Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-07-22, 16:15   #1
TangoXray TangoXray är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 47
Tips inför medeltidsveckan

Jag och min flickvän har tänk att vi skall åka till medeltidsveckan på Gotland. Inte i år, utan nästa, så än finns det en hel del tid.

Eftersom det är jag som syr i familjen så kommer jag att få tillverka det som vi skall ha. Och eftersom jag aldrig har sytt klänning innan, så tänkte jag att den skulle bli så enkel som möjligt.

Med mantel till tänkte jag.

Jag har kollat runt en hel del och har fått en del ideér, men skulle gärna vilja få er input på det hela...

För mig själv har jag haft en del funderingar, men vet inte vilken väg jag skall gå. Har funderat åt riddarhållet, men frågan är hur varmt det kommer bli med gambeson, ringbrynja och hela kittet...

Så vad tycker ni?

Kommer gärna med tips om mönster, bilder och allt annat som ni kan komma på...

/Stefan
TangoXray är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-22, 23:02   #2
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Bra mönster (och en hel del annat) finns på www.handelsgillet.se

Fakta, tips och diskussioner finns på histvarld.historiska.se Där får man dock passa sig för att inte fastna i faktaletande istället för att bröja sy. Det finns otroligt mycket info, länkar, fakta, tips etc i forumet.
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-24, 16:26   #3
Matildatiger Matildatiger är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 30
Vad lustigt, jag och min pojkvän ska oxå till medeltisveckan nästa år och har just kollatt upp vad vi (jag) ska sy. Åt min sambo fastnade vi för att sy en kopia av bockstensmannens dräkt och till mig en klänning inspirerad av Grönlandsfynden. Mönstret till den senare är inköpt på www.handelgillet.se
Här är en på sysidan som sytt en liknande. http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=28055v och här är en principskiss (fast mitt mönster har bara två kilar i sidan). http://www.personal.utulsa.edu/~marc.../herjol38.html

Här är en principskiss över bockstensmannens dräkt som även kan förlängas till en kvinnokjortel. http://www.personal.utulsa.edu/~marc.../bocktunc.html

Vad gäller riddare med ringbrynja mm ska du tänka på att det kommeer bli dyrt om du ska köpa en sån, eller ta mycket tid om du ska gör en egen.

Och glöm inte särk eller skjorta av linne att ha under samt huvudbonad.

Länkarna i inlägget ovan är för övrigt mycket bra tycker jag.

Lycka till
Matildatiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-24, 18:42   #4
TangoXray TangoXray är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 47
Citat:
Matildatiger skrev: Visa inlägg
Vad lustigt, jag och min pojkvän ska oxå till medeltisveckan nästa år och har just kollatt upp vad vi (jag) ska sy. Åt min sambo fastnade vi för att sy en kopia av bockstensmannens dräkt och till mig en klänning inspirerad av Grönlandsfynden. Mönstret till den senare är inköpt på www.handelgillet.se
Här är en på sysidan som sytt en liknande. http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=28055v och här är en principskiss (fast mitt mönster har bara två kilar i sidan). http://www.personal.utulsa.edu/~marc.../herjol38.html

Här är en principskiss över bockstensmannens dräkt som även kan förlängas till en kvinnokjortel. http://www.personal.utulsa.edu/~marc.../bocktunc.html

Vad gäller riddare med ringbrynja mm ska du tänka på att det kommeer bli dyrt om du ska köpa en sån, eller ta mycket tid om du ska gör en egen.

Och glöm inte särk eller skjorta av linne att ha under samt huvudbonad.

Länkarna i inlägget ovan är för övrigt mycket bra tycker jag.

Lycka till
Ja, jo, jag har funderat lite på riddartemat. Inte så mycket på att det kommer att ta lång tid att göra en brynja, för den kommer jag antagligen att göra i alla fall, mest för att se om/hur det går.

Men det som jag tänker på är värmen. Gambeson och brynja plus antagligen 2 lager till kan knäcka den bäste i augusti.

Funderar på att köpa mönster från Sophies atelje och modifiera dessa efter behov.

Och tipset om forumet på historiska var suveränt. Dock fastnade jag där ett par timmar och läste.

/Stefan
TangoXray är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-24, 19:49   #5
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Ska du köpa mönster så var rekommenderar jag återligen handelsgillet, eller reconstructing history. De senare har jag inte sytt efter, men mina vänner tycker att de är bra och de har jättemånga modeller efter historiska snitt.
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 13:04   #6
Matildatiger Matildatiger är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 30
Köp inte mönster från Sofias atelje om du vill sy historiskt korrekt. Många av de mönstren har ingen riktig historisk förlaga.

Jo visst kan det bli varmt, men å andra sidan kan det bli väldigt kallt. Min syster var på medeltidsveckan förra året och då var det kallt och regnade hela tiden. Sen får man tänka på att ylle och linne reglerar temperturen mycket bättre än moderna kläder i syntetmaterial. Och det isolerar även mot solen. Annars är väl "vill man vara fin får man lida pin" träffande.
Matildatiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-09, 09:45   #7
Footfalls Footfalls är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 5
Jag har precis köpt mig boken "The Medieval tailor's assistant" Och känner att denna bok klår vilket mönster som helst som jag provat innan. De är lätta att förstå, man har en tydlig bild på slutresultatet men främst, det är många mönster i hela boken, för kvinnor, män, barn i olika samhällsklasser och olika delar av medeltiden. Dom går igenom mycket teknisk sömnad som går i led med tiden också (ifall man vill nörda till det så pass att man tar fram handsömnaden litegrann)

Det är dock inte så mycket svensk medeltid (eller vikingatid)
utan mera brittisk, men det är nog så grannt ändå.
Den finns att köpa på adlibris
Footfalls är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-09, 20:43   #8
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Den boken är värd varenda krona den kostar! Jag skulle vilja ha en likadan om 1700-talet, 1600-talet med mera.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 07:05   #9
Footfalls Footfalls är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 5
ja! och 1800 talet! - drömmer om viktorianska klänningar och skor
Footfalls är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 23:57   #10
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Det är är ju inte medeltid utan mest appropå de två senaste inläggen: The Tudor Tailor finns ju för lite senare tid, och ännu senare kan man kika i Patterns of Fashion (1500-1800), Kvinnligt mode under två sekel (1700-1800) och andra liknande böcker. De är inte lika pedagogiska men innehåller mycket fakta och uppmätningar!
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 19:15   #11
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Citat:
Nima skrev: Visa inlägg
Den boken är värd varenda krona den kostar! Jag skulle vilja ha en likadan om 1700-talet, 1600-talet med mera.
Costume Close-up för 1700-talet innehåller också både mönster för män och kvinnor och olika delar av samhället.




Åter till ämnet så tycker jag att förutom att Historiska världar är bra för diskusioner så är deras mönster också väldigt bra och helt gratis!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 19:44   #12
Karen Karen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 111
Mönster

www.sewingpatterns.com finns det många mönster som borde kunna användas, åtminstone som inspiration. Jag är dock inte på något sätt insatt i medeltidskläder.

Lycka till!
Karen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons