Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Leverantörsforum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2010-12-21, 17:39   #91
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Nu vet du inte vad du snackar om Carl!
Jag har sytt på båda maskinerna och som symaskin är NV-350 LÅNGT före NV-900. Knälyft, bättre matning, fler sömmar, bättre motor, helt enkelt högre kvalitet.
Som jag sagt på annan plats: Därmed inte sagt att NV-900 skulle vara ett dåligt köp. En alldeled utmärkt kombimaskin. En bra symaskin också, men om man inte vill ha broderidelen får man en bättre symaskin för mindre pengar om man köper NV-350.

Tillägg: Du kan ju väga din NV-900 utan broderimodulen. Min NV-350SE väger 8,5 kg vilket torde vara några kilo mer än en NV-900. Fördel/nackdel? Beror på behovet men att det skulle vara detsamma under skalet, ja det kan man ju glömma!

Senast redigerad av Sotis den 2010-12-21 klockan 17:59.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-22, 21:01   #92
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Wink väska på köpet

hallå "Lonleystar" nu när alla ger tips och råd vore det surt att efter köpet se att man kunde få en originalväska på köpet.
varför tipsade ingen på sysidan? kommer det skrivas!

men här är tipset som gör att det är bäst att kolla på sysidan innan man bestämmer sig:
http://www.brothershopen.se/blogg/20...ets-Julkampanj

kan ju vara bra att skydda sin maskin från damm som tränger in i maskineriet och slag. den var ju snygg ochså.
http://www.brothershopen.se/Tillbeho...rolley-bag.htm

(synd att ni inte tar chansen och får en brodyrmaskin för samma peng som NV-350)
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-22, 21:18   #93
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
I den här tråden handlar det ju framför allt om att köpa från England och då kostar en NV350SE cirka 4000.

Senast redigerad av Sotis den 2010-12-22 klockan 21:33.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-22, 21:38   #94
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Smile

Citat:
Sotis skrev: Visa inlägg
Nu vet du inte vad du snackar om Carl!
Jag har sytt på båda maskinerna och som symaskin är NV-350 LÅNGT före NV-900. Knälyft, bättre matning, fler sömmar, bättre motor, helt enkelt högre kvalitet.
Som jag sagt på annan plats: Därmed inte sagt att NV-900 skulle vara ett dåligt köp. En alldeled utmärkt kombimaskin. En bra symaskin också, men om man inte vill ha broderidelen får man en bättre symaskin för mindre pengar om man köper NV-350.

Tillägg: Du kan ju väga din NV-900 utan broderimodulen. Min NV-350SE väger 8,5 kg vilket torde vara några kilo mer än en NV-900. Fördel/nackdel? Beror på behovet men att det skulle vara detsamma under skalet, ja det kan man ju glömma!
att nv-350 väger mer kan bero på att knälyften har mekanik som väger. och att manöverpanelen med separata knappar och strömställare på insidan väger mer. (en stor lcdskärm bara kanske 20-100 gram)
att motorn skiljer kan bero på annan utformning av elstyrningen. troligen sköter pedalen en en strömställare som ger mer spänning till en pulsbreddmodulator (PWM) som ger längre strömpulser beroende på hur motor och tygmatning belastar.är ju en vanlig teknik i många sammanhang så det finns nog många olika olika lösningar från brother. lilla nv-30 skrev ju nån här på sysidan att den tuggar ju igenom 8 lager jeans så nv-350 har säkert en kraftfull motor.

pedalen på nv-900 heter enl dekal under "model T, fc-322) vad heter den på nv-350? pedalen har fin skänsla med lagom återfjädring och man lär sig trycka lagom progresivt så man man krypköra extremt sakta utan att motorn brummar som på gamla maskiner.

vad skiljer i tygmatningen? är det fler taggiga skenor och längre slaglängd? nv-900 har två långa på varje yttersida och två korta innre och framför dessa finns två piggar som matar framför. detta matar fram bra i alla tyger tycker jag.

knälyft behöver jag inte spaken för pressarfoten är ju lätt att nå och är lätt och följsam att manövrera utan några obehagliga slag och snäpp ljud som finns hos andra maskiner. bara slå till spaken så är det lyft eller sänkt.

behöver jag fler sömmar laddar jag lätt från minneskort och från dator. men usb port skulle vart bra att kunna ladda direkt från små usbminnen. de är ju billiga och kan lätt ligga framme. bara tejpa infolapp vilka mönster som finns på dom.

det är klart nv-350 har knappar för varje funktion och med klickkänsla som ger kvalitetskänla. det är ju bästa.

men det går ganska lätt att följa menyerna och välja nån av de virtuella knapparna på tryckkänsliga lcd skärmen.

tycker det är helt fantastiskt med brodyrmöjlighet för ca 8000 kr förr fanns bara singer med en styrning från nintendospel som gav brodyr men den gick ju inte att köpa och bernina och husqvarna var för tokdyra. tills brother sprängde prisvallen.
nu kan alla ha en maskin att växa med.

är det nån smart som vet hur man kan trixa och koppla med kortläsaren så man kan få usb-läsning till maskinen?
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-22, 21:58   #95
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Post garanti och service?

om man ångrar sitt köp får man betala returfrakten själv. men hur gör man med frakten för service? är det nån som reklamerat ett köp?

http://sewingmachines.co.uk/terms.htm

ja det är väldig prisskillnad på symaskiner i england men brodyrmaskiner var skillnaden mindre.

http://www.forex.se/sv/Valuta/Omvandlaren/

ja då det klart man köper från england.
lycka till med era köp.

men hoppas fler skriver om sina maskiner. hoppas signaturen bianca kunde skriva om sin brother nv-900. vad valde hon för dataprogram när separata prgm som emberd är lika dyra som hela maskinen.
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-22, 22:21   #96
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Citat:
Händigecarl skrev: Visa inlägg
om man ångrar sitt köp får man betala returfrakten själv. men hur gör man med frakten för service? är det nån som reklamerat ett köp?

http://sewingmachines.co.uk/terms.htm

ja det är väldig prisskillnad på symaskiner i england men brodyrmaskiner var skillnaden mindre.

http://www.forex.se/sv/Valuta/Omvandlaren/

ja då det klart man köper från england.
lycka till med era köp.

men hoppas fler skriver om sina maskiner. hoppas signaturen bianca kunde skriva om sin brother nv-900. vad valde hon för dataprogram när separata prgm som emberd är lika dyra som hela maskinen.
Finns inget som säger att maskinen måste till England för service, går lika bra att fixa hemma hos den lokala handlaren.

Ångrar du köpet får du såklart betala frakten, inget konstigt med det. Tror dock inte det är många som ångrat sitt symaskinsköp från England då dom flesta nog vet precis vad dom vill ha och vad dom sen beställer.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-22, 22:38   #97
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Post för och nackdelar med allt

om den lokala handlaren finns kvar,då!

många får göra konkurs. och den numera amerikanska finanshaj bolaget som äger husqvarna koncernern tillåter inte alla handlare att sälja brother.

sen är det lite förargligt att kräva kundservice men inte handla hos de lokala som ännu finns kvar,

svenska grossitbolagen borde anpassa sig till övriga eu länders prisnivå. fast det blir väl när ingen längre har råd att köpa i sverige.
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-22, 22:40   #98
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag tycker inte det hör hemma i den här tråden att diskutera de här två maskinerna mot varandra. Jag tycker över huvud taget inte att vi ska ställa maskiner emot varandra på det här viset eftersom de svarar till helt olika behov.

Carl, du har gjort ett jättebra köp och det är jätteroligt att du är så nöjd med din maskin. För den som vill ha både broderi- och symaskin och nöjer sig med 10x10 broderiyta kan man nog inte göra ett bättre köp.

MEN, alla har inte samma behov!

En NV350 är större (bland annat har den betydligt större arbetsyta till höger om nålen) och har mer metall i sig, därför väger den mer. Det är en helt annan maskin helt enkelt! Att sedan Brother är komsumentvänliga och rationella nog att också ha gemensamma detaljer i flera olika modeller betyder inte att det är "samma" maskiner.

Jag skulle absolut kunna klara mig med en betydligt enklare maskin än NV350, men den gör mitt arbete i syrummet så mycket enklare och roligare. Den passar MIG bättre, och det vet jag i och med att jag provat mig fram under lång tid (åratal). Att kunna få en maskin av den kalibern för runt 4000, ja det är helt otroligt! Precis som det helt otroligt att man kan få en maskin av NV900/950's kaliber för runt 8000 i Sverige!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-22, 23:58   #99
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Talking Nv-350 och NV-90

nä ni har rätt, men det var intressant det ni skrev om om NV-350.
grabbar som ger sig i kast med att sy är nog mer intresserad av tekniken än vad syintresserade damer. symaskiner är ju verkligen mekaniska hightech vidunder.

fpaff 332 från 50 talet skulle jag gärna vilja plocka isär och se hur mekaniken är konstruerad som gör det möjligt att den kan göra så mycket med bara mekanik. den slår ju ut värsta hightech växellåda på moderna bilar.

när jag skulle välja maskin fanns det ett myller av olika. men bara ett val om man ville ha brodyrmöjlighet. och de som sålde brodyrmaskiner i butiker blev ju nästan arga om man frågade om det fanns brodyrmaskiner för 8000 kr det gick ju inte när de skulle sälja för minst 20 000 kr och uppåt. många goda tips fanns på webben. och de ledde till superdealet jag gjorde.

och nu finns en lågbudget brodyrmaskin som bara broderar: men det tystas ner.

http://www.brothersewing.de/embroide...icleId=NV90EG1


helt otroligt man kan köpa en nv-350 för under 4000 kr. kan ju inte löna sig att leta begagnade och åka hem till folk och testa vid privatköp. och sedan leta reservdelar och laga å hålla på.

smartast är väl att köpa NV-350 först och sedan köpa NV-90 om man vill testa brodyr. om det finns att köpa i england eller sverige eller webbbutik från tyskland.eller köpa med vid nån resa till tyskland. satan synd att den inte säljs i sverige för kanske 5000 -6000 skr. vore fantastiskt för fler att få möjlighet att brodera och koppla till dator och rita egna bilder och brodera det man ritat.

Senast redigerad av Händigecarl den 2010-12-23 klockan 00:12.
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-23, 11:40   #100
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är sant att butiker, speciellt de som säljer HQ/Pfaff/singer (samma märke egentligen...) vill sälja på dig dyra maskiner.
Men i Göteborg finns det en butik som sålde relativt billiga brodyrmaskiner, Linné symaskin tror jag de heter. Men jag köpte inte pga att det ändå var billigare att köpa från SMD.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-23, 13:19   #101
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Smile God jul

GOD JUL på er alla sysidan läsare.

hoppas alla får tid att pyssla och sy i julhelgen. sedan kan alla fixa egen Youtubekanal och visa upp sina alster. eller här på sysidan. det gör detsamma vad man har att sy på. nål och tråd och intresse är grunden till fantasifulla skapelser!
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-23, 17:59   #102
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Japp det är sant! Och de vackraste arbeten är de som man sytt för hand med! (om man är duktig alltså)

Jag har gamla arbetsprover av min farmor som hon gjorde på någon skola under 20-30-talet och det är mycket prydligt gjort, mycket bättre än vad folk gör nu för tiden. Och ändå var det något som "alla" gjorde förr i tiden.

God Jul till er alla.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 02:37   #103
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
trött och trög

Jag har köpt janome från England... visserligen är det ett år sedan nu... det gick bra. jag tänkte inte ett dugg på garantier och service osv. Faktiskt. Tur kanske att maskinen var som den skulle kanske. Min symaskinsman sköter om mina maskiner så gott sååå

Verkar det som om vissa säljer till norden och vissa inte? Bara för ett par veckor sedan så gjorde jag en förfrågning på en Janome coverpro. Då fick jag veta att om jag köpte den så skulle frakten bli ungefär 500;. de var fullt medvetna om att det var den maskinen och vart.
när jag nu tänker på det så har jag någon liten minnesbild om att även min betalning strulade men att vi ordnade upp det manuellt. fast det var nog något med att min bank inte godtog mottagaren (har någon sådan grej på mitt kort)

Jag har läst hela tråden men klockan är ju halv 4 på morgonen...tänkte bara berätta hur det gick när jag shoppade från England.

Har en systerdotter i Newcastle så i värsta fall så kan man ju gå den vägen med om man vill ha en Janome trots allt... hahahah det här med symaskiner är lite som vilket hocky eller fotbolls lag man håller på... ganska intressant faktiskt.

sorry e trött så jag svamlar nog mest... gonatt
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 09:04   #104
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Ja, vill man absolut ha en Janome tror jag faktiskt att man kan köpa den av någon annan än SMD. Jag tror SMD har blivt vidtalade av Janome just för att det är en firman som ideligen nämns här på Sysidan och som kanske är den som i och med det säljer mer till SVerige än vad andra firmor gör.
Det finns andra firmor med minst lika bra priser och minst lika bra service! (Jag har köpt maskiner från annat hål där priserna har varait lägre än på SMD. Ingen adapter till sladden, men det behöver jag ingen och den är ju inte värd värst mycket i pengar.)
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 09:57   #105
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Japp det är sant. Det finns ett antal onlinebutiker som säljer symaskiner.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
handla, utomlands


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons