Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-12-25, 18:15   #1
tl_8787 tl_8787 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 75
Ni som vet!

Om jag vill sälja lite varor som jag köper in från USA samt lite grejer jag syr själv i en liten webbutik på min fritid (är anställd 100%) och gör det mest för att det är kul ev blir det en liten vinst, är det en hobbyverksamhet? Hur gör man med importen, om inte tullen tar mina saker så jag får betala moms ska jag då kontakta dom för att göra rätt för mig för att alla papper ska vara ok? Hur spar man kvitton på sådant som privatpersoner handlar i min webbbutik? Betalningsätt kommer ju vara bla förskotts inbetalning till plusgiro. Hoppas på att ni kan hjälpa mig.
tl_8787 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-25, 21:18   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
om du inte registrerar ett företag blir det hobbyverksamhet. Du får betala tull och moms innan du får ut varerna från posten eller vilket fraktbolag det än är. När du säljer gör du någon form av kvitto och behåller en kopia själv.
Du får deklarera vinsten på en särkild deklerationsblankett för hobbyverksamhet, därför måste du spara alla kvitto för inköp och försäljningar.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-25, 21:41   #3
tl_8787 tl_8787 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 75
Tack Ann-Christin x!
Vad gör jag när försänelsen kommer direkt hem i postlådan och det inte blir någon tull, det blir ju så ganska ofta vid små försändelser? Jag beställer även spännen till det jag syr själv från USA eller Taiwan och då brukar det stå tullfrit ibland är det ok eller hur gör jag? Det är ok då att sälja importerade grejer och fortfarande kalla det en hobbyverksamhet? Hur sparar jag kvitton vid förskottsinbetalning till plusgiro, kan jag räkna kontoutdraget som ett kvitto? Ursäkta alla mina dumma frågor, men frågar man inte så får man inget veta!
tl_8787 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-26, 09:47   #4
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Tacka och ta emot om du får det tullfritt och momsfritt.Det är ju du som privatperson som importerar sakerna det är förmodligen små försändelser.
Det enda du kan göra är att begära någon form av kvitto eller faktura i dina paket och i värsta fall får du väl använda ditt konto utdrag.
Om du vill ha ett papper på de pengar du får in köp ett kvittensblock med karbonpapper emellan och skicka med ett i paketet och ta ett själv.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-26, 10:05   #5
tl_8787 tl_8787 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 75
Kanon Ann-Christin, tack så hemskt mycket, det med kvittot var ju en super idé. Ska in till stan idag och köper mig då ett sådant block på City Gross + pärm till alla papper. Vet du hur mycket får jag sälja för innan jag måste ansökan om FA skatt istället för Hobbyverksamhet, är det när jag sålt för 30000kr eller när vinsten är över 30000kr eller det annat som gäller?
tl_8787 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-26, 12:47   #6
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Man säjer omsättning alltså sålt för den summan. men vet ej hur noga det är.
Det viktigaste är att deklarera om man har någon inkomst.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons