Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-05-21, 15:09   #1
anted anted är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 9
Smutsiga kardor

Jag "kammade" hem ett par kardor på tradera. Dem verkar ganska gamla och slitna. Men dem är supersmutsiga! Jag provade karda lite ull, som då blev rostbrun... Kardorna är för övrigt gigantiska och tunga!

Är det någon idé att göra ren dem? Hur skulle det gå till?

Jag funderar också på om jag kan använda piggarna och skinner, klippa till och sätta på egengjorde, lite mindre (och lättare) kardor.

Vad tror ni?

http://img193.imageshack.us/img193/8958/bildmo.jpg
anted är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 23:28   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Oj, vad de ser stora ut!
Självklart kan du flytta kardlädret med piggarna till ett par mindre kardor.

Tror du inte det är rost som färgar ullen? Vet inte om det går att rengöra, i varje fall absolut inte med vatten.
Själv skulle jag rengöra mekaniskt genom att ta lite ull och karda, och karda och karda igen, för att "slita bort" smutsen. Så slänga den ullen. Prova!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-22, 07:37   #3
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
När jag var liten gjorde jag rent rosten på skridskorna med olja, ett trick som fungerar i köket även idag på gjutjärnspannor.
Med detta vill jag säga att det borde funka att karda bort det med hjälp av otvättad ull
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-22, 10:56   #4
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Om det vore mina kardor så skulle jag rengöra dem med såpa, karda med svinto av bara den och så skölja noga.
Låta torka men se till så att jag smörjer läderdelen och kardorna ordentligt innan dom blir riktigt torra.

Att det är lite fett i kardan är bara bra. Förut kunde man ju tillsätta lanolin om ullen var för torr.
Se bara till så att man "kardar ur" innan man börjar med den riktiga ullen.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-22, 11:40   #5
anted anted är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 9
22 x 22 cm. Vad dem väger vill jag inte ens veta.

Men jag tog en lätt fuktad rotborste och borstade bort. Det verkar inte vara rost i alla fall! Provade karda lite efteråt. Helt klart renare! Men ullen blir fortfarande smutsgrå. (vit ull)

Ska prova det där med svinto. Men dem är så grymt stora och tunga att de vettesjutton om jag orkar! Hur gör man kardor egentligen? Blötlägger man träet för att böja det, eller är det utsågat så kanske? Kan inte riktigt se på mina kardor.

Och Vvad smörjer man läder med?
anted är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-22, 19:12   #6
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
ofärgad skokräm kanske???
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-22, 21:44   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag skulle rekommendera lädertvål. Finns billigt i de flesta hästsportsbutiker och brukar just fungera som både rengörande och smörjande, utan att kladda av sig på saker och ting efteråt.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 01:08   #8
dajdaj1 dajdaj1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 15
Om dina kardor är så stora så tror jag inte det är kardor utan "skrubbor" du köpt. De är en slags "grovkardor" som man kardar med först för att sedan ta kardorna och finkarda ullen. "Skrubborna" håller man inte båda två i händerna när man kardar utan den ena sätts fast i en "hållare" som oftast sitter i ena änden på en bänk - ett skrubbsäte. Sedan sätter man sig grensle över bänken och håller i den andra skrubban med båda händerna medan man skrubbar/kardar ullen. Titta på skaften, om de inte sluttar i en mjuk sväng ner mot baksidan utan har en tvär knyck så är de skrubbor.
dajdaj1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 10:59   #9
anted anted är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 9
Ja det verkar logiskt. Tänkte, vem sjutton är så morsk och stark att dem har kunnat karda med dem här i händerna?

Men jag har ju provat karda (använder ungefär halva kardan) och det blir ju finkardat. Så jag ska nog försöka flytta över lädret och piggarna på ett par mindre skaft.
anted är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 15:08   #10
dajdaj1 dajdaj1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 15
mm låter ambitiöst tycker jag. Varför inte snickra en "hållare" till skrubborna istället. Då kan du utnyttja att de är stora och kan karda mer ull på en gång än med en vanlig karda.
Jag gjorde en sorts lådda som man sätter fast med tvingar på ett bord eller en stol en gång när jag gick en textilkurs. Näää jag brukar inte snickra annat än i nödfall men den här låddan var faktisk inte svår att göra. Man behöver bara såga två böjda sidor och så ett "hack" i en sida som passar till skaftet. Resten är bara (tja någorlunda) raka bitar som man skruvar eller spikar ihop. Kan fota den om du är intresserad så du förstår idén.
dajdaj1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 15:45   #11
anted anted är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 9
Ja! Fota och visa! Så får jag se hur jag gör sen.
anted är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 19:54   #12
dajdaj1 dajdaj1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 15
Nu har jag lagt upp några bilder i ett album som heter "redskap för kardning av ull". Hoppas de kan va till nån hjälp!
dajdaj1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-24, 15:10   #13
anted anted är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 9
Tack för bildvisningen! Det där ser ju inte alltför komplicerat ut!
anted är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons