Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-02-21, 16:19   #1
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Rak eller formad linning?

Hej!
Tänkte bara höra mig för lite vad ni tycker bäst om när det gäller linning på byxor - rak eller formad linning?

Jag håller på att sy ett par jeans, och kan inte riktigt bestämma mig om jag ska chansa på en raka linningen eller om jag ska krånlga med den formade direkt.

Rent allmänt gillar jag formad linning bättre, för den sitter lite bättre. Men om man tittar på köpta jeans så har de ju oftast rak linning, så det borde ju fungera, förutsatt att man inte gör den så bred (jag tänker mig ca 3 cm i bredd).

Vilket föredrar ni?
Någon som har sytt jeans och har några tips när det gäller linning?

/Ilsefin - med beslutsångest
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 16:30   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det där är så personligt. Jag är tvungen att ha en formad linning eftersom jag har kraftig svank. Tycker dessutom det oftas det blir snyggast med en formad lining och att det kan vara värt besväret, så mycket krångligare är det inte tycker jag
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 17:30   #3
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Jag kör alltid med formad linning - vet inte hur de gör med köpeplagg, för inte har jag fått till det så bra när jag provat med rak linning... Håller med Cecilia om att det inte är så värst krångligt. Dessutom är det mindre jobb än att först prova med rak linning, sedan sprätta bort och göra formad ändå...
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 18:16   #4
eligu eligu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 34
Jag håller också med om att formad linning sitter bäst. Men när jag syr rak linning brukar jag dela den på två och sy fast på var sida för sig och sedan sy ihop mittbak-sömmen på byxan och mittbak-sömmen på linningen i ett svep, för att sedan vika ner linningen. Då slipper man att den står ut på baksidan på byxorna. Det blir ju inga sidosömmar i linningen men det brukar sitta fint där ändå!
eligu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 18:23   #5
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
jag tror faktiskt att de flesta köpta jeans har formad linning om dom inte är så höga att dom går ända upp till midjan.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 19:11   #6
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Låga jeans har rak linning, höga som är på modet nu skulle jag kunna tänka att de sitter snyggare med formad, men i massproduktion så spar man på material om man har en rak linning. Men som sagt är man tjej så har vi oftast lite mer former och då blir det snyggare med formad linning. Det är ju det som är tjusningen med att sy själv, man kan bestämma helt själv och kan göra resultatet bättre än "köpeplagg" :-)
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 19:23   #7
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Okej, ni har övertygat mig!

Och jag håller ju med om att formad linning sitter bättre, särskillt om man har rätt djup svank (som jag). Orsaken till att det tar emot är att jag just nu inte har något bra bord att jobba på, så jag kryper omkring på golvet med dålig belysning.. och då är det lättare att rita upp en rak remsa med linjal, än att skapa en formad linning mha mitt mösnter. Men ni har rätt, det är nog värt det.

Särskilt eftersom jag ändå kommer att få göra om det annars...

Jag behövde bara lite bollplankande innan jag satte igång (sambon är bra till mycket, men just mönsterkonstruktion är en av hans svagheter

Tack för hjälpen!

/Ilsefin


PS. Apropå köpejeans midjor; Alla mina köpe-jeans (5 par tror jag) med låg midja har rak linning. Och de jag syr har också ganska låg midja.
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-22, 14:58   #8
Jakob Jakob är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 14
Ang formad linning

Jag ser att jag kommer in lite sent i debatten, men tänkte bara berätta att jag brukar göra linningen, speciellt ppå byxor till kvinnor, i samma form som de skärp som kvinnor köper. De brukar vara liksom ihopnypta undertill vid sidorna, så att de ser rätt skumma ut, men passar över höfterna.

Skärpen i sig består av rätt så raka bitar som är snett ihopsatta i sidorna, så jag kopierar detta och sedan är det bara att sy fast i byxorna.

Är det också ett sätt att göra en formad linning?

/Jakob
Jakob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-22, 15:39   #9
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Jag måste bara göra ett litet inlägg. Det jag fick lära mig i min utbildning är att till byxor med låg midja använder man en formad linning, annars blir det inte bra. Till ett par byxor som har midjan högre går det bra att använda rak linning.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons