Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-08-08, 19:07   #1
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Angry GAHHH Hur svårt ska det va?????

Köpte min pfaff cover 3.0 för en vecka sen och jag får inte till nånting!!! Blir galen. Trär om och trär om och allt bara krånglar. Coversömmen funkar 20cm i bästa fall men det går inte starta vid dubbelt tyg då bara tuggar den, tog flera försök att få till fållen på en tröja och resultatet blev inte bra. Stygnen blir ok men det trasslar, trådarna hoppar av och sånt.Dessutom så går det bara sy en gång på varje trädning, alltså trär jag den och syr på provbiten och det blir bra så funkar det inte på tröjan sen. testar jag på tröjan direkt funkar det lite längre men max 20 cm, ska man behöva trä om hela jäkla maskinen så fort man vänder plagget??? Ställt in den på flatlock söm och nu slänger jag snart maskin*vetet* genom fönstret. Tio cm sen går tråden i nedre griparen av, har trätt om tusen ggr enligt bokens alla regler om ordning men samma sak händer.eller nåt annat, tror sömmen har krånglat el gått av på varenda sätt som går. Sista ggn nu så drar den ihop hela sömmen så det blir bara en ihoptrasslad trasa bakom maskinen. Använder kvalitetstråd som jag köpte i samband m maskinen. Alla inställningar och nålplatser är rätt, kontrollerat 15 ggr... Hur jäkla svårt ska det vara??? Tappar lusten att göra ngt helt.Blir bara arg. Lämnar snart tillbaka skiten och syr på min vanliga.
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 20:38   #2
Berga Berga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Pröva att släpp på trådspänningen för gripartråden när du syr flatlocken. Det hjälpte för mig. Sy inte för fort i början.
Det krånglade lite för mig också de första gångerna. Sen kan det bero på vilket tyg du använder. Min syr bäst i bomullstrikå och syr sämre i ramie/bambu trikå.
Jag fick också trä om maskinen flera gånger för att det skulle fungera och några gånger berodde det på den mänskliga faktorn. Jag hade trätt fel
Nu när jag har sytt en hel del kläder med den syr den bättre och bättre. Jag hade svårt att få till tvillingsömmen men trägen vinner. Nu börjar den se bra ut.
Ge inte upp utan kämpa på!
Berga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 21:43   #3
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Har du samma maskin??? Hur länge har du haft den? Just nu är jag så arg på den att jag inte vill se den, men har lite dåligt tålamod för tillfället. Får väl trä om till ngn annan söm imorgon och testa mer. Men det är så tröttsamt. Att suktat och längtat och så gick det bättre med den gamla (än så länge)
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 23:41   #4
Berga Berga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Jag har en 4.0 men de är väldigt lika.
Berga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-09, 17:34   #5
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Jag har coverlock 3,0.
Är du säker på att pressarfoten är nedfälld? Tycker att spaken är lite bakvänd och ser ut som om den är nedfälld när den är uppe.
Kolla att trådarna löper rätt i trådstativet. Min maskin sydde fula sömmar tills jag kom på att trådarna löpte fel i trådstativet.

När jag syr täcksöm brukar jag släppa på spänningen på gripartråden och ha minst 3 i stygnlängd.

För övrigt är jag nöjd med min maskin och den har bara strulat när jag gjort fel.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-09, 20:22   #6
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
det är ju säkert jag som gör fel, är väldigt dålig på det där att ställa in trådspänningar och sådant. Trodde nog jag skulle slippa så mkt sånt när det skulle vara automatisk inställning. Sömmarna i sig har blivit fina ( fast de ligger inte perfekt i böjar, men det är ju jag som inte kan bättre än så det retar mig inte) Jag hade nog inte räknat med att det skulle vara så pass invecklat, utan mer tuta och kör.. men jag övar och övar och tar min gamla emellan för att inte tappa lusten. 4trådig vanlig overlock funkade bra idag så jag kör den några dar och struntar i att bygga om så att jag blir lite mer välvilligt inställd till maskinen innan jag utmanar den. Pressarfoten har varit nere, men jag håller med om att det känns bakvänt.
Tack för hjälpen!
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-10, 10:42   #7
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Menar inte att racka ner på dig. Ville bara förhindra att du slänger ut maskinen.
Overlockar är komplicerade maskiner och kan vara otroligt svåra att förstå sig på. De kombinerade är ju ännu mer komplicerade än vanliga overlockar. Har sytt på overlock i många år men misslyckas fortfarande ibland och oftast är det jag som gjort fel. Ett tips är att skriva upp inställningar som funkar så kan man göra likadant nästa gång också. Och fråga gärna! Är ju dumt att flera gör samma misstag när man kan vägleda varandra.

När det gäller svängarna har jag ett tips. Sätt på förlängningsbordet på maskinen. När du syr lägger du hela handflatan på tyget till vänster om nålarna. Då kan du styra tyget på ett bättre sätt och sömmen hamnar rätt.
Lycka till!!
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-10, 17:47   #8
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Jag tog inte alls illa upp, och jag tar gärna emot alla tips jag kan få.Får ge den lite tid helt enkelt. Men jag höll på att bli galen på den, haft lite dåligt tålamod sista veckan pga tragedi i släkten med. Var tvungen att ventilera nånstans (och avlasta makens stackars skavsårsdrabbade öron) och vart hellre då än där man kan få bra råd och tips? Och alltid uppmuntran.

Maria
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons