Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-08, 17:59   #1
Henkemannen Henkemannen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 3
Talking Hur smått kan man brodera?

Hej på er!

Jag tänkte bara höra mig för lite grann, hur smått kan man egentligen brodera med maskin? Och kan man brodera på elastiska tyger, såsom resårband?

Tack så mycket på förhand!

God fortsättning.

MVH
Henrik i Götet
Henkemannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-08, 19:00   #2
Pysselnoja
Guest
 
Inlägg: n/a
Hej, det står i min bok att maskinen broderar inte mindre saker än 1 kvadratmillimeter. Jag har provat och då hoppar den bara över den ytan. Jag har en Janome med programmet Digitizer.

Det kanske går att brodera på t.ex. resårband, men det har jag aldrig provat så det lämnar jag till någon annan att svara på. På elastiska tyger har man ju någon form av stabilisator, för att det inte ska töja sig, men det blir kanske svårt på ett resårband, det ska ju sträckas vad jag förstår och då spricker nog broderiet.

Hoppas du får mera svar på ditt inlägg.
Birgitta
  Svara med citat
Gammal 2006-01-08, 19:12   #3
Henkemannen Henkemannen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 3
Ah okay, så man kanske kan säga att 'rutmönstret' maskiner broderar efter är i kvadratmillimeter och att minsta broderbara yta är 2 x 2 kv.mm? Det som jag är ute efter är mellan 10x10 kv.mm och lite större, det borde kanske funka?

Resåret ifråga skall sträckas lite grann, men det kanske finns något sätt att hålla ihop det? Eller kanske är det bättre att brodera först på ett tygstycke, klippa ut detta och sedan på något sätt fästa det på resåret?

Många frågor...

Tack så mycket
/Henrik
Henkemannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-08, 20:27   #4
Pysselnoja
Guest
 
Inlägg: n/a
Javisst ska broderyta 10x10 fungera.

Det är nog en väldigt bra ide, som du skrev, att sy broderiet på ett tyg och sedan sy fast det (med sicksackstygn som är töjbart) på resåren sedan.

Lycka till!
Birgitta
  Svara med citat
Gammal 2006-01-09, 09:28   #5
Tina Tina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 43
Hej Henrik.

Man kan godt brodere på elastiske tyger (til eksempel t-shirt tyg) men så skal du stabilisere tyget først. Det kan gøres ved at stryge stablisering på bagsiden. Man kan få stablisering, der stryges på og forsvinder i vask/tvätt. Hvis du ikke stabiliserer tyget først, risikerer du, tyget strækker sig og broderiet mislykkes.

Held og lykke med det.

Mvh. Tina
Tina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-09, 10:07   #6
Henkemannen Henkemannen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 3
Tack för svaren,

så 'stabilisatorn' är en form av vätska man stryker på? Jag är ganska ny på sånt här

Jag funderar på att kolla upp med något företag som sysslar med sånt här om man kan anlita dem till att göra små symboler, jag tror att omfattningen kommer bli ganska stor på dem, vet ni om detta skulle vara några problem? Det är således små symboler, vanligtvis bara i en färg, ungefär 10x10 mm stora, på tyg, med stabilisator. Sen skall de iofs fästas på ett elastiskt tyg (typ resårliknande), brukar de kunna lösa detta också?

Och en fråga angående mönster; hur och i vilket format brukar man tillverka dessa i? Kan man göra det i något vanligt bildprogram?

Sorry för alla dumma frågor

/Henrik
Henkemannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons