Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-12, 09:23   #1
HannaHolm HannaHolm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 8
Question användarnamn

Hej!

Jag har funderat på en sak, men jag vet inte om det bara är jag som är knäpp..

Men om man blir medlem på en sida och fyller i ett användranamn, borde det inte vara det namnet som syns tex i forumet och sånt?

I forumen här på sysidan så står det ju ändå ens riktiga namn, sen står användarnamnet inom parentes...

Tappar man inte meningen med användranamnet då?

Inte för att det gör något, jag tycker bara att det är lite skumt..

Någon som har en bra förklaring?
HannaHolm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 09:24   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det är väl på denna sida mest för att skilja personer med samma namn åt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 10:21   #3
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag tycker tvärt om, dvs att användarnamnet inte borde synas i forum m.m. Det är ju en del av min inloggning och den vill jag helst ha för mig själv. Det är ju bara lösenordet som fattas...
Jag jobbar själv med systemutveckling, och kunddatabaser. Folks användarnamn är inget som ska spridas hur som helst.
mvh/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 10:47   #4
onebigmob onebigmob är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 4
Ja, givetvis blir säkerheten lägre om man skyltar med användarnamnet, eftersom det då endast är lösenordet som fattas för att en person skall kunna logga in under en annan persons användarnamn.

Det vanliga i den här typen av forum är dock att anonymitet är det som efterfrågas, inte säkerhet, varför man i allmänhet endast kan se en persons användarnamn och inte dess riktiga namn. På många forum är det till och med förbjudet att i inlägg och liknande ange personuppgifter (namn, personnummer, ip-nummer och liknande) just för att anonymiteten skall garanteras.

Angående användarnamn är det ju ett problem som är lätt att komma runt eftersom man på sysidan inte behöver ange ett riktigt namn. Jag har till exempel användarnamnet onebigmob, och namnet onebigmob *, där * motsvarar efternamnet.

Om det skulle krävas, kan moderatorer ta fram ip-nummer och efter polisanmälan kan dessa spåras via ISP. I dagsläget med större bredbandsanvändning blir dynamiska ip-adresser allt mer icke-dynamiska varför det inte är några större problem att hitta vilken person som ligger bakom ett inlägg.

/onebigmob
onebigmob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 12:05   #5
brodyyr brodyyr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 10
Hej onebigmob!
Är anonymitet det som efterfrågas här? Jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja vara anonym på Sysidan..., om man inte har onda avsikter förstås, att racka ner på någon stackare, men annars...?
Man kan ju som du skriver lägga in sitt smeknamn som fullständigt namn, eller vad som helst, såsom du har gjort.
/Anna
brodyyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 17:29   #6
onebigmob onebigmob är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 4
Hej brodyyr:
Ja, det är anonymitet som efterfrågas. Inte så mycket för att jag har fuffens för mig, eller för att jag vill skriva skit om andra användare, utan för att dessa andra användare inte skall veta vem jag är, och inte heller ha möjlighet att ta reda på det. Eller att någon icke-användare, forumet är ju tillgängligt även för icke-medlemmar, får för sig att utnyttja information publicerad på sysidan för sina egna syften, vad de nu än må vara. Att utgå ifrån att Sysidan, till skillnad från övriga Internet, inte härbärgerar även sådan personer är i mitt tycke ett lite för naivt säkerhetstänkande.

Och, som jag skrev tidigare, skulle jag skriva skit om någon blir jag, om jag blir anmäld och moderator sköter sitt jobb, bannad på nolltid:

Citat:
För att förhindra fejkade inlägg och annat ofog registreras din dators adress tillsammans med inlägget.
Det skulle för övrigt vara kul att hör hur admin har resonerat kring dessa frågor, på de flesta sidor jag är registrerad finns överhuvudtaget inte möjligheten att registrera någonting annat än användarnamn och lösenord.

/onebigmob
onebigmob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 06:15   #7
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Jag måste få säga att jag faktiskt tycker att det känns en aning obekvämt att använda mitt riktiga namn. Det behöver man inte "ha onda avsikter" för att tycka. Det är som att säga att alla som har valt att skydda sitt telefonnummer, har gjort det för att de ska få busringa ifred.

Sysidan är trots allt ingen sluten krets där personnamn endast kan ses av registrerade medlemmar, utan precis vem som helst kan gå in och läsa här. Tänk om någon av dessa har "onda avsikter"? Då tycker jag att det känns betydligt mer otryggt att lämna ut personuppgifter som för- och efternamn, istället för ett användarnamn, som kan väljas helt fritt och lätt bytas ut om någonsin ett sådant behov skulle uppstå.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 15:18   #8
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
På Internet är det inte självklart att man alltid vill synas med sitt riktiga namn. Vi kan inte vara säkra på att alla de som vistas och läser inläggen eller tittar på bilderna är "sysidare", utan det kan ju vara precis vem som helst.

Jag skulle till exempel aldrig lägga ut bilder som föreställer mig själv - jag vill ju inte visa vem jag är och varför skulle jag behöva göra det? Jag är inte någon "skummo" för det.

Du som skrev tidigare i denna diskussion att du tyckte att användarnamnet borde inte synas alls på en sida - Hur länge har du egentligen haft Internet?!? Nästan alla sidor på Internet fungerar med samma princip: skydda sin identitet och istället använda sig ut av ett alias. Du lämnar ju ut dig totalt om du skriver att du heter Lisa Svensson, födelse år och ort där du bor.

Användarnamn har man för att skydda sin identitet, inte för att enbart logga in! Det finns sidor där du istället loggar in med ditt e-postadress + ett PW (löserord). Och då syns bara ditt användarnamn på sidan.

Löserordet ska ju vara såpass klurigt att ingen utom du kan logga in. Om du verkligen är rädd för att någon ska kunna sno ditt lösenord och logga in med det, borde du inte skylta med dina riktiga personuppgifter. Och på en sida som sysidan.se är det inte speciellt svårt att hacka sig in på. Fast.. vem skulle vilja göra det?


Helt seriöst.. ni som påstår att ett alias inte ska användas på en sida kan inte vara speciellt bekanta med alla de risker som finns med att lägga ut sina riktiga personuppgifter på Internet. I skolor, på TV, tidningar och i annan media varnas det för att man ska använda sitt riktiga namn ute på nätet - har ni människor inte hört talas om detta?

Att vilja sydda sin identitet på ett så stort ställe som Internet är bara naturligt och helt friskt. Man är inte ett rötägg eller en skurk för det.

Senast redigerad av Misse den 2006-03-31 klockan 15:21.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 15:48   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag är en av dem som skulle föredra att inte ha hela namnet uppe.
Inte för att man misstror medlemmarna, här, utan för att sidan är öppet, inget slutet forum och vem som helst kan promenera in här.

Speciellt människor med lite mer udda namn blir mer utsatta. Bara att slå upp i privatpersoner.eniro.se och man får upp hemadress!

Sen finns det eventuellt människor som vill skilja på sina intressen. Kanske man har någon yrke där konstiga intressen inte bör skyltas med. (ok sysidan kanske inte är nån extremt konstig intresse, men kanske om man syr BDSM kläder och sen har nån yrke där man bör vara professionell...)

Ja, mängder av orsaker, på ett ÖPPET forum bör man kunna få ha mer anonym id.

Visserligen kan man lösa det som onebigmob, men när man registrerar sig för första gången kanske man tror att när man fyller in nick, och sen namn så antar man ju automatiskt att nick är det som visas, inte namnet...


Ok, jag har inget att dölja, men det känns alltid obehagligt när det finns folk som vill snoka runt och lägga sig i ens liv.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 16:39   #10
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
blev ju lite mer aktuellt med den där hackaren tycker jag, att det känns otryggt att ha namnet öppet.

Dom som vill ha sitt namn synligt kan ju ha det som nick, så kan var o en välja?
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 17:15   #11
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Håller helt med dig mim.. såklart man ska kunna välja själv fritt.

Som systemet på denna sidan är nu, lär de som inte vill synas med egna namn göra egna fejkade "riktiga" namn. Mycket besvärligt, för man vill ju såklart inte "hänga ut" någon annan eller ta på sig någon annans personuppgifter. Som exempel kan jag bara ta mig själv.. jag heter inte Misse Eriksson på riktigt, utan något helt annat. Jag skriver aldrig mitt riktiga namn, adress, tele.nummer eller annat, utan allt är fejkat. Jag vill ju vara anonym på nätet och lämnar därför inte ut några ut av mina personuppgifter på några sajter.

Sedan är det ju en helt annan grej att dela med sig av sin egen person när man lär känna någon bättre.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 17:58   #12
kickie kickie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 8
användarnamn

Jag har också tänkt på samma sak men eftersom de inte gjorde något för min del så har jag låtit det passera. Men det kan ju var viktigt för någon som inte vill vara med på dessa sidor pga namnet står.
kickie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 18:01   #13
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag håller med föregående talare att det känns mer aktuellt nu att få ha sitt namn skyddat så endast användarnamnet syns.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 18:16   #14
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ja det är ju bara att gå in i den egna profilen och ändra för den som vill.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 18:27   #15
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Citat:
Alvan skrev:
Ja det är ju bara att gå in i den egna profilen och ändra för den som vill.
Tänkte inte på att det var så enkelt
Känner mig genast väldigt anonym

Tack för tipset!
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons