Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-02-03, 18:59   #1
lapploppa lapploppa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 20
bernina

jag letar efter någon att diskutera bernina artista 200 med !
lapploppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-04, 10:59   #2
Jane_12 Jane_12 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 38
Bernina

Hej,
Jag har också en Bernina Artista 200 och har också ofta saknat någon att utbyta erfarenheter med. Kanske kan vi ha hjälp av varandra?

Hälsningar
Jane
Jane_12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-05, 10:54   #3
lapploppa lapploppa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 20
hej jane !

jag började tro att jag var ensam i sverige mad min bernina!
jag har kommit bra igång med brodermodul o själva symaskinen,men i bland får den fnatt, o signalerar fel på undertråden, utan att jag kan hitta några fel!!
mitt största problem är att jag inte har en aning om hur jag kommer igång med pc-programmet.
jag har designer plus.
min handlare blev sjuk, o var tvungen att sluta,
jag har varit i kontakt med huvudkontoret,o det verkar som min "närmsta"kontakt är helen som har sycenter i lidköping.jag bor i finspång 5 mil från norrköping,så det är ju en bra bit att åka!!!
men jag vet att helen är jätteduktig så jag kommer nog att be om att få köpa in mig på en kurs hos henne.
vet du nåt om pc-programmen i husqvarna / bernina liknar varandra?
för det finns en duktig husqvarnatjej i norrköping,minneva heter butiken.

hälsningar annika
lapploppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-05, 12:12   #4
Jane_12 Jane_12 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 38
Hej Annika,
Jag håller med dig, det verkar inte vara så många som har Berninan, så det är svårt att få tips och hjälp.Man kan ju inte springa till symaskinsaffären var och varannan dag. Visst är det väl kul att sy med Berninan? den kan ju så mycket.
Problemet med undertråden har jag också ibland. När jag köpte maskinen så sa min handlare att det var viktigt att det är rent vid spolkapslen. Om du tittar på locket så ser du en liten kännare. Det får absolut inte vara damm eller trådrester där för då kan maskinen visa felmeddelandet som du beskriver. Ibland verkar felmeddelandet helt enkelt bero på att jag glömt stänga locket till spolkapseln.
Jag har också broderprogrammet Designer plus. Trots att jag bor i Malmö så vet jag inte någonstans man kan gå en kurs i programmet vare sig här eller i Köpenhamnsområdet (där flera berninaägare borde finnas) Det lilla jag sett av Husqvarnas program så verkar de inte speciellt lika. Man jag har också tänkt att man kan kanske gå en kurs och lära sig Husqvarnas program. Med andra dataprogram så brukar det i alla fall vara så att grunderna är lika och sedan kan man själv komma vidare. Tiden har bara inte räckt till. Jag tycker att det skulle vara kul att bli duktig på att stygnsätta motiv. Har massor av bilder som jag laddat ner. Tyvärr lyckas jag inte speciellt bra med stygnsättningen i vart fall inte när jag vill ha detaljer och fina konturer.
Hälsningar
Jane
Jane_12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-05, 13:39   #5
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag har en äldre Artista 180, men jag har samma program som du. Är det något särskilt du undrar över? Jag är inte så himla bra på det, men har i alla fall lekt en del med det!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-05, 13:56   #6
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Detta verkar bli en intressant disskution har samma maskin och program som Åsa. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-05, 18:26   #7
lapploppa lapploppa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 20
tack! tack!

hej till er med bernina!

tack för tipset jane! jag hittade "ögat" o det såg faktiskt dammigt ut!
jag hade ingen aning om det här.
åsa undrar om jag undrar över något särskilt?
min familj fick då ett gott skratt...
det är så pass illa att jag inte ens vet hur jag lägger in en bild i stygnprogrammet!
det måste nog till en kurs för mig, ellerär det inte så svårt? angående att gå en kurs hos huskvarna känns ju lite pinsamt, men nöden har ju ingen lag...

har ni nån cd-läsare till sy-maskinen?
min tappar ibland kontakten,o är man då mitt i broderiet o har ändrat o fixat så blir man lite galen, det har gjort att jag hellre broderar märken än direkt på kläder.
händer det här er oxå?
lapploppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-05, 18:57   #8
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Vi kan väl se till att du i alla fall kan få in en bild, och göra en enkel automatisk stygnsättning...
Ta en enkel bild, inte för plottrig. Enkel seriefigur eller så.
Öppna programmet, gå till "Picture"-fliken.
3:e knapp uppifrån ser ut som en mapp med en blomma är för att öppna bilder.. Navigera dig fram till bilden och öppna den. I "Artwork preparation" kan man reducera antalet färger så inte alla toner blir egen färg. Finns mer att göra, men nu ser vi bara till att komma igång!
Gå över til "Design"-fliken. LOängst upp i högra kolumnen finns "AutoDigitizer. Tryck på den och din bild förvandlas till stygn!!
Nu behövs det säkert fixas, pillas lite här och där, göra andra fyll och så vidare, men då har du i alla fall presterat NÅGOT!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-05, 19:22   #9
lapploppa lapploppa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 20
det här ska bli spännande!

tack så länge!
lapploppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-05, 20:24   #10
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej Annika!
Du är i trygga händer, av de jag känner till som använder Berninas program är Åsa den som vet bäst.
Jag kan programmet lite gran, klarar mig hyfsat.
Jag provar mig oftast fram.

När jag första gången öppnade programmet (den första versionen) fick jag nästan panik.
Mia som driver Mias quiltbod i Surahammar lärde mig grunderna. Jag var på en endagskurs hos henne. Fast jag tror hon har gått över till Janome nu.

Jag kommer underfund med saker nästan varje gång jag använder programmet.
Jag har jobbat i det i ca 7år, det finns massor med finesser.Saknar svensk instruktionsbok.
Skulle en kurs ordnas rimligt nära skulle jag hoppa på.
Bor utanför Nyköping.
Kommer att nyfiket följa denna disskution, jag har mycket att lära det vet jag, /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-05, 21:13   #11
Jane_12 Jane_12 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 38
Bernina

Hej på er,


Vad kul med flera som har Bernina. Det skiljer trots allt inte mer mellan Bernina 180 och 200 än att man kan förstå varandra. Inte heller programmen skiljer sig så mycket åt. Jag hade tidigare en Bernina 170.
Först CD-spelaren. Jag har mest problem med att den lägger av så att den inte läser CD-skivan alls. Så den har jag nästan slutat att använda. Min Bernina-handlare föreslog att jag skulle pröva med att dra ut kontakten mellan symaskinen och CD-spelaren och pröva igen. Det har tyvärr inte funkat så bra. Men om jag minns rätt så laddar man väl över motivet till symaskinen och syr därifrån, eller minns jag fel? Min tidigare symaskin frös ibland mönstret så att det stannade som du, Annika beskriver. Enligt en amerikansk diskussionsgrupp för Artista ägare (Yahoo-grupp) så kunde felet avhjälpas med att symaskinen uppgraderas. Det var före Artista 200-tiden och jag tror det var 170 eller 180 som problemet gällde.

Skulle förmodligen vara bättre om man kunde använda ett USB-minne och sätta i symaskinen. Är det någon av er som vet om man kan "uppgradera" maskinen med detta?

Åsa, du frågade om det var något speciellt jag behövde hjälp med i stygnsättningsprogrammet. Jag lyckas med att få in bilderna och stygnsätta dem. Men jag känner mig inte alltid nöjd med resultatet. Det känns mer som om programmet bestämmer över mig än att jag bestämmer över programmet. Jag skulle t ex vilja veta hur man vet vilken stygntäthet och styglängd man ska ha, om det rekommenderas att man stygnsätter i en viss ordning, hur man enklast lägger konturer när man tycker att mönstret blir färdigt.

Det som jag lyckats bäst med är mönster som jag gör i korsstygnsdelen. Här tycker jag att jag får lite mer kontroll över det hela.
Liksom Bibbi skulle jag vara intresserad av en kurs och en dröm instruktionsbok på svenska.
Hälsn
Jane
Jane_12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 08:17   #12
BOBO BOBO är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 62
Bernina

Hej
Jag är också en Berninaägare, jag har en Artista 185 med broderimodul och Autodesigner software, har även en Bernina 1230.
Har inte gjort så många egna broderier ännu, vad jag saknar är en kurs i hur man utnyttjar alla möjligheter i broderingsprogrammet.

Gunilla i Gävle
BOBO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 12:31   #13
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej Jane!
Kan du inte beskriva hur du stygnsätter korstygnsbroderier. jag har inte ens provat det.
Det jag har stygnsatt har jag gjort manuellt.

Ni som har Artista 180. Jag har en uppdatering till den (tror att det är den senaste som finns)
Jag delar gärna med mig av den. Några här på sysidan har redan fått den. Hör av er ni andra som är intresserade.
Jag tror inte Bernina tar illa upp om jag delar med mig av den. Jag har fått den av Kent på huvudkontoret i Göteborg.

Vi får väl gå samman och kräva att Bernina ordnar kurs.
/Bibbi

P.s Gunilla, 1230 har jag med, min livskamrat!!
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 14:37   #14
lapploppa lapploppa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 20
hej åsa! mitt sista inlägg försvann visst i luften...
en stor ros vill jag ge till dig!!
med din handledning kom jag ända fram till "auto digitizer" o bilden förvandlas till stygn.
ska jag sedan våga koppla in datorn till symaskinen o trycka "skriv till symaskin"?

jag har pratat med kalle ivarsson, försäljningschef på bernina.
det planeras en kurs för bernina,för allmänheten,i stockholm,(troligen),någon gg i juni!
vi får väl läsa på deras hemsida.
lapploppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 14:53   #15
KentHansen KentHansen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 14
Smile

Hej alla "Berninare"

Vi svarar gärna på era frågor om maskiner och annat...

Gå bara in på vår hemsida: www.bernina.se och klicka på "Kontakt" (högst upp på sidan) och ställ era frågor....

Jag lovar att vi svarar så fort vi kan....

Med vänlig hälsning
Bernina Nordic

Kent Hansen
Teknisk Support
KentHansen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons