Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-30, 10:42   #1
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Konstruktiv kritik på bilder

Ibland ser man bilder/plagg som man vill kommentera med konstruktiv kritik. Men törs man det utan att det uppfattas som något negativt och påhopp? Skulle du tåla konstruktiv kritik på det du lagt ut?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-30, 10:47   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Japp om det är sagt på rätt sätt. Men då får du tåla svar när jag tycker det är befogat med svar på tal. Lite hälsosam diskussion är bra.

Kanske det borde finnas någon sorts valmöjlighet i profil på sysidan där man kan välja för om man är OK med kritik eller inte? Då kan man kolla profil om det är OK, då kan man ge kritik och förslg, om det inte är OK då håller man käft.

Kanske någonting?!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-30, 10:52   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Svar på tal bidrar bara till fortsatt diskussion och det är hälsosamt. Att ge konstruktiv kritik är ju annat än att kritisera. Jag kan ju tycka att plagget är fint men viss detalj kunde göras bättre och att exempelvis press och stickningar borde till. Sånt vet man inte om man törs skriva utan att bli en ragata?

Kanske vore bra med en markering under varje bild att man godtar konstruktiv kritik? Tråden borde kanske vara på sysidan med ny tankegång?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-30, 11:09   #4
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
På något sätt kan jag tycka att man tillåter konstruktiv kritik när man tillåter betygsättning på sin bild. Å andra sidan verkar det mest bli 5or på betygen. Det kanske är befogat... Vad vet jag?

Senast redigerad av Sophia den 2009-05-30 klockan 11:14. Anledning: Det blev en oavsiktlig smiley
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-30, 11:18   #5
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Tillägg: Någon enstaka gång har jag sett konstruktiv kritik på en bild. Uppfriskande, kan jag tycka, men jag är inte säker på att den som lade in bilden tyckte det för det kom inget svar.

Att man på något sätt flaggar för att man vill ha konstruktiv kritik är bra, tycker jag. Då riskerar man inte att såra någon i onödan. Betygen kan ju, som sagt, vara en sådan flagga.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-30, 12:30   #6
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Jättebra att du tar upp frågan tycker jag! Jag tar gärna emot tips och konstruktiv kritik knutet till saker jag lägger upp här. Jag ser mitt medlemskap på sysidan som ett av fler olika sätt för mig att utveckla mitt slöjdande och vill gärna lära mig mer.

Det som kan bli problem är att det är svårt att få fram de nyanser man vill när man framför kritik i skriftlig form. Även om den som skriver menar väl kan det av den som läser uppfattas som ett påhopp för att man använder ord på lite olika sätt eller för att man missar ett ansiktsuttryck eller tonläge som visar på avsändarens syfte med kommentaren.

Jag är med på ett liknande ställe som sysidan för folk som skriver dikter, noveller, osv. Där får man som medlem skriva i en liten mening om vad man tycker om kritik. Denna mening dyker upp som en popup-ruta när man klickar på knappen för att kommentera texten. Och jag tycker att det är jättebra, för då vet man hur den som skrivit texten ställer sig till kritik. En del skriver för att de har en massa saker som de behöver få ur sig och är inte intresserade av kommentarer om stavning och grammatik, andra skriver för att utveckla sitt skrivande och vill ha förslag på förbättringar etc. Vi kan ju faktiskt göra på samma sätt här också, genom att var och en skriver en kort kommentar i bildtexten om hur man ställer sig till kritik och kommentarer.

Och självklart måste den som framför konstruktiv kritik vara beredd på att den ande inte håller med. Mycket av det vi håller på med handlar ju om tycke och smak.


/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-30, 15:16   #7
Mavae Mavae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 110
Instämmer, bra att frågas tas upp. Jag tar också gärna emot konstruktiv kritik, ibland fastnar jag i hur jag gör vissa moment, och då är lite tips välkommet. Men det är viktigt med formuleringar, precis som Ilsefin skrev är det svårt att "känna in" avsändarens tonfall.
Mavae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-31, 10:25   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Så om jag skulle förslå förbättringar så skulle det inte uppfattas negativt? Man vet ju inte hur det tas emot och är då skaparen riktigt nöjd och jag ser att det går att förbättra. Är jag en bessewisser i det läget? Det här är svårt och en balansgång..... man vill ju inte såra men ändå kanske ge en liten putt framåt i förändring/förbättring (som mina ögon ser det) det är ju inte sagt att det är det bästa. Men...
*suck* hur man än vänder så är rumpan bak....
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-31, 16:43   #9
Safia Safia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 109
Ja konstruktiv kritik är bara bra! Det är ju viktigt att man skriver på rätt sätt och verkligen ger tips om hur man borde ha gjort istället. Sen är vi ju alla lite olika duktiga på olika saker så för en nybörjare är kanske inte konstruktiv kritik alltid det bästa Så kanske nånslags "jag tål kritik" ruta borde finnas nånstans?
Safia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-31, 17:03   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Diskussionen har ju varit uppe förut och jag har alltid varit positiv till mer konstruktiv kritik, om man vill alltså. Hade ju även en röstning om en variant på "kryssa i rutor" men det rann ut i sanden.

Då var du, Delfintua, inte så helt positiv till det hela. Så jag blir lite nyfiken på hur det kommer sig att du börjar svänga i åsikterna nu?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-31, 20:20   #11
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Alvan jag har alltid varit positiv till kontruktiv kritik så hittar du annat visa mig den tråden.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-31, 21:40   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Kanske det var i andra ordalag? Jag har en vag minne av att det kanske var om att folk sa vad de tycker i kommentarer och att det inte alltid uppskattas, kanske det var det?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-01, 04:25   #13
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag kanske tolkar fel:

http://www.sysidan.se/forum/showthre...truktiv+kritik (i mitten ungefär)
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-01, 06:25   #14
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Då och då när jag lagt in bilder har jag fiskat efter hjälp och råd med moment el plagg, då står det ju tydligt i bildinformationen att jag vill ha kritik som kan hjälpa mig utvecklas. När Granntjejens balklänning blev klar för ett par veckor sen efter att jag lagt större delen av våren på den har jag för mig att jag skrev antingen i bilderna(el om det kanske var till de bilderna på den som jag lade i forumet) att jag nu inte ville ha mer tips el krtik eftersom jag nu var klar, tidsgränsen passerad och det ändå inte gick göra ngt åt de detaljerna som kanske skulle kunna förbättras.Man kan ju ge kritik på ett trevligt sätt, först poängtera vad som är bra, tex modell, färgval, och sedan ge ett tips om ett annat sätt att göra ngt på. Jag lämnar bara betyg på sådant jag tycker väldigt mkt om. Eftersom jag inte är duktig har det inte varit aktuellt för mig att kommentera bilder på ett annat sätt en positivt. De bilder som inte tilltalar mig mycket kommenterar jag inte. Men visst är det bra att få tips o trevlig konstruktiv kritik av de som har erfarenhet och kunskap. Men man måste ju skilja på att dela med sig av kunskap och inte bara sin personliga smak. Att skriva neg omdöme på en bild för att man t ex inte gillar färgen el modellen leder ju inte till något gott tycker jag. Sen får man ju ha i åtanke att det någon med mkt erfarenhet tycker ser ihophafsat ut kanske har tagit lång tid för en nybörjare och då kan kritik kanske vara svårt att ta.
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-02, 00:40   #15
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
hej

Ønskar också konstruktiv kritik på mina bilder. Detta betyder enligt mig INTE att man får negativt utan att det finns någon bland er som har ett råd, ett tips

Ja, ser något jag inte sett.

Tycker det blir konstigt att man hellre hoppar øver att kommentera æn kommentera konstruktivt.

Utgår man ifrån att den som kommenterat ens saker vill en væl och førsøker ge tips, så kan kanske man inte læser med de "negativa" glasøgonen på.
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons