Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-02-04, 14:25   #1
tl_8787 tl_8787 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 75
Hur väljer man??

Hur väljer man vilket quilt projekt som ska sys när man vill göra allt? Det är så svårt att välja, hur gör ni??
tl_8787 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-04, 15:33   #2
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
välja projekt

Hej Tiina! Det var ingen enkel fråga, jag har aldrig tänkt på det. Men, ofta funderar jag på om det behövs nån present eller om ett speciellt tyg vill nåt! Har man ett sånt tyg så kanske man inte skär sönder det helt...Har man inga presentbehov då kollar jag i böcker och noterar lite, och sen väljer jag av kanske 5 olika vilket jag helst vill. Ibland måste man få inspiration för att få nåt gjort och då bläddrar jag i böcker eller i tygerna, eller numera även spanar vad andra gjort på nätet!
lycka till/pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-04, 18:20   #3
blomman blomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 55
jag brukar titta i böcker. Min granne har många. Sen vad har jag hemma,sen måste jag nog åka till nån tygaffär och klämma och känna.Ska jag inte göra ett täcke så kan det räcka med ett par decimeter och då kan även köpa bra att ha tyger.Så blir inte gubben galen, för det kostade inte så mycket bara si o så. Sen hem klämma o känna lite till.Jag köper ofta på seconhand så det luktar om nya tyger så det är bara abonera på zinken ochkokhet vatten så jag slipper tvättmaskinen. Sen får man börja att klippa.
ha det bra eva
blomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-04, 20:47   #4
DalmaTina DalmaTina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 13
Hej! Det går inte att välja! Jag har flera arbeten på gång, och tänker hela tiden på nästa, nästa och nästa. Jag skulle lyssnat på alla varnande ord att det är kraftigt vanebildande att kvilta. Men så otroligt roligt!!

Inger i tyghögen
DalmaTina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-04, 21:05   #5
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
garderober...

Ja, det frågades inte om garderobsprojekt...Man har några UFO:n åsså nåt där det fattas ett tyg eller tråd eller nåt...Ingår som symptom i quiltsjukan!
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-04, 21:14   #6
blomman blomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 55
Håller med dej.Hjälper en kompis med 6kanter att sy dit papperslapparna samtidigt som jag syr 4kanter till mej och små 6kanter till mej.
Gör så för att spara tråd och att det är så svårt att se nålsögat så jag behöver inte trä tråden så ofta.
Samtidigt fick jag en bit kraftig bit tyg ,så nu sitter jag och handsyr en gryttlapp med 6kanter.
medans jag quiltar på en duk som jag är så JÄTTEmalig över.Som ska få hetta "vänner"
jag har tiggt sopperna av mina vänner när dom har sytt. Bland annat när jag gick en kurs i japansk vikteknik.Behövde inte så stora sopper när ruterna i duken är2*2cm.
Nu är det sängdax jag börjar kl 6 i morgon.
Tack o hej leverpastej
eva
blomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-08, 20:48   #7
tl_8787 tl_8787 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 75
Kraftigt vanebildande är precis rätt ord. Man tänker ju inte annat än quilt och olika projekt där tygerna flyger framför ögonen. Det är så himla kul.
tl_8787 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-14, 08:19   #8
Katri Katri är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 17
Ofta är det inget bestämt jag har börjat med, utan vill bara prova ett block eller en färgkombination. Sedan ger det sig självt! Har faktiskt tänkt att sy ett täcke i ett speciferat mönster med bestämda färger, och si, vad händer??? Jag hittar inte de tyger jag har tänkt... så det får bli något annat istället!

Det roliga med quiltning är att det kan bli något av allt!
Katri är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons