingen aning om arbetskostnad.

http://webshop.husqvarnabutiken.se/o...-fast-kam.html
http://webshop.flitiga-fingrar.se/hu...-50013568.html
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-20, 17:01   #5
eva-e
Guest
 
Inlägg: n/a
Minns faktiskt inte vad det hette, så det får TS söka fram vad gäller hennes egen maskin. Det jag minns, däremot, var att just det specifika felet (vad detta nu kallades...) gjorde att det inte "lönade sig" att reparera maskinen. En symaskinsreparatör borde snabbt kunna svara på det.
  Svara med citat
Gammal 2015-09-21, 08:01   #6
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Den Husqvarna 2000 jag hade en gång lade av pga ett sånt fel och det lönade sig inte att reparera den.
För ett något år sedan visade mig Petar i Tyresö att han tillverkar sådana reservdelar själv.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons