Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-08, 20:37   #1
Malinnystroem Malinnystroem är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 3
Hundhalsband i läder/skinn

Jag tänkte göra ett eget tenntrådshalsband till min hund i skinn eller läder. Jag har även kollat runt på lite olika modeller och det ser ut som att dom flesta har ett tunt skinn men det ser även ut som att det är något styvare material "inuti". Är det någon som gjort ett halsband och kan ge mig lite tips på montering och material. Ska göra ett halvstryp och har försökt hitta själva kedjan men hittar ingenstans, tips på sida skulle också behövas.
Malinnystroem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 06:57   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag har haft liknande funderingar men till ett tränsel och det jag kom fram till var att jag skulle göra en lös bit av tenntrådsbroderiet, sy fast det på skinnet och sen fästa det på ett färdigt i ditt fall koppel. Hur? vet inte lim kanske
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 10:12   #3
Malinnystroem Malinnystroem är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 3
Det kan nog bli lite svårt, det är redan nitar på halsbandet och det är ganska smalt, jag funderar på att ta lös den gamla kedjan ifall jag inte hittar någon annan, så det går ju att lösa i värsta fall. egentligen behöver jag bara tips på något material som kan göra halsbandet stabilare.
Malinnystroem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-11, 12:15   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Du kan inte använda vanligt flytvästband (sånt där kraftig polyesterband) innuti halsbandet? Det är starkt och töjer sig inte.

Kedja på metervara finns i järnaffärer och affärer som säljer båttillbehör. Men jag vet itne om det krävs något särskillt av kedjan för att användas till hundar?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-11, 18:29   #5
Tesan.W Tesan.W är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 56
Lightbulb

Jag har sytt såna här http://www.sysidan.se/albums/viewpic...D=32803&set=lp
och då har jag gjort såhär: Jag har tagit fleecetyg i lagom bredd och vikit det dubbelt och sytt igen så att det blir som en kanal. Sen sytt ihop ena änden oxå, därefter vrängt det. Sedan har jag sytt på nylonbandet över själva sömmen som blev i fleecen. Så att det blir mjukt och gott in mot halsen på vovvi.Sedan har jag fäst d-ring och spännen innan jag sytt ihop fleece-kanalen i andra ändan. Viktigt att tänka på är väl att man syr som kryss vid d-ring och spännen så det blir extra förstärkning just där.

Tänk på att fleece oftast är lite stretch i så dra inte för mycket i det då du mäter runt halsen. Och använd starka nylonband samt d-ringar som är ihoplödade (det var där det brast på mitt första halsband.)Är väl mer viktigt om man har en stor hund som mig på över 30kg.

Jag kan även tipsa om att köpa material här: http://www.slojd-skinn.se/
De har band, spännen och ordentliga svetsade/lödade d-ringar (som jag tyckte va väldigt svårt att hitta). Var snabba med leverans och helt okej fraktpris.

Så om jag skulle gjort det i skinn så hade jag nog börjat med en fleecegrund. Sen limmat på tenntrådsbroderiet på skinnet. Limmat skinnet runt nylonremmen och sytt fast.

Sen hur mycket säkerhetstänk man behöver ha beror ju på om man har en grand danois eller en chiuaua
Tesan.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-01, 08:56   #6
Malinnystroem Malinnystroem är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 3
Tack för svaren!
Jag har löst det med en tunn bältesrem och kedjan tar jag från ett gammalt halsband så nu ska jag bara till skomakaren så han får nita fast kedjan, det blev ett bra slutresultat iaf
Malinnystroem är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons