Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-22, 20:39   #1
jossan75 jossan75 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 28
Behöver snabbt svar på lappteknik på en snuttefilt.

Håller precis på med en liten snuttefilt i lappteknik. Behöver råd hur jag ska göra på baksidan av lappsidan. Kan jag bara lämna sömmarna som dom är och sy en bård ca 2cm in runt filten? Eller måste jag "säkra" sömmarna? Dvs sy sömmar runt varje ruta / quilta? Vill ju inte att sömmarna ska bli helt tokiga efter tvätt och eventuell strykning. Vad ska jag göra?

Baksidan på filten kommer vara blå velour eller fleece.


mvh johanna
Bifogade bilder
 
jossan75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 21:46   #2
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Hej. Ska du något slags fyllning i? När du har baksida på och quiltar tex. bredvid sömmarna du sytt så behövs inte fästa sömmarna. När du quiltat klart så syr du en av slutningskant på filten.
Hoppas du förstår vad jag menar jag är lit trött just nu.
Fråga igen annars. ÅsaS
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 22:02   #3
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Man måste alltid kvilta ett täcke, annars blir det som ett påslakan typ. Vadden/fleecen behöver sitta fast i alla lagren. Olika vadd har olika mått som man kan lämna "okviltade", fråga när du köper om minsta avstånd.
Hur det är med fleece vet jag inte.

När du pratar om att "säkra" sömmarna förstår jag inte riktigt va du menar. kanta behöver man göra, men du behöver inte zickzacka alla bitarna.

Här finns det en bra hemsida som förklarar på ett bra sätt.
http://www.lappoleket.com/lappoleket.html
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 07:02   #4
rymden rymden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 55
Quilta eller inte

En snuttefilt ska ju vara mjuk och "sladdrig" så jag skulle definitivt inte quilta med ett vadd-mellanlägg. Möjligtvis skulle jag sy en snygg dekorsöm över alla sömmarna innan jag sydde på bakstycket. Sen en dekorstickning runt hela filten. Så gjorde jag när jag sydde en lite större babyfilt nyligen med bomullstyg i lappar fram och hel velour bak.Har dock ingen bild på den, men Sagas föräldrar fullkomligt älskar den filten. Mjuk, smidig och lätt att svepa om guldklimpen. Precis samma egenskaper som ett litet barn brukar vilja att deras snuttisar ska ha....
rymden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 08:56   #5
jossan75 jossan75 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 28
Tack för era svar!!!

"Rymden" det var precis det jag menar för jag vill att den ska vara lite sladdrig och gosig. Men jag får nog sy några stickningar runt lapparna och så sen en dekorsöm runt kanten.

Helst av allt hade jag velat lämna den som den var men jag har fått inse att då blir det inte bra efter tvätt....

mvh johanna
jossan75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 09:48   #6
papillon papillon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 11
Du kan knyta knutar i varje "kryss" om du inte vill göra någon dekorsöm. Men något måste du nog göra annars är nog risken att det bara blir en "påse" av det
papillon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 11:19   #7
rymden rymden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 55
Varför krångla till det?

Förstår inte varför alla verkar oroa sig för att snuttefilten ska bli som en påse om man inte quiltar...
Man syr ju ihop alla sidorna och då blir det ju ingen påse, utan möjligen kan man "dra isär" tyglagren med handkraft.
Sitter och tittar på två plädar jag köpt på Jysk. De består av fleece på ena sidan och akryltyg på andra sidan. Sydda med en decimeterbred stickning runt om bara. Inte känns de som en påse inte och då är de ju ändå stora (ca 150x200 cm).
Nu skulle ju detta bara bli en snuttefilt och de brukar ju inte vara speciellt stora, eller???
rymden är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons